A járvány megvalósítja a sétáló Bécset

Szerző: Techet Péter
2020.04.10. 07:11

Miközben a kijárási tilalmak miatt eleve majdnem megfeleződött Bécsben a szokásos autóforgalom, az osztrák főváros vörös-zöld kormánya bejelentette: egy-egy utcát teljesen átadnak a gyalogosoknak.

A járvány megvalósítja a sétáló Bécset

Ausztriában szigorú kijárási korlátozások vannak érvényben, ami egy olyan nagyvárosban, mint az 1,8 millió fős Bécs, egyben az autóforgalom csökkenését is jelenti. Azonban a várost a szociáldemokratákkal együtt kormányzó Zöldek már korábban felvetették:

a sokszor keskeny járdákon nem lehetséges betartani a gyalogosok közötti megfelelő távolságot, ezért az utcákat az autók helyett a gyalogosok előtt kéne szabaddá tenni.

A szociáldemokraták először ellenezték az ötletet (mondván: az autóforgalom csökkentése most nem prioritás, elvégre éppen az a jobb, ha az emberek egyedül ülnek az autóikban és nem tömegesen mászkálnak vagy tömegközlekednek), péntelen végül mégis megszületett a kompromisszum, ami a Zöldek sikerét hozta: több bécsi utcát kizárólag a gyalogosoknak nyitnak meg.

Birgit Hebein, Bécs zöld alpolgármestere ezt azzal indokolta, hogy

nincs mindenkinek otthon terasza vagy kertje, azaz az embereknek igenis ki kell menniük néha „levegőt szippantani” a közterületekre.

Bécs a sétálás érdekében már a szövetségi kormánnyal is előzeten vitába keveredett, ugyanis egyes bécsi parkok a Szövetségi Kertészet tulajdonában állnak, ez pedig egyszerűen lezárta őket (például a Lipótváros nagy parkjába, az Augartenbe vagy a tizennegyedik kerületi Schönbrunn kertjébe se lehet bemenni).

Michael Ludwig szocdem bécsi főpolgármester keményen kritizálta ezt a döntést, ami szerinte a városban élőkre nézve súlyos következményekkel járhat, de végül elérte: valamennyi szövetségi tulajdonban lévő kert és park ki fog nyitni húsvét után.

Bécs az autómentességben is példamutató

A vörös Bécs a koronavírustól függetlenül is éllovas az autóközlekedés visszaszorításában,

Bécs belvárosi kerületeiben ma is számos forgalomkorlátozás van érvényben, a budapesti Rákóczi útnak megfeleltethető Mariahilferstraße teljesen gyalogossá vált (csak elektromos autóbuszok mehetnek be).

Szintén az autók visszaszorítását szolgálja, hogy az első kerületben, a belvárosban legfeljebb két órát (és azt is nagyon magas áron) lehet parkolni, a szintén belvárosi hetedik kerület egészében (ami a budapesti hetedik kerülethez hasonlóan sűrűn beépített lakóövezet) 30 kilométer/órás sebességkorlátozás van mindenütt érvényben.

Eközben a bécsi tömegközlekedést már csak áraival is igen attraktívvá teszi a város: Bécsben

az éves jegy, amely minden tömegközlekedési eszközre jó, napi egy euró csak,

azaz 365 euró összesen. Egy hasonló modellt akarna az egész országra is kiterjeszteni a Kurz-kormány, amelyben éppen a közlekedésügy a Zöldekhez tartozik

Techet Péter
Techet Péter az Azonnali főmunkatársa

Doktori jogból és történelemből, külpolitika érdeklődésből, Közép-Európa hobbiból. Münchentől New Yorkig sok helyen volt otthon. Többet élt Triesztben, mint a NER-ben.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek