Pár napja egy jókora egyetemi hallgatói közösség jött létre online azért, hogy segítsenek a közoktatásban tanulóknak és tanítóknak a távoktatás megszervezésében. De miként hozták össze ezt az egyetemisták? Megkérdeztük az ötletgazdákat!
Jóllehet, az iskolák hétfő óta bezártak a koronavírus miatt, de az élet nem állhat meg: a diákoknak továbbra is szükségük van a tudásanyagok elsajátítására, sőt, sokan érettségi vizsgáikra készülnek,
A probléma ugyanakkor adott: sok pedagógusnak egy hétvégéje lett volna átállnia az osztályterem előtt tartott személyes órákról a digitális oktatásra. Ez – főként az idősebb tanárok számára, akik számára nem olyan magától értetődő a számítógép és a különféle digitális platformok használata, mint akár az általuk tanított diákoknak – sokakat állított nagy kihívás elé.
A másik oldalon viszont ott van több ezer, szinte kivétel nélkül digitális írástudó egyetemista, akik a koronavírus miatti kényszerűségből szintén otthonról tanulnak. Az egyetemek sok helyütt előrehozták a tavaszi szünetet, ezzel pedig rengeteg szabadidő szakadt rá az egyetemi hallgatókra. Innentől magától értetődő volt, hogy az egyetemisták sokat tudnának segíteni a közoktatásban résztvevő diákoknak és pedagógusoknak, ezért is jött létre az Oktondi (oktatás, online, digitálisan) nevű hallgatói kezdeményezés, ahol
Hogy miként?
+ Az egyetemisták a www.tavoktatas2020.hu címen egy online oktatási platformot hoztak össze pár nap alatt.
+ Az Azonnali elérte a kezdeményezés ötletgazdáit, Molnár Jankát és Végh Virágot, akik szerint egy nap alatt több, mint 170 ezren nézték meg a weboldalt, és számos tanár, igazgató, szülő és diák is megosztotta. Janka az Azonnalinak elmondta: rengeteg pozitív visszajelzést is kaptak Facebookon, kommentekben, emailben, innen is tudják, hogy a kezdeményezés jó úton jár.
+ A honlapon különféle tantárgyakhoz tartozó, osztályokra lebontott segédanyagokhoz férhetnek hozzá a hallgatók: több tantárgy és tananyag még feltöltés alatt áll, hiszen a honlap csupán kedden indult el, mindenesetre remek összegzést nyújt az alaptanterv részét képező anyagokról.
+ Ebben megtalálhatók alsó és felső tagozatos, középiskolai, valamint nyelvórai anyagok is, ahogyan nem maradnak ki az érettségi felkészítők sem.
+ A sulinetes és Zanza.tv-s linkeken felül több tárgynál az egyetemisták prezentációkat, rendszerező összefoglalásokat, gyakorló feladatokat és kidolgozott tételeket is elérhetővé tettek.
+ Technikai útmutatókhoz is hozzá lehet férni, melyek bemutatják a távoktatást megkönnyítő platformok használatát: például a „virtuális osztályterem” létrehozására alkalmas Microsoft Teams-et, a csoportos csevegésre is alkalmas Discordot, a különböző fájlmegosztási lehetőségeket, valamint online feladatkészítőket és szókártya-létrehozó platformokat is.
Hogyan készül?
+ Az operatív feladatokat már az alelnök Végh Virág szervezi, aki az Azonnalinak mondja, egy éjszaka alatt álmodta meg a szervezeti struktúrát. Itt először az úgynevezett oktatási divízió végzi az oktatási anyagok összeállítását, együtt dolgozva az ezek feltöltéséért felelős számítástechnikai csapattal.
+ Az egész projekt alapja egy belsős Facebook-csoport, ahová az egyetemisták belépve maguk is beszállhatnak különböző projektekbe: Molnár Janka, az Oktondi ötletgazdája az Azonnalinak elmondta,
+ A csoportban egy belső dokumentumban a tagok beírhatják, milyen tantárgyban és milyen korosztálynak tudnának a legjobban segíteni, ezek alapján válogatják össze a különböző tantárgyak divízióvezetői az adott témakörrel foglalkozó csapatot.
Mi a helyzet a szakmaisággal?
Kérdéses lehet, hogy mennyire megbízható egy egyetemisták, és nem szakmabeli tanárok által összeállított online adatbázis. Ezért arra is rákérdeztünk, hogy segítik-e valamilyen formában a közösség munkáját a pedagógusok:
+ Az oktatási divízión belül
+ Emellett a honlapon szerepel egy tanároknak szóló kérdőív is, ahol a pedagógusok véleményezhetik és visszacsatolást adhatnak az anyagokról, nyilatkozta Végh Virág.
Hogyan tovább?
+ A csapat vezetői azt mondják, a következő nagy projekt az lenne, hogy ne csak összesítsék a különböző oktatási anyagokat, hanem saját anyagokat, videókat gyártanának.
+ Végh Virág szerint ezek mások lesznek, mint a közoktatásban eddig megszokottak, mert itt „érdekessé, szórakoztatóvá” tennék a gyerekek számára az adott tantárgyat és tudományterületet. Erre azonban az időszűke és a technikai felszerelés hiánya miatt csak egy kicsit később kerülhet majd sor.
+ A közösség akkor is fennmarad, ha már az iskolások visszatérhetnek otthonról az iskolapadba. Ahogyan Molnár Janka fogalmazott,
+ Eddig pedig minél több tanárt, szülőt és diákot szeretnének megkérdezni, hogy szerintük merre lenne a leginkább indokolt folytatni a projektet.
+++
És te hogyan harcolsz a koronavírus ellen? Láttál valami szívmelengetőt? Kezdeményezést, civil mozgalmat indítottál? Vagy csak találtál valamilyen pozitív fotót vagy hírt ezzel kapcsolatban? A koronapánik helyett ilyen hírekről szeretnénk nektek beszámolni, így
NYITÓKÉP: Vitárius Bence / Azonnali
Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!
Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.