+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++
Techet Péter
2020. február 17. hétfő, 16:58
A Fideszhez közel álló gazdasági körök Szlovéniában, Horvátországban és Észak-Macedóniában építenek a helyi orbánista erőket támogató médiahálózatot. A szövevényes tulajdonosi hátterű újságokat és televíziókat sokszor olyan trükkös módon finanszírozzák, hogy a támogatást hirdetésnek álcázzák – például magyar olívaolajénak.

Az Azonnali is több cikkben foglalkozott már azzal, hogy

 

Budapest az „orbánizmust” politikai és gazdasági érdekből exportálni próbálja több balkáni országba is.

 

Miközben Erdélyben eleve sikeresen édesgette magához az RMDSZ-es médiát, majd magához közelállót is feltőkésített a budapesti kormány, Ljubljanában, Zágrábban vagy Szkopjéban helyi szövetségesek után néznek.

 

A szlovén Necenzurirano tényfeltáró honlap információi szerint egy 2018 augusztusi akció keretében négymillió eurót öntöttek a projektekbe, amiből másfél millió maradt Szlovéniában, a többi ment tovább Észak-Macedóniába.

 

Orbán exporttermékként egyelőre csak költséges, de nem sikeres

 

Az Azonnali is írt már róla, hogy Szlovéniában a Fidesz politikailag a a korrupciós ügyei miatt börtönviselt, jobboldali exkormányfő Janez Janša Demokrata Pártját (SDS) tolja – ebbe illeszkedik, hogy

 

a Fideszhez közelálló üzleti körök olyan médiákat gründoltak, amelyek SDS-es propagandát terjesztenek,

 

a migrációkérdésben gyakorlatilag szó szerint véve át a budapesti kormány plakátjainak szövegét is.

 

Ennek keretében újult meg az SDS-hetilap Demokracija, bár annak hatása elég csekély. Többet nyom a latba a Škandal24 (Botrány24) nevű bulvárnapilap, amely kinézetre is teljesen a magyar Riposztot követi. Valamint Habonyék Nova24 néven SDS-közeli televíziót hoztak össze, ez pedig teljességgel az újra fideszesített Hír TV-t utánozza. A Szlovéniában maradt másfél millió eurós támogatás egésze ennek a tévének ment.

 

A Nova24 tévében egy Londonban, Habony Árpád és Szalay-Bobrovniczky Kristóf által alapított cég, a visegrádi hírügynökség V4NA pénze is benne van, ők is támogatják a csatornát, amelynek igazgatóságában Schatz Péter is ott ül – ezzel a Nova24 tévét vállalja fel leginkább nyíltan a fideszes üzleti világ.

 

Mindazonáltal Szlovéniában politikailag – köszönhetően az országban nagyon erős balliberális médiatúlsúlynak is – az export egyelőre nem volt sikeres: Janša akár még nyerhet is választást, de az arányos szlovén választási rendszerben parlamenti többség híján kormányt alakítani nem tudna. Jelenleg éppen kormányválság van Szlovéniában, amiben Janša arra törekszik, hogy liberális pártokat megverve térhessen vissza a hatalomba. Ha előrehozott választásokat tartanának, azokat az SDS hiába nyerné meg (jelenleg Janša vezeti a közvélemény-kutatási listákat),

 

a Marjan Šarec liberális kormányfő vezette liberális kormánypártnak lenne továbbra is többsége a többi liberális vagy baloldali párttal együtt.

 

Mindazonáltal mivel a kormányválság miatt Janša ismét egyre aktívabb, a Fidesz-pénzek és az abból fenntartott médiák jól jönnek neki.

 

Egyelőre a horvátoknál se övezi politikai siker a fideszes médiabefektetést. Ott tavaly a zágrábi Z1TV-t akarták megvenni (itt van műsora a horvát Bayer Zsoltnak, Velimir Bujanecnek), ez azonban egyelőre nem történt meg. Noha a december végi államfőválasztás első fordulójában berobbant nacionalista énekes-borász és volt pécsi konzul Miroslav Škoroval egy olyan jelölt is, aki közel áll az orbáni eszmékhez – egyik támogatója az említett Bujanec –, de nem tudott győzni. Ráadásul nemcsak, hogy végül a keményen Orbán-kritikus, szocdem Zoran Milanović nyerte a választást, de az idei év végi parlamenti választásokon is a baloldalnak van nagyobb esélye győzni.

 

AZ SDS MÉDIÁINAK JUTATOTT FIDESZ-PÉNZEKKEL FOGLALKOZIK A LJUBLJANAI, BALOLDALI MLADINA HETILAP LEGFRISSEBB SZÁMÁNAK CÍMLAPSZTORIJA IS. FOTÓ: MLADINA

 

Segítség Gruevszkinek

 

Szintén jelentős a fideszes gazdasági jelenlét az észak-macedón médiában. Budapest 2018-ban menedékjogot is biztosított a korrupciós ügyei miatt szabadságvesztéssel fenyegetett Nikola Gruevszki volt kormányfőnek, aki az ottani szocdemekkel szemben elvesztette a hatalmát. (Itt szedtük össze, mik azok a hasonlóságok Orbán és Gruevszki között, amelyek a barátságukat is magyarázhatják.)

 

A választásokat ezután megnyerő szocdemek történelmi egyezséget kötöttek a görögökkel: az ország átnevezéséért cserébe Athén kész Észak-Macedónia EU- és NATO-tagságát támogatni. Az EU-tagság végül esetleg Párizs vétóján csúszhat el, elvégre Emmanuel Macron nem akar új EU-tagokat, igaz, ezzel a balkáni orosz és kínai terjeszkedésnek kedvez. Persze az EU új bővítési stratégiájával talán Párizs is megenyhül, de még továbbra sem tudni pontosan, hogy a horvát Tanács-elnökség idején megindulhatnak-e a csatlakozási tárgyalások Szkopjéval.

 

A Gruevszki mögötti egykori kormánypárt, a VMRO-DPMNE – amely részben új fejezetet nyitott Gruevszki meglógása (kiszöktetése) után – azonban ma is elég erős, főleg az ország névváltozása körüli vitában tudott továbbra is nacionalista erőt megjeleníteni. Ez a névváltozásról szóló népszavazás idején is jól látszott: a referendum főleg az albánok szavazatainak köszönhetően átment, de az azt bojkottáló VMRO-DPMNE és a Bojkotiram nevű civil mozgalom ténykedésének köszönhetően brutálisan alacsony, alig 37 százalékos lett a részvétel.

 

A magyar pénz reklámnak álcázva ömlik

 

Amint a szlovén Necenzurirano kinyomozta: az SDS-közeli propagandatévét, a Nova24-et úgy is finanszírozza Budapest, hogy egy olyan Fidesz-közeli mérnöki iroda reklámoz ott rendszeresen, amelynek amúgy nincs is érdekeltsége Szlovéniában. A Belfry-iroda a Magyar Villamosművek egyik partnere – azaz szorosan kötődik a magyar államhoz is.

 

Hasonló metódussal ömlik a pénz a gruevszkiista észak-macedón médiába. Amint a BalkanInsight felfedte:

 

egy Budaörsön bejegyzett, horvát olívaolajat forgalmazó cég reklámjai tűnnek fel nagy mennyiségben kizárólag Gruevszki-közeli lapokban, honlapokon és tévékben.

 

A reklámtevékenység azért is sajátos, mert egy pár ezer eurós bevétellel működő kis cégről van szó, azaz nemcsak az kérdéses, miért éri meg nekik (tisztán üzletileg) észak-macedón lapokban, tévékben folyamatosan, nagy mennyiségben hirdetniük, de az is, hogy egyáltalán miből teszik mindezt. De eleve az is kérdéses, hogy Észak-Macedóniában hol lenne egy literenként hetven euróba kerülő, semmiféle speciális (mondjuk bio) tulajdonsággal nem rendelkező, Budapestről importált horvát olívaolaj felvevőpiaca. Főleg, hogy Görögország és az ő olívaolajuk eleve közelebb van, és olcsóbb is.

 

A Kurir, Denesen, Republika és Lider honlapok, amelyen a magyar hirdetések lejöttek, mind a VMRO-DPMNE támogatói – de amint a szlovén Necenzurirano felhívta a figyelmet: ezen honlapok keményen kampányolnak a dél-balkáni ország EU- és NATO-tagsága ellen is. Azaz

 

a magyar pénz közvetve arra is megy, hogy Észak-Macedóniában erősödjék az EU- és NATO-ellenes hangulat – ami az orosz befolyásszerzésnek használ.

 

Miközben a szlovén terjeszkedés mögött egyértelműbben látható Schatz Péter céghálózata, az észak-macedón lapok mögött szövevényes cégháló tűnik fel, egy-egy esetben a Belize-i adóparadicsomban vesznek el a további nyomok. A Balkan Insight információi szerint azonban a három gruevszkiista médiaholding, az EM Media, a Prva Republika és az LD Press mögött is budapesti kormánykörök – konkrétan Adamik Ágnesék – állnak. Schatz tulajdonában van még egy gruevszkiista tévéállomás, az AlfaTV, amely szintén EU- és NATO-ellenes propagandát tol.

 

MONTÁZS: Illés Gergő / Azonnali (eredeti kép: Wikipédia)

 

 

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

Az olasz külügyminiszter június közepétől megnyitná az összes belső európai határt. Június 3-tól az olaszokhoz már eleve lehet utazni, de ez nehézkes, mert az osztrák határszakaszon a beutazást Bécs nem engedi.

Montenegróban már május 5-e óta nem rögzítettek új megbetegedést, az aktív fertőzöttek száma pedig nulla: jövő hétfőtől a magyarok is beutazhatnak.

Az aktív esetszám kevéssel, de ismét csökkent, kórházi ápolásra 430, lélegeztetőgépes kezelésre 25 fő szorul csak.

A magyarok körében is 61 százalék gondolja ezt egy friss, 21 EU-tagállamban elvégzett közvélemény-kutatás szerint.

A főpolgármester szerint Budapestnek több tízmilliárdos bevételkiesést jelent a jövő évi költségvetés tervezete, ami nem indokolható a járvány okozta általános recesszióval.

És még véletlenül sem a Fideszről beszélünk: a máltai Munkáspárt a közelmúlt legnagyobb politikai botránya ellenére visz mindent a közvélemény-kutatásokban.

Voltak, akik kritizálták, hogy ezzel a határőrök az emberek magánéletében turkálnak: most már hivatalos nyilatkozatot kell tenni arról, hogy kapcsolatban vannak, így szabad a beutazás.

A hét kérdése

Hiába vagyunk EU-tagok, a járvány előtti határforgalmat először nem valamelyik uniós szomszéddal, hanem a nem EU-tag Szerbiával állítottuk vissza. Mi ennek az oka? Szavazz!

Azért ide elnéznénk

Az Azonnali publicistája a nemzeti régiókról szóló polgári kezdeményezésről vitázik online május 25-én este 8-tól!

Az Azonnalin rendszeresen publikáló Szalai Máté is elemzi a Külügyi Intézet online beszélgetésén, május 26-án!

Ezért beszélget az űrhajóssal május 27-én Szujó Zoltán.

Ki nyerheti az amerikai elnökválasztást? Szakértők vitatják meg az American Corner május 28-i eseményén!

Saját kézzel lehet levendulát szedni a kevélyhelyi levendulamezőn. Aki kipróbálná, június 5. és 14. között teheti
meg Pilisborosjenő mellett!

Ezt is szerettétek

Mi áll Klaus Johannis román államelnök magyarellenes kirohanása mögött? Podcast.

Akár az egészségügynek, akár a gazdaságnak akarnak kedvezni a politikusok, katasztrofális következményekbe futnak bele.

Fogadják el a munkavállalók, hogy a közelgő válság miatt komoly áldozatokat kell hozniuk az állásukért – legalábbis az Iparkamara elnöke, Parragh László szerint. De mit szólnak ehhez a szakszervezetek?

Sok felvidéki városba a magyar polgármesterek hívták be a megszálló csehszlovák katonákat. Itt a Trianon 100 podcast harmadik része.

És a koronavírus-járvány, vagy az azt követő válság kezelése lehet majd a 2022-es kampány fő témája? Böcskei Balázs és Mráz Ágoston Sámuel a Helyzetben!

Hogyan élik meg a koronavírus-járványt a különböző generációk? Kiknek a legnehezebb most, és miért jött elő a nyugdíjasbashing?

Miért csapott látványos hisztiket az akkori román miniszterelnök Trianonban, miközben megkapták Erdélyt, a Bánság nagyobb részét és a Partiumot?

Twitter megosztás Google+ megosztás