Tizenegy kampányfilm, ami 2019-et örökké emlékezetessé teszi

2019.12.27. 17:19

Osztrák jobboldali párterápia, öregek ellen hergelő viccpárt, román szoci turbómulatós, az Igazából szerelmet megidéző Boris Johnson, a magát három évadon át építgető ukrán komikus-elnök, teraszon kvaterkázó albán keresztapa, na és az utolérhetetlen Szanyi Tibor: az idei év is rengeteg értékes kampányfilmmel ajándékozott meg minket, mutatjuk, nekünk mi tetszett a legjobban!

Tizenegy kampányfilm, ami 2019-et örökké emlékezetessé teszi

1. Román szociáldemokrata turbómanele

A manele királyának is nevezett Nicolae Guță hozta össze az idei romániai EP-választási kampány egyik legerősebb produkcióját: dalban foglalja össze, miért is érdemes a román szociáldemokrata PSD-re szavazni, vagy ahogy a dalban fogalmazott: „ha meg akarod ízlelni a boldogságot, akkor szavazz a rózsára”, hiszen ha megjönnének a marslakók, ők sem tudnák megállítani a PSD győzelmét (ez is benne van a dalban). A rózsa a posztkommunista-nacionalista jelzővel leírható szocdemek logója, a manele pedig a főként a román vidéken kedvelt, népzenei alapra íródó mulatósműfaj.

Guță politikai nézeteit egyébként könnyen meg lehet vásárolni, ugyanis jó pénzért 2009-ben már a jobboldali-magyarellenes Traian Băsescunak is gyártott kampánymanelét,

most pedig a (papíron) baloldali szocdemek rendelték meg tőle a dalt, amit a művész annyira lelkesen legyártott, hogy az elején még külön dedikálta is azt a pártnak, speciálba. A gond viszont az, hogy az ehhez készített klip rendkívül igénytelenre sikerült, a PSD-t ajnározó Guțăt többek között vidáman bulizó fiatalok és boldog családokról készült stockvideók, valamint a konstancai tengerparti Neversea-fesztiválon készült, jogdíj fizetése nélkül felhasznált felvételek elé retusálták be, holott a román társadalomban pont nem ez a kép él a PSD-szavazótáborról.

2. Zelenszkij eltemeti a régi politikát

Szép dimbes-tombos táj, virágkoszorúk, mellette gyászoló tömeg, a koporsóban bár nincs kimondva, a régi, oligarchikus ukrán politika fekszik, a halotti beszédet pedig nem más mondja, mint Vologyimir Zelenszkij, aki most már Ukrajna elnöke, a videó készítésekor pedig még csak kampányolt, hogy azzá válhasson: „A 2007-es választásokon erős gazdaságot ígért, majd a 2014-es választásokon is erős gazdaságot ígért. Milyen sok mindent nem tudott még nekünk megígérni!”

„Sokat és hosszan beszélhetnénk róla, de beszéljenek helyette inkább az üzleti ügyei…Ő elment, de az üzletei még élni fognak! Keserű, keserű azt felismerni, hogy a földbe sem temethetjük a testét, hiszen pont az ő döntésének köszönhetően ezen a földön óriási lakópark épül. Még el sem tudjuk hamvasztani a testét, hiszen a gáz ára, amelyről szintén ő tárgyalt…nos, finoman szólva, már meghalni sem érdemes. De nem baj: ezeknek az áraknak köszönhetően a pokolban fog elégni!”

„Ne csodálkozzatok, hogy a sírkövére sem az ő neve lesz felírva, hiszen még az élete során sikeresen átíratta a halálát a felesége és a közeli hozzátartozói nevére.”

„Jól tudott druzsbázni is: négy parlamenti ciklus alatt kilenc frakcióban tűnt fel. Ne szomorkodj, barátom: hamarosan csatlakozik hozzád majd az összes támogatód. Nyugodj békében, a legjobbat tetted, amit az országunkért tehettél: meghaltál, hogy mi élhessünk!”

3. Milyen lista? Szocialista!

A tavaszi magyar EP-kampány nagy vesztese az MSZP legendája, Szanyi Tibor, akinek nem volt elég elviselnie azt a megaláztatást, hogy a szocik Ujhelyi István mögé másodiknak tették csak meg az EP-listájukra, arra talán ő sem számított, hogy az MSZP annyira gyenge kampányt tol, hogy ő be sem jut az Európai Parlamentbe egy második ciklusra. S lám, míg Ujhelyi továbbra is élvezheti a brüsszeli/strasbourgi élet szépségeit, Szanyinak be kell érnie az EP-képviselői nyugdíjával. Pedig sokat tett azért, hogy a fiatalokat elrángassa szavazni, itt van például ez a tíz másodperces kampányszpot, ami engem teljesen meggyőzött: „Egyes lista, közös lista. Milyen lista? Szocialista! Balról rögtön az első!”

4. Az albán keresztapa

Ha nem mond semmit nektek Blerim Reka neve, akkor ne magatokat hibáztassátok. Az áprilisi észak-macedón elnökválasztáson ő volt ugyanis a helyi albán kisebbség jelöltje. Észak-Macedónia körülbelül negyede albán, az ország északnyugati részén élő népcsoport köreiben pedig általában jóval alacsonyabb a választási részvétel, de azért általában tisztességesen leszavaznak az albán jelöltre, Reka például 11 százalékot kapott.

De hogy próbálta meggyőzni az albán úriember a választóit? Hát hogy máshogy, mint egy Facebook-szpotban, ahol tisztes keresztapaként, drapp zakóban, napszemüvegben a saját plakátja előtt ülve a teraszon kvaterkázik a fiatalokkal, miközben a háttérben százhúsz kilós, napszemüveges, öltönyös verőemberek kontúrját szúrhatjuk ki.

Az nem derül ki, hogy Blerim Reka pontosan mit akar, de azt viszont nagyon stílusosan!

5. Zöldül a KDNP

Szintén az EP-választás ajándékozott meg minket egy KDNP-kampányszpottal, melyben a párt egy dinamikus, lendületes videóban kitűnő érzékkel repült rá a klímatüntetők, a környezetért aggódó fiatalok szavazataira. Elefántok, teremtésvédelem, hatalmas vízesések, Mátyás-templom, mindezt az Azonnalinak is oly szívesen nyilatkozó Hölvényi György narrálásában. Ki tudja, talán pont a teremtésvédő kereszténydemokraták hozták össze a Fidesz-KDNP-nek azt a bűvös 52 százalékos szavazatarányt, nem pedig a migránsok, akik mindig a magyarországi választások előtt tűnnek fel fokozott számban (a köztévében) a szerb határon.

6. Jobboldali párterápia osztrák módra

Nem titok, hogy a legjobb kampányszpotokat az osztrák szélsőjobbos FPÖ szállítja menetrendszerűen minden választás előtt. Elég csak HC Strache legendás rapszámaira gondolni, vagy 2017-re, ahol a szabadságpártiak egy tetováláson keresztül magyarázták el, hogy egy Sebastian Kurzra adott szavazattal hogyan kapja meg a választó a néppárti (ÖVP-s) őskövületeket is. Azóta sok víz lefolyt a Dunán, az FPÖ két évre összefogott Kurz-cal, majd a koalíció fel is bomlott az orosz kamuoligarchával bebaszva tárgyaló HC Strache miatt. De az FPÖ-humor megmaradt, kreáltak is egy vicces kampányszpotot ezúttal arról, hogy miért lenne nagyon jó, ha folytatódna az ÖVP-FPÖ-koalíció a jövőben is.

A szereplők: Norbert Hofer új FPÖ-elnök, Sebastian Kurz kontúrja, valamint egy párterapeuta. Az eredmény: felülmúlhatatlan.

Ha még nem annyira penge a némettudásod, hogy értsd is, miről van szó, a reklámfilmet képkockáról képkockára itt magyaráztuk el!

7. Igazából brexit

Most már tudjuk, hogy sikerre vezetett Boris Johnson rizikózása az előrehozott választásokkal, hiszen pártja, a brit Konzervatívok simán hozták az alsóházi többséget a miniszterelnöknek, aki így megvalósíthatja, amit a kampányban milliószor elmondott: a brexitet. Johnson a kampány során a legváltozatosabb módokon, helyszíneken és szituációkban szajkózta, hogy „let’s get Brexit done!”, de a legötletesebb mégis az Igazából Szerelem kultikus, táblás jelenetét másoló kampányfilmje volt, melyben a házba becsöngető Boris Johnson nem szerelmet vall, hanem a Konzervatívok támogatására szólít fel.

A kultikus filmben miniszterelnököt alakító Hugh Grant egyébként lelkes maradáspárti, nem épp egy tipikus konzervatív szavazó: a tory kampányfilmre úgy reagált a BBC-nek, hogy az profin meg van csinálva, de a Konzervatívoknak „borzasztóan sok pénzük van”, és „talán ide mentek azok a rubelek”.

8. Nincs kúlabb a bajor keresztényszociálisoknál

Noha a bajor CSU tudott javítani 2014-hez képest, a CDU rossz szereplése miatt komoly pofáncsapás volt a 2019-es EP-választás eredménye a keresztény-konzervatív CDU/CSU-szövetségnek Németországban: a német közvélemény nagyon rápörgött a zöldmozgalomra, míg a konzervatív uniópártok leginkább csak szenvedtek. Nem segített rajtuk a közösségi média sem, a választások előtt egy héttel egy Rezo nevű, tinédzsereknek szóló gagyivideókra specializálódott német youtuber töltött fel egy majdnem egyórás videót „A CDU elpusztítása” címmel a YouTube-ra.

A videó, melyben Rezo kicsit bújtatva megtolja a Zöldek kampányát és az uniópártokat ütlegeli, óriási siker lett, tizenhatmillió megtekintésnél járt. A konzervatívoknak reagálniuk kellett, hiszen ha minden így megy tovább, végleg elvesztik a fiatalokat, akik a már egyre inkább néppárti jegyeket felvevő Zöldekhez fognak csapódni. Az eredmény a bajor keresztényszociális CSU berlini Bundestag-frakciója által elkövetett CSYOU-videoblog lett, amit nézni kínosabb lett, mint megcsinálni. A CSU ugyanis

beöltöztette saját, jólfésült, öltönyös-nyakkendős kommunikációs tanácsadóját, Armin Petschnert szőkére festett hajú hülyegyereknek,

aki öt percen keresztül – vajon kit – hát persze, hogy a zöldmozgalmat, Greta Thunberget és a németországi Zöldeket kritizálja nagyon fiatalos stílusban. A videóban a legkomolyabb emberiség elleni bűntett persze nem is ez, hanem a gagyi hang- és képeffektek és a kínosan a képernyőre beúszó feliratok. A szpot borzasztóan kellemetlen lett, 213 ezer diszlájkot hozott össze a YouTube-on, miközben alig több, mint 5 ezren kedvelték, ráadásul a ZDF (egyébként tényleg vicces) humorműsora, a Heute Show is közröhej tárgyává tette a bajorok produkcióját. Azóta már hét CSYOU-vlog készült hasonlóan kellemetlen stílusban, hasonló lájk-diszlájk-arányokkal, csak Petschner szőkére festett hajának immár búcsút inthettünk.

9. A világ leghosszabb kampányfilmje

Már tavasszal írtunk arról, hogy Vologyimir Zelenszkij ukrán elnököt épp a világ leghosszabb kampányfilmje tette elnökké. A Szluga Naroda, vagyis a Nép Szolgája névre hallgató háromévados tévévígjáték egy jószándékú, de csóró kijevi történelemtanárról szól, aki egyszer arra ébred, hogy ukrán elnökké választották, miután kiszivárgott róla egy internetes videó ahogy káromkodva szidja a fennálló rendszert.

A tanárt alakító Zelenszkij az első évadban fokozatosan felnő a feladathoz, saját barátait és kollégáit teszi meg minisztereknek, miközben meg kell vívnia a saját harcát az országot a markukban tartó csúnya gonosz oligarchákkal. De míg az első évad csupán önmagában sikeres lett – egyszerűen azért, mert tényleg jó és vicces –

a második-harmadik évad már egyértelműen a sorozat miatt híressé váló Zelenszkij kampányát építgette.

Addig, hogy a sorozat utolsó része már egy egyórás kampányfilm volt, amiben Zelenszkij az ország minden problémáját megoldja, csak épp a képernyőre nem írták ki nagy betűkkel, hogy „szavazz rám!”. A sorozat attól még profi munka, az első évadhoz egyik-másik részéhez pedig még angol felirat is van a YouTube-on, aki a többire is kíváncsi, annak már nem árt egy kis orosztudás.

10: Az EU unalmas, és ez jól is van így

Az EU lelkes megszállottjainak nagy szívfájdalma, hogy az uniós politikát valami borzasztóan unalmas izéként könyveli el a közvélemény. De biztos az az EU dolga, hogy érdekes legyen? Ezt a kérdést vetette fel a holland Thijs Mosterman, aki csinált egy fiktív kampányt az EU-nak, ahol nem robban fel semmi, nincsenek hatásvadász effektek, sőt, még sok információt sem kell befogadni.

„Ez itt a finn-svéd határ. Már jó 40 éve nem történt itt semmi. Unalmasak vagyunk. Az unalmas jó”

– érvel az egyik reklámszpot. Egy másik azt veti fel, hogy az európai csapvíztől semmilyen trópusi betegséget nem fogsz elkapni, egy harmadik pedig azt fejtegeti, hogy mennyi szén-dioxidot is takarít meg az EU a porszívók tanulmányozásával. Az EU igazán leszerződtethetné Mostermant, hiszen az idei EP-választásra készített kampányszpot egy fantáziátlan és hatásvadász valami, drámai zongoraszóval és egy szülőszobával. Akkor már inkább legyünk felvállaltan unalmasak.

11. Ritka gonosz kampányfilm a boomerek ellen

Az, hogy az idősek inkább konzervatív pártokra szavaznak, akkora közhely, hogy a német viccpárt, a Die Partei fogta, és az elsőszavazók mozgósítására használta fel a 2019-es EP-választási kampányban. Nico Semsrott, a párt humoristaként korábban rendre demotivációs trénert alakító újdonsült EP-képviselője egy kórházi szobában egy szavazás előtt újraélesztésre kényszerült, de még mindig választókorú öregemberen keresztül magyarázza el, miért fontos, hogy a 18 fölötti korosztály is éljen a választójoggal.

„Mint az ötmillió többi utolsószavazó Németországban, ő is egy olyan jövőről dönt, amit már nem fog megélni” – magyarázza Semsrott,

miközben a kamera két dühös öreget mutat, akik kórházi ágyukban egy Németország-zászló alatt, egy Orbán-portréval az éjjeli szekrényen a klímatüntetők ellen heccelő Bild Zeitungot olvassák, és arra jutnak, hogy a péntekenként iskola helyett a klímáért demonstrálókat be kéne börtönözni.

„Sokan szimpatizálnak ezen emberek közül Európa elszigetelődésével, a szexista nemi szerepekkel és elavult értékekkel. Röviden: a CDU programjával” – narrál Semsrott, aki szerint a megoldás az lehet, hogy amennyiben valaki élete első 18 évében nem szavazhat, akkor az utolsó 18-ban se szabadjon neki. A kampány rendkívül sikeresen mozgósította az elsőszavazókat, és rögtön két EP-képviselőnyi helyet is szerzett a német viccpárt, köszönhetően annak, hogy a németországi EP-választásokon nincs bejutási küszöb. 2014-ben még 185 ezer voksot kaptak, idén már 900 ezret.

Most pedig ti jöttök: szerintetek melyik volt a legjobb kampányfilm idén? Szavazzatok!
Bukovics Martin
Bukovics Martin az Azonnali alapító-főszerkesztője

Német anyanyelv, gradišćei gyökerek, pécsi szőlő, olasz parkolási bírságok. Az Azonnalitól való távozása óta itt olvasható: Gemišt

olvass még a szerzőtől
Illés Gergő
Illés Gergő az Azonnali újságírója

Európai politikáról, Közép-Európáról ír. Magyar belpolitikáról pedig akkor, ha ideges.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek