+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++
Karóczkai Balázs
2020. február 12. szerda, 19:29
A Paramore-ból megismert 31 éves amerikai énekesnő első szólóalbuma alapján egy teljesen más ember képe rajzolódik ki előttünk, mint ahogy eddig megismertük.

Már a 2020-at felvezető cikkünkben is megemlékeztünk arról, hogy a Paramore-ral ismertté vált énekesnő, Hayley Williams tavaly bejelentette, idén új dalokat fog megjeleníteni. Akkor még nem tudhattuk, hogy ez azt jelenti-e, hogy a Paramore dolgozik gőzerővel új dalokon, vagy maga kezd egy önálló projektbe. Mint utólag kiderült, szerencsére az utóbbiról volt szó.

 

Ugyanis Hayley Williams bebizonyította: nem kellenek mellé társak, hogy sikeres legyen, és sokkal több ő egy nagyszerű hangú énekesnél.

 

Az utóbbi időben leginkább a válásával, illetve az ezeket feldolgozó terápiás kezeléseiről szóló interjúival került a hírekbe a még mindig csak 31 éves énekesnő, január 22-én viszont a semmiből jelent meg az első önálló dala, a Simmer, amit azóta – ugyanúgy mindenféle előzetes nélkül – két újabb dal követett, a héten pedig az albumának az első része is megjelent.

 

 

A hírességek is csak emberek

 

Amikor figyelmesen végighallgatjuk a lemezt, akkor válik egyértelművé, hogy Hayley miért nem a zenekarával akarta megírni ezeket a dalokat: olyan szinten személyes traumákról és élményekről szólnak – ahogyan a művésznő fogalmazott a BBC Radio 1 interjújában –, hogy nem lett volna igazságos a zenekarral, illetve magával a dalok mögötti történetekkel sem, ha ez a lemez a Paramore gondozásában születik meg, mert nem lettek volna ennyira hitelesek.

 

És igaza is van, hiszen a Paramore soha nem tudott volna egy ilyen őszinte, mély és emberi albumot írni. Az anyagon látszik, hogy Hayley a történetmesélésbe fektette a legtöbb energiát: minden zenei alapot, motívumot és dallamot a szöveg alá rendelt, ami még jobban nyomatékosítja a dal mondanivalóját, így jobban értjük az általa énekelt történetet.

 

Nem véletlen, hogy Taylor York, a Paramore gitárosa – egyben a Petals for Armor producere – arra kérte Hayleyt egy Instagram-sztoriban a Simmer megjelenése után, hogy majd Paramore-dalokban is használja a „fucker” szót, amit ugyan félig vicces megjegyzésnek szánt, de pont a dalban az az egyik legerősebb rész, ahogy Hayley ilyen érzelmesen énekli ki azt a szót az átvezetőben:

 

abban az egy mondatban látjuk meg azt a nőt, aki eddig csak a felszínébe engedett betekintést, miközben valójában ugyanolyan esetlen és törékeny ember, mint bárki más.

 

Az album többi része is hasonlóan érzelmesre sikeredett, és mindegyik dalban jellemző a minimalista zenei alap. Van, hogy a gitár a háttérben hosszú másodperceken keresztül csak egy hangot játszik, mivel a lényeg Hayley hangján van, ami néha, mint egy önálló hangszer szerepel, például az album legerősebb dalában, a Cinnamonban, ahol az egész egy énekdallamra épül, amiből szépen, fokozatosan jutunk el a katarzishoz.

 

A dalok írásában a már korábban említett Taylor Yorkon kívül a Paramore session basszusgitárosa, Joey Howard is segédkezett, ami érződik is a basszustémákon, hiszen az együttes legutóbbi albumán, a 2017-ben kiadott After Laughteren is már hasonló groove-okat emelt a dalokba. Ami azonban ott túlzottan stílusidegennek tűnt (például a Told You So átvezetője), itt jól működik. A basszustémái megtámasztják a dal ritmikáját, dinamikát adnak a dalnak, amire Hayley énekharmóniái teszik fel az i-re a pontot.

 

 

Az albumnak az erőssége ez a minimalista jelleg, hiszen például a Simmer mindössze négy akkordból áll, amire könnyen lehet változatos és érdekes énekvariációkat írni, Hayley pedig jó énekesnőként kifejezetten ért ehhez. Azonban másoknál ez pont ellenkező hatást válthat ki: néhol túzott egysíkusága, illetve a dalok hasonló szerkezete (fokozatos építkezés, a legvégén pedig kiteljesedés) unalmasnak is hathat, illetve az eddig megjelent öt dalból azért van egy olyan, aminek a kidolgozására még lehetett volna egy kis időt szánni. A dalokban megjelenő ASMR-elemek pedig néhol kifejezetten idegesítőnek hatnak, annak ellenére, hogy pont az ellenkező hatást próbálta ezzel kiváltani a hallgatókból.

 

Azonban számomra abszolút pozitívum az album, ugyanis Hayley úgy ír popdalokat, hogy az egyáltalán nem hasonlít a mai mainstream, kommerciálódott zenékre, és mer kísérletezni az érzelmei mélyebb bemutatásával.

 

Így a Petals for Armor igazi felüdülés a mai felszínes világunkban.

 

És ha csak 18 percre is, de kiszakadunk a mindennapi rohanásunkból, hogy egy kis időre elmélyedjünk abban, hogyan is látja Hayley Williams a világot a saját szemével.

 

Az album teljes egésze május 8-án jelenik meg, amiről az eddig megjelent öt dal kivételével semmit sem tudunk. De ahogy az eddig megjelent anyagok is a semmiből jöttek, biztos vagyok benne, hallat majd még magáról a Paramore énekesnője májusig.

 

Hayley Williams: Petals for Armor. Atlantic. 2020.

 

FOTÓ: Lindsey Byrnes (Instagram)

 

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

Mélyülnek tőle a társadalmi egyenlőtlenségek, indokolja mindezt a világszervezet.

Újabb fejezetéhez érkezett az Angela Merkel utódlásáért vívott hatalmi harc a német jobboldalon: most minden szem Münchenre szegeződik.

Az Ibizába belebukott politikus azt kéri volt pártjától, hogy vegyék vissza. A párt közben azon vitázik, mennyire álljon bele a lockdownellenességbe.

A szállításügyi miniszter közben cukornádültetvényen pöffeszkedő ültetvényesnek nevezte a miniszterelnököt.

Egy most nyilvánosságra került, 2010-es jelentés szerint az akkori lakosság majdnem 40 százalékának hívásaihoz voltak képesek hozzáférni a kínaiak.

Van egy hely, ahol már most megvalósult Orbán, Salvini és Morawiecki budapesti álma.

Az iskolák is újra teljesen nyitva vannak, bár az osztályokban továbbra is viselni kell a maszkot. Az országban heteken belül jöhet a teljes nyitás.

A hét kérdése

Annyi érv és ellenérv merült fel a nyitás kapcsán, hogy mi nem tudunk dönteni, mondjátok el ti, mit gondoltok helyesnek!

Azért ide elnéznénk

Mi is, képzelheted. Gyere az Azonnali olvasói Facebook-csoportjába kibeszélni mindent!

Ezt is szerettétek

Letoha Tamás, a gyógyszerfejlesztéssel foglalkozó kutató koronavírussal kapcsolatos olvasói kérdésekre válaszol, és azt is elmondja, miért fél a biológiai háborútól.

A galériatulajdonos műgyűjtő elmondja, hogy a szobor a világ bármely részén múzeumi tárgy lehet a jövőben: a BLM-szobor jó értelemben provokál.

Eddigi bevételeik 10 százalékát keresik most meg, hiszen a szakmájukat konkrétan nem tudják gyakorolni. A Music Hungary Szövetség elnöke, Weyer Balázs a Helyzetben!

Hogyan lehet úgy szürreális műveket írni, ha a világ maga is egyre szürreálisabb? Veres Attila íróval erre kerestük a választ.

Renczes Ágoston, az Azonnali újságírója elmondja, miért lehet jobb vezető Matovič betonkatolikus menedzser utódja, és hogyan érintheti ez a felvidéki magyarságot.

A popzenészek és sztársportolók legújabb bevételi forrásáról Bornemissza Márkkal, az egyik legsikeresebb cipőbolthálózat, a Footshop magyar brand managerével beszélgettünk.

Az Európai Bizottság nemrég nyilvánosságra hozta az EU-s védettségi igazolásról szóló tervet. Lattmann Tamás nemzetközi jogásszal elemeztük, hogyan válhat valóra. Podcast!

Twitter megosztás Google+ megosztás