Már harmadik lemezénél jár a Babymetal, de még mindig alig lehet vele mit kezdeni: technikailag úgy működik, mint a Spice Girls, a zenekar tagjai nem is szeretik a metált, mégis ők a legnagyobb rockfesztiválok kiemelt produkciói.
Nagyjából kijelenthető, hogy a 2010-es évek a stadionrock szép lassú haláláról szólnak: a legnagyobb fesztiválok már szinte csak újra összeállt nagy neveket vagy örökké létező klasszikusokat tudnak igazán nagyban kiírni a plakátjaikra. Elég csak ránézni közelsége miatt a magyar fesztiválozók érdekeltségébe is tartozó nickelsdorfi Nova Rock fesztivál idei nyarára: a kontinens egyik legnagyobb metálbulija csupa régi, jól bevált névből áll.
Metálos körökben már régóta ismert a név, de igazából 2010-es megalakulásuk óta nem lehet eldönteni, poénról van-e szó, vagy valaki komolyan gondolja ezt az egészet?
A koncepció annyi, amit hallunk: a metál keménységét az oda nem illő, gyerekdalszerű ázsiai popzenével és a Japánban népszerű, idol névre hallgató stílus külsőségeit, ami gyakorlatilag a Backstreet Boys-szerű összeválogatott fiú- és lánybandákat takarja.
Főleg azért meglepő ez a rajongás, mert a Babymetal lazán szembe megy az általában konzervatív metálszcéna legtöbb elvárásával: egyértelműen üzleti alapon működik, a saját dalaikhoz maximum előadói szinten van köze a lányoknak, akik amúgy bevallottan nem is hallgattak metált, mielőtt megjelent az életükben Kobametal, aki először gondolt bele, micsoda ötlet lenne nagyiparban ötvözni ezt a két első hangzásra nagyon eltérő stílust.
Bár elvileg három tagról van szó, igazán csak Suzuka Nakamoto pótolhatatlan: ő iskolás jelmezben énekel és táncol Su-metal művésznéven, miközben Moametal és a 2010-es alakulástól egészen 2018-ig tagnak számító Yuimetal sikoltoznak és ugrálnak körülötte, az egész mögött pedig a Kami Band névre hallgató zenekar intézi a zenei részt.
A projekt ráadásul egészen alulról építkezett: már majdnem egy éve léteztek, mikor bemutatták első dalukat, az Ijime, Dame, Zettait, első már rendes terjesztést kapó kislemezük pedig 2012-ben jelent meg. Hogy a japánok mennyire vevők voltak erre, azt jól jelzi, hogy az év augusztusában felléptek az ország egyik legnagyobb rockzenei fesztiválján, a Summer Sonicon,
A Babymetal egyrészt ügyesen játszott rá a világ animerajongóinak jelenlétére, másrészt azt sem lehet tagadni, hogy tényleg elég lendületes, amit csinálnak. Arra viszont még így sem számított senki, hogy első lemezükkel 2013-ban már egyáltalán felkerülnek az amerikai lemezeladási listára, hiszen japán előadónak ez gyakorlatilag elérhetetlen magasságnak tűnt.
Az, hogy a gépezet mennyire beindult, nem csak az eladások mutatják, hanem hogy milyen társaságba kerültek: a Megadeth-szel és az Avenged Sevenfolddal koncertezni még „csak” metálos körökben igazán nagy dolog, de 2014-ben már Lady Gaga öt turnéállomásán is ők melegítették be a közönséget, közösen énekelt egy dalt velük a Judas Priest metálistene, Rob Halford, a Red Hot Chili Peppers második albumuk megjelenése után pedig kifejezetten kérte, hogy a Babymetal legyen az előzenekaruk az amerikai turnéjukon.
Ezek talán annál is nagyobb eredmények, mint hogy közben a brit Metal Hammer olvasói valahogy az évtized legjobb lemezének szavazták a debütáló lemezt, aminek amúgy egyszerűen csak Babymetal a címe. Ekkorra már a Warner is bejelentette, hogy a Babymetalról szóló rajzfilmsorozatot kezdenek gyártani, bár ebből egyelőre még semmi nem lett.
De mi kell ahhoz, hogy egy zenekar ne csak a Youtube-on fusson óriásit, hanem például koncertlemezt rögzíthessen mindössze két lemez után a londoni Wembley-ben? Természetesen némi mondvacsinált legenda: a zenekart összehozó Kobametal szerint a Babymetal Róka Isten üzenete miatt született (erre az istenre utal a tagok és rajongók szokásos ördögvillát helyettesítő rókaszerű kézjele is), ugyanis ő üzent Kobametalon keresztül a három lánynak, hogy csinálják meg a zenekart. Ez persze kicsit kötődik a japán világképhez is: a japán kultúrkörben a legtöbb rókának különleges tulajdonságokat tulajdonítanak, a Róka Isten pedig a sintó vallás kedves istene.
A saját stílusukat kawaii (=cuki) metálként jellemző Babymetal csak egészen szélsőséges kritikákat kapott eddig szinte: sokan értelmetlen hülyeségnek tartják, ami csak megalázza az amúgy is sok kínos dolgon átment metál műfaját, a zenekar viszont azzal védekezik, hogy ők igazából egy csomó új arcot behoznak a színtérre. Ez utóbbi állásponton van például a Guns N’ Rosesból ismert gitárlegenda, Slash is, aki szerint a Babymetal az utóbbi évek legizgalmasabb dolga.
a Metal Galaxy már a tizenharmadik helyen nyitott az amerikai Billboard lemezeladási listán, ezzel Japán történetének legnépszerűbb produkciójává vált.
Az nagy kérdés, hogy ez az egész meddig tarthat: Yuimetal egészségügyi problémái miatt 2018-ban hagyta ott az egészet, a maradék két állandó tag azóta rengeteg táncossal pótolja az egykori tagot, viszont mivel már mindketten elmúltak húszévesek, lassan búcsút kell mondani a kislányos imidzsnek.
Viszont mi történik, ha hirtelen már nem úgy fog tűnni, mintha kislányok énekelnének metálra? Erre a kérdésre fogjuk főleg megkapni a választ a következő években, addig pedig vadul döbbenthet meg mindenkit a még tíz év után is elképesztően furán hangzó Babymetal. Kicsit belegondolva tulajdonképpen az egész stílus is erről szólt eredetileg.
FOTÓ: Babymetal
Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!
Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.