Nincs ideálisabb időpont csökkenteni az autók által uralt tereket!

Biczok Péter

Szerző:
Biczok Péter

2020.03.26. 19:24

Bizonyos utcák és útszakaszok autók elől való lezárása segíthet a koronavírus elleni távolságtartás biztosítása érdekében is.

Ez itt egy véleménycikk, ami nem feltétlenül tükrözi az Azonnali álláspontját, de itt van, mert szeretjük a jól érvelő és érdekes szövegeket. Ha vitáznál vele, vagy küldenél egyet te is, csak bátran!

A koronavírus-járvány egy rendkívüli alkalmat kínál a városok számára utcáik újjágondolására, hogy visszafoglalják a helyet az autóktól, és véglegesen átadják a gyalogosoknak és a kerékpárosoknak. Míg a tömegközlekedés használata szinte lenullázódott, és az emberek mindenütt arra törekednek, hogy felkelhessenek a kanapéikról és egy kis szellőt érezzenek a bőrükön, tagadhatatlan, hogy itt az ideje a városvezetésnek merészen fellépni az autóhasználat és annak helyhasználata ellen.

A védett kerékpáros útvonalak gyors kiépítése lehetővé tenné a lakosok számára a gyógyszertár vagy az élelmiszerbolt biztonságos elérését, elkerülve a tömegközlekedést. Az autós forgalom bizonyos utcákból való kizárása továbbá elősegítheti a távolságtartást egymástól, mivel kétségtelenül könnyebb megtartani két méter ajánlott távolságot valaki mástól, ha az nem korlátozódik egy keskeny járdára. Az előző hétvégén (március 20-21-én) is láthattuk, hogy az emberek a parkokba özönlenek, hogy edzenek és friss levegőt szívjanak, miközben ez megnehezíti a társadalmi érintkezések csökkentését és a távolság megtartást, ha mindenki egy helyre megy.

Miért ne hagyjuk a lakosokat, hogy sétáljanak szétszórva az utcákon?

A világjárvány közepette nagyobb az igény az mozgáshiány leküzdésére, mint valaha. Magyarországon a halálozások leggyakoribb okai a szív- és érrendszeri megbetegedések, amelyek szorosan kapcsolódnak a mozgáshiányos életvitelhez.

Hasonló a helyzet Nagy-Britanniában, ahol a múlt héten 50 közegészségügyi és közlekedési szakértőből álló csoport írt nyílt levelet a brit kormánynak, sürgetve a választott tisztviselőket, hogy ösztönözzék a gyaloglást és a kerékpározást a válság közepette. Ez természetesen nem érhető el hatékonyan anélkül, hogy visszavegyük közterületeinket az autóktól. Ez nem az egyetlen pozitív hatás.

Ha kevésbé autóhasználat-barát a város, akkor valószínűleg kevesebben fogják felkeresni a baleseti ellátást, amikor az egészségügyi ellátórendszer túlterhelt:

nehezebb életveszélyes autóbalesetet szenvedni, ha korlátozottabbak az autóhasználat körülményei.

Néhány város már megkezdte ezeket a változásokat. A kolumbiai főváros, Bogota 47 mérföldnyi kerékpárúttal próbál a tömegközlekedés zsúfoltságán enyhíteni, és a vírus elterjedését megakadályozni, valamint a levegő minőségén javítani. New York City, ahol a járvány kezdete óta mérhető a kerékpározás növekedése, rendkívüli kerékpáros sávokat épít. Hasonlóan tesz Mexikóváros, ahol a kerékpáros hálózatot négyszeresére bővítik.

Ezen intézkedések nagy része átmeneti jellegű, azaz könnyen eltávolíthatók, ha a járvány elmúlik. Ez hiba lenne. A koronavírus-járvány már most megváltoztatta a munka és a társadalmi interakció eddigi szokásait. A közlekedés-közgazdászok gyakori feltételezése ellenére, a gépjárművel közlekedőknek nagy többségének a legkevésbé fontos (gépjárművel) közlekedniük: a gyakorlat azt mutatja, hogy ez a társadalmi csoport könnyebben oldja meg munkafolyamatát máskor-máshogyan.

Ez lehetőséget kínál a város- és közlekedéstervezés átgondolására is: tényleg minden utca elérhető kell legyen gépjárművel?

A levegő minősége egy másik érv az ellen, hogy helyet adjunk az autóknak, mihelyt a járvány elmúlt. Tavalyi adatok szerint évente 8-10 ezer ember hal meg Magyarországon a légszennyezés miatt. A személyautóforgalom csökkenése miatt a légszennyezési térképek javulást mutatnak ugyanúgy Wuhan, Milanó és Budapest esetében is. A városok hozzájárulhatnak a légszennyezés csökkentéséhez azzal, hogy bizonyos utcákon tartósan korlátozzák a gépjárműhasználatot.

Az autócsökkentett utcák egyre inkább terjedtek Európában, még mielőtt a koronavírus felborított volna mindent. A kerékpározás növekedése minden közlekedő számára csendesebb, biztonságosabb és egészségesebb utcát ereményez, és lehetővé teszi, hogy akár gyerekek is önállóan közlekedhessenek, csökkentve a szülők autóhasználati igényét. Az autóktól való helyelvétel – akár a forgalmi sávok átrendezése, akár az utcai parkoló eltávolítása védett kerékpáros sávokhoz – szinte mindig konfliktusos döntést hoz.

A megválasztott tisztviselők általában félnek az autótulajdonosok igényei ellen menni, félve, hogy ez politikai támogatásuk kárát fogja eredményezni.

Viszont ezek a tisztviselők figyelmen kívül hagyják a komor valóságot. 2019-ben 22 200 személyi sérülés történt Magyarországon közlekedési balesetben – 600 halálozással. A járványnak „köszönhetően” idén talán csökken ez a szám, bár ezt nem tudhatjuk. Miközben az emberek otthon maradnak a koronavírusjárvány idején, sokkal kevesebb forgalmi dugó van. Viszont csak azért, mert kevesebb járművezető van az úton, nem teszi a közlekedést természetéből fakadóan biztonságosabbá.

A RETEK UTCA A HÉTEN: LÁTHATÓLAG A GYALOGOS ÉS KERÉKPÁROS FORGALMAT NEM CSAK FELTARTANI, DE EGÉSZSÉGÜGYILEG VESZÉLYEZTETNI IS ELFOGADOTTABB, MINT A GÉPJÁRMŰFORGALMAT FENNTARTANI, VAGY A PARKOLÁST IDEIGLENESEN MEGSZÜNTETNI.

Már videódokumentáció is készült arról, hogy egyes járművezetők az üres forgalmi sávokat ürügynek tekintik a sebesség növeléséhez vagy a gondatlan vezetéshez. Nem ülhetünk hátra, és hagyhatjuk, hogy városaink a száguldozók versenypályájává váljon.

Minden közlekedési incidens, amely sérült vezetőt vagy gyalogost eredményez, azt jelenti, hogy az értékes kórházi erőforrásokat elfordítjuk a Covid-19 hordozóinak gondozásától.

Azok a városok, melyek területet vesznek el az autótól és megtagadják annak visszaadását, kevesebb sérülést, jobb levegőminőséget és élénkebb életmódot biztosíthatnak mindenki számára.

A szerző közlekedés- és várostervező, a Remix tervezőportál európai főtanácsadója, a holland Mobycon közép-európai képviselője. A cikk Andrew J. Hawkins The Verge-beli cikke nyomán íródott.

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek