A koronavírus okozta nagy terhelés miatt kér segítséget egy online oktatási platform

Szerző: Petróczi Rafael
2020.04.27. 15:08

Az Okos Doboz nevű oldal terhelése a tízszeresére nőtt, mióta bezártak az iskolák.

A koronavírus okozta nagy terhelés miatt kér segítséget egy online oktatási platform

„Mielőtt március 16-án bezárták az iskolák kapuit, átlagosan napi 6-7 ezer látogatónk volt. Az ezt követő hetekben előfordult, hogy ez a szám már 120-130 ezerre nőtt, mostanra beállt napi 60-70 ezerre” – meséli az Azonnalinak Szűcs Dóra, az Okos Doboz nevű online oktatási platformot üzemeltető Wizper Kft. ügyvezető igazgatója. Azaz

a koronavírus miatt az Okos Doboz terhelése tartósan tízszeresére nőtt, és azt mostanra az ország összes településének 82, összes általános iskolájának pedig 92 százalékában használják.

A LEGTÖBBEN BUDAPESTRŐL ÉS VIDÉKI NAGYVÁROSOKBÓL REGISZTRÁLNAK, DE A 4426 FŐS ABA LAKOSSÁGÁNAK TÖBB, MINT NEGYEDE IS OKOS DOBOZ-FELHASZNÁLÓ.

Így az oldal fenntartási költségei is jelentősen emelkedtek. Hogy a havi szinten milliós összegekben mérhető plusz terheket finanszírozni tudják, az Okos Doboz adománygyűjtési akciót indított. Szűcs Dóra elmondása szerint eddig kisebb cégektől kaptak adományokat, de várják magánszemélyek támogatását is. Az adományok az Okos Doboz Gyermekkultúráért Közhasznú Alapítványhoz kerülnek, további információk itt találhatóak.

De miért kér pénzt most az oldal?

A 2011 óta működő Okos Doboz egy komplex oktatási csomagot kínál ingyen a felhasználóknak: mostanra már 14 ezer, a magyar oktatási tanrendhez kapcsolódó, tantárgyak szerint csoportosított feladatot tartalmaz az elsőtől egészen a tizenkettedik osztályig. Ebből külön 900 feladat tartozik a digitális egészségkönyvhöz, ami az emberi test biológiáját járja körbe. Ezen felül találhatóak még az oldalon kognitív fejlesztő játékok, illetve az egészségneveléshez kapcsolódó videók is.

„Minden, az oldalon található feladatot gyakorló pedagógusok készítenek el. Körülbelül 150-200 aktív pedagógussal dolgozunk együtt”

– mondja Szűcs Dóra. Ezek a tanárok a szakmai minőség bizosításán túl a feladatok képi világának megtervezéséhez is szempontokat adnak, majd miután elkészült az adott feladat, azt szakmai lektorok is ellenőrzik, és csak ezt követően kerülhet ki az oldalra. Ezek nagy részét 2015-ben a mára az Oktatási Hivatalba olvadt Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) is ellenőrizte.

A regisztráló tanár ezen felül létre tud hozni digitális osztályokat is, akiknek külön ki tudja osztani az oldalon található feladatokat, készíthet számukra dolgozatokat, és a teszteken elért eredményeket is kényelmesen nyomon tudja követni.

A digitális oktatásé a jövő?

Szűcs Dóra hangsúlyozta, hogy az ő fejlesztő, oktatási tartalmaik csupán segítséget, korszerű és érdekes gyakorlási lehetőséget nyújtanak a diákok számára, a tanári magyarázatokat nem tudják és nem is akarják helyettesíteni. Ugyanakkor a koronavírus annyiban jót tett nekik (és az online oktatási platformok piacának általában), hogy a pedagógusok még inkább nyitottá váltak arra, hogy a digitális oktatási lehetőségeket megkeressék és használják.

Ez látszik abból is, hogy

rengeteg felhasználó érkezik az utóbbi hetekben a Google Classroom vagy a Kréta felületéről: a tanárok előszeretettel linkelik be az ő feladatsoraikat, amikor kiadják a gyerekeknek a megoldandó feladatokat.

A fejlődés abban is érezhető, hogy egyre több tanár kezdi el kiaknázni az Okos Doboz kínálta lehetőségeket: jelenleg már több, mint 23 ezer pedagógus regisztrált az oldalon, hogy közvetlenül az Okos Doboz felületét használva ossza ki a feladatokat, írasson dolgozatokat, és ellenőrizze a diákok teljesítményét.

Kérdés persze, hogy a most meghonosodó, online pedagógiai gyakorlatok mennyire ragadnak meg a mindennapi tanításban akkor, ha a gyerekek visszatérhetnek az iskolapadba. Szűcs Dóra szerint ezt egyelőre nem lehet megbecsülni, de azon vannak, hogy a tanárok aktívan használják az Okos Dobozt a későbbiekben is. Ennek érdekében elérhetővé tették a módszertani kézikönyvüket, ami segítséget nyújt abban, hogy az oldalon található feladatok hogyan építhetőek be a pedagógiai munkába, illetve az oldal technikai fejlesztése is előtérbe került. Ahogy Szűcs Dóra fogalmazott:

„Függetlenül attól, hogy mi történt az elmúlt hónapokban, már január óta azon dolgozunk, hogy szeptemberben egy megújult Okos Dobozzal jelenjünk meg, ami tartalmában ugyanazt fogja adni, funkcióit tekintve viszont kibővül: könnyebb lesz például osztályokat létrehozni, kiosztani a feladatokat, felmérni a gyerekek tudását. Azt szeretnénk, hogy az oldalunkat sokkal integráltabban tudják használni a pedagógusok.”

NYITÓKÉP: Vitárius Bence / Azonnali

Petróczi Rafael
Petróczi Rafael az Azonnali újságírója

A Budapesti Corvinus Egyetemen végzett politológusként, régi motoros azonnalis újságíró, 2018 júniusától tagja a szerkesztőségnek. Ha nem éppen cikket ír (és nincs járvány), nagy eséllyel egy metálkoncerten tombolja ki magából a hazai közélet fáradalmait.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek