Azt hiszed, jól ismered saját magad? Lassan az adatokkal bűvészkedő óriáscégek nyomába sem fogsz érni.
A Guardian újságírója az év elején életbe lépett kaliforniai adatvédelmi törvény lehetőségeivel élve kikérte a róla tárolt személyes adatokat a nemrég adatszivárgási botrányba keveredett seattle-i techóriás Amazontól és nem csak azt kapta, amire számított.
A több tucat fájl nagy része rendelési előzményeket, szállítási információkat és ügyfélszolgálati chatlogokat tartalmazott, viszont két táblázat olyan adatokkal volt tele, amelyek teljesen váratlanul érték: a több, mint húszezer soros táblákban az Amazon könyvolvasó eszközén olvasott könyvek címén, az olvasás időpontján, hosszán, sebességén és gyakoriságán túl a kiemelt szövegrészeket, továbbá a Kindle beépített szótárában leggyakrabban megkeresett szavakat is pontosan rögzítették.
Azt már eddig is tudtuk, hogy a cég nyomon követi az internetes aktivitásunk mellett a helyzetinformációinkat, az Alexa névre keresztelt „okoshangszórójuknak” adott hangparancsainkat és még a bevásárlólistáinkat is, de a Kindle-ről mentett adatok elemzésével az eddiginél is pontosabb képet kaphatnak a felhasználók szokásairól, így az Amazon sokkal személyre szabottabb hirdetésekkel célozhatja meg ügyfeleit a jövőben. Szakértők szerint
A könyvolvasóról érkezett adatokból például könnyen következtethetnek arra, hogy mik a hobbijaink és karriercéljaink, milyen az egészségi állapotunk és milyen pszichológiai személyiségjegyekkel rendelkezünk.
Az újságíró aggodalmaira az Amazon is reagált, állításuk szerink jelenleg nem osztják meg az adatokat sem a könyvkiadókkal, sem másokkal, csak azért őrzik meg, hogy szinkronizálhassák azokat a különböző eszközök között, az aggregált adatok segítségével pedig megmutatják a Kindle felhasználóinak, hogy egy adott könyv melyik részeit emelik ki legtöbben.
A válasz viszont korántsem megnyugtató, ugyanis bevett gyakorlat az adatokra legfontosabb erőforrásként tekintő óriáscégeknél, hogy
Emiatt is történelmi jelentőségű a korábban említett kaliforniai adatvédelmi törvény, amely lehetővé teszi, hogy a fogyasztó kikérje a róla tárolt információkat az óriáscégektől, akik kérésre kötelesek törölni is az adatokat a szervereikről.
BORÍTÓKÉP: Unsplash
Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!
Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.