Mi legyen a sokak által imádott és gyűlölt e-rollerekkel Budapesten?

Szerző: Hutter Marianna
2019.12.17. 07:20

Az autókat kiváltó környezetbarát csodaeszköz, vagy egy idegesítő és veszélyes közlekedési forma? Bárki bármit is gondoljon az e-rollerekről, egyben egyetérthet: egyre sürgetőbb, hogy szabályozzák használatukat. Mit gondolnak a döntéshozók a kérdésről, és melyik politikusok azok, akik egyáltalán már kipróbálták az e-rollert? Az Azonnali körképéből ezek is kiderülnek!

Mi legyen a sokak által imádott és gyűlölt e-rollerekkel Budapesten?

Nemcsak az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) tervezi a KRESZ módosítását az elektromos rollerek miatt, hanem a főpolgármesteri hivatal is ki fog dolgozni a használatukra egy egységes szabályozást a BKK-val közösen –  közölték az érintettek az Azonnali kérdésére.

Az Azonnali nemcsak a döntéshozókat, de a pártokat is kérdezte az e-rollerrel kapcsolatban, hiszen az új közlekedési forma sok konfliktust tud generálni. Elég csak arra gondolni: sokakat bosszant, hogy szanaszét hevernek az utcákon az e-rollerek, amikor viszont közlekednek, könnyen balesetet tudnak okozni, hiszen gyorsak és csendesek, így sem a gyalogosok, sem az autósok sem szívesen kerülgetik őket. Nem véletlen, hogy más országokban is küzdenek az e-rollerekkel,

egy katalán városban például egy 18 év alatti elektromos rollerező – miután az út helyett a telefonját nézte – elütött egy 92 éves nőt, aki később meg is halt ennek következtében.

Eközben az e-roller hívei azzal érvelnek: a technika fejlődését nem lehet megállítani, az e-roller egy praktikus eszköz arra, hogy kiváltsa az autókat vagy akár a tömegközlekedést – és még környezetbarát is.

MINDEN EURÓPAI NAGYVÁROSBAN VANNAK MÁR E-ROLLEREK, LISSZABONBAN IS. AZ EX-BKK VEZÉR VITÉZY DÁVID SZERINT PÉLDÁUL ITT SIKERÜLT JÓL RENDEZNI A PARKOLÁST. FOTÓ: HUTTER MARIANNA / AZONNALI

Míg a 2,1 millió lakosú Párizsban tizenötezer e-roller bérelhető, a majd 1,2 milliós Brüsszelben hozzávetőlegesen hétezer, a kevesebb mint 2 milliós Budapesten jelenleg még csak legfeljebb pár száz lehet. A pontos számot az e-rollereket üzemeltető Lime nem árulta el a kérdésünkre. Az Azonnali arra volt kíváncsi, a döntéshozók, illetve a pártok szerint kellene-e szabályozni ezeket a közlekedési eszközöket, és ha igen, hogyan.

Egyáltalán hol közlekedjenek?

Sokáig az sem volt tisztázott, hol közlekedjenek az e-rollerek a budapesti utakon: a járdán, a bicikliúton vagy az úttesten. Ennek a vitának a végére Pintér Sándor belügyminiszter tett pontot. Ugyanis ő azt válaszolta a DK-s Vadai Ágnes kérdésére november végén: „Az elektromos rollert a hatályos szabályozás alapján, külön eltérő rendelkezés hiányában csak segédmotoros kerékpárnak lehet megfeleltetni”. Ez a gyakorlatban azt jelenti, a használatukhoz jogosítvány és bukósisak is kötelező lenne, ráadásul csak az úttesten szabad közelekedniük lakott területen belül. Ezzel szemben ha kerékpárnak minősülnének, akkor a kerékpársávban legálisan közlekedhetnének lakott területen belül is.

Ugyanakkor mikor az Azonnali a belügy részletesebb álláspontját kérte a kérdésben, a tárca egyszerűen a Palkovics László vezette ITM-hez továbbította kérdéseinket.

Utóbbi arról írt: a „közúti járműnek nem minősülő motorikus eszközök”– vagyis aminek az e-roller is számít az egyéb más újszerű járművek mellett – tömeges megjelenése viszonylag új fejlemény, közúti forgalomban való használatuk részletes szabályait más uniós tagállamok is jelenleg dolgozzák ki. Ráadásul a közúti közlekedés alapvető szabályai szempontjából nemzetközi szinten irányadó 1968-ban kelt, Közúti Közlekedési Egyezmény a járművek használati feltételei kapcsán nem tartalmaz egyértelmű eligazítást.

Ezért az ITM szerint a szükséges előírások megalkotásáig „az átmeneti időszakban más államok gyakorlata szerint a kérdéses eszközökre – azok típusától függően – a kerékpárok vagy a segédmotoros kerékpárok közlekedési szabályai alkalmazhatóak” – írta az ITM.

Az ITM azt is közölte: a hazai rendelkezések – vagyis a KRESZ – kiegészítését tervezik úgy, hogy elkülönítve határozza meg az e-rollerekkel való közlekedésre vonatkozó előírásokat. 

Ami a Karácsony Gergely vezette Budapestet illeti, a fővárostól azt a szűkszavúbb választ kapta az Azonnali,

„a főpolgármesteri hivatal a BKK-val közösen ki fog dolgozni egy egységes szabályozást az e-rollerek használatával kapcsolatban.”

A KRESZ-be egy önkormányzat nem  nyúlhat bele, de arra egyébként már volt példa, hogy egy önkormányzat rendeletet adjon ki az e-rollerek kapcsán, méghozzá azok parkoltatásával kapcsolatban. Mint az Index megírta, Budapesten az ötödik kerület rendelkezett arról: az elektromos közroller felvétele az utcán közterületi értékesítésnek minősül, erre pedig nincs engedélye a Lime rollermegosztó cégnek. Emiatt cég több rollerét begyűjtötték, és csak közigazgatási eljárás után adták vissza. Ezzel a Belváros elérte, hogy a Lime kivonuljon a kerületből. 

A kormánypártok alapvetően örülnek az e-rollereknek

Az Azonnalinak válaszoló pártokban közös, hogy egyik sem tervezi betiltani az e-rollereket, alapvetően pozitívan tekintenek az akár az autós közlekedést helyettesíteni képes közlekedési eszközre. Például még a Fidesz frakciójától is ezt a választ kaptuk: „A Fidesz-frakció támogat minden olyan közlekedési formát, amely alternatívája lehet az autós közlekedésnek.

Az elektromos roller egy ilyen eszköz szerintük, de felelőtlen használata veszélyezteti a gyalogosok biztonságát. A közlekedés résztvevői közül a gyalogosok a legkiszolgáltatottabbak, ezért számunkra az ő biztonságuk az első.”

Ugyanakkor a Fidesz arra egyáltalán nem válaszolt, kell-e bármilyen szabályozást módosítani szerintük az e-rollerek megjelenése miatt.

A KNDP frakciószóvivője, Nacsa Lőrinc úgy nyilatkozott a kérdésben az Azonnalinak: „A városi közlekedés ezen új formáit szinte kivétel nélkül én is kipróbáltam, sokszor nagyon előnyös, gyors, költséghatékony, egyszerű tud lenni, ezért alapvetően pozitív a véleményem.” Ugyanakkor hozzátette: ebben a vitában elsődleges szempontként mindig az emberek biztonságát kell említeni. Vagyis azt Nacsától sem tudtuk meg, szeretnének-e konkrét módosításokat az e-rollerek miatt.

NEM MINDENKI KEDVELI AZ E-ROLLEREKET BUDAPESTEN, VAN OLYAN INSTAGRAM-OLDAL, AMINEK EGYENESEN AZ A NEVE: ÖLD A LIME-OT, OTT POSZTOLTÁK EZT A FOTÓT IS.

Maximálják az e-rollerek sebességét!

Az Azonnali kereste az ellenzéki pártokat, ám választ csak a Momentumtól, Jobbiktól, LMP-től és Mi Hazánktól kaptunk.

Abban minden párt egyetértett: teljesen betiltani hiba lenne az e-rollereket, de szabályozásra szükség van. A legtöbben közülük azt említették: leginkább a bicikliutakon látnák szívesen az e-rollereket,

ezért szükség lenne a kerékpár-infrastruktúra fejlesztésére, továbbá az e-rollereknek kijelölt parkolók létesítésére. 

Ami az e-rollerek sebességét illeti, a Momentum a német példát tartja követendőnek: náluk minden 14 éven felülinek meg van engedve az e-roller használata, és maximum 20 km/órával lehet velük haladni. Hangsúlyozták: az életveszélyes, ami Pintér Sándor válaszából következik, vagyis az, hogy az e-rollereket az úttesten lehessen csak használni.

Az LMP szerint az e-rollerek sebességét 20-25 km/órában kellene maximalizálni. Ehhez hasonlóan a Jobbik is ennyit engedne, míg – ahogy azt a kerékpárosoknak is lehet ott, ahol az úttest kerékpáros közlekedésre alkalmatlan – a rollereseknek is lehetővé tennék, hogy a járdán közlekedjenek a gyalogos forgalom zavarása nélkül legfeljebb 10 km/óra sebességgel. Azt a Jobbik is hozzátette: nagyon veszélyesnek tartanák, hogy ezeket az eszközöket beküldjék a gépkocsiforgalomba. 

A Mi Hazánk pedig úgy látta: járdán és főútvonalon ne közlekedjenek, a sebességüket pedig maximálni kell 10 km/órában. Szerintük az e-rollerek nem lehetnek közlekedési járművek, a szabadidős tevékenységet azonban szolgálhatják. Így olyan helyeken jöhetne szóba a használatuk megítélésük szerint, mint a kijelölt idegenforgalmi körzetek, vagyis például a Budai vár, Margitsziget, Városliget vagy a Népliget.

Több ellenzéki párt kitért a sebességkorlátozáson túli lehetséges szabályozási pontokra is.

A Momentum például megfontolandónak tartja, hogy minden e-rollerrel közlekedőnek kötelező legyen felelősségbiztosítást kötnie,

ahogy azt például ma a Kerékpárosklubnál megteheti egy kerékpáros, azonban ez nekik nem kötelező. Az LMP úgy látta, a fő probléma az, hogy túl sok az autó a belvárosban, ezért , hogy csökkenteni kellene a közlekedő és a parkoló autók számát, és ezzel annyi terület szabadulna fel, „hogy vígan elfér gyalogos, biciklis és rolleres”.

Mit akarna a Lime?

Az Azonnali kereste az egyik legnagyobb, e-rollereket kölcsönző céget, a Lime-ot is. Szerettük volna megtudni, hogy jelenleg hány rollert lehet tőlük kölcsönzöni, és bővítenék-e közel jövőben a flottájukat, ám konkrét adatokat nem közöltek válaszukban.

Mint írták, Budapesten is a felhasználói igényeknek és az időjárásnak megfelelő méretű flottát üzemeltetetnek. Eddigi tapasztalataik alapján Budapesten rendkívül magas a rollerhasználati kedv, ám utóbbit sem támasztották alá számokkal. Az Index egyébként több cikkben is úgy utalt a Lime-ra, mint ami háromszáz e-rollert kölcsönöz.

Az e-rollerek szabályozásának kérdése kapcsán hangsúlyozták: minden esetben a felelősségteljes használatra buzdítják felhasználóikat, vagyis  a közlekedési rendszabályok betartására és az arra kijelölt közlekedési felületek használatára. Ennek része, hogy a rollerezés megkezdése előtt a felhasználók mindig útmutatót kapnak az applikáción belül a helyes rollerhasználatról. Az applikáción belül pirossal jelölik a működési zónán kívül eső területeket, a megfelelő parkolásról pedig kötelező feltölteni fotót minden egyes rollerhasználat után.

„A feltöltött fényképek elemzésével be tudjuk azonosítani a rollerrel helytelenül parkoló felhasználókat, visszajelzést küldünk számukra, és további segítséget kínálunk részükre a járművekkel történő szabályos parkolás elsajátításához.” 

Egyébként a Lime által működtetett rollerek végsebessége eleve 25 km/órára korlátozott annak érdekében, hogy biztonságos legyen felhasználói számára.

A Momentum válaszához hasonlóan a Lime is a német szabályozást említette a jó példák között, amely már országos szinten szabályozza az e-roller használatát. A cég egyébként Berlint külön is kiemelte, miután ott „a parkolóhelyek újragondolásával teret biztosítanak” az e-rollereknek. Ugyanis Berlinben novemberben jelentették be: az eddig az utakon az autók számára fenntartott helyeket is akár át lehetne alakítani e-rolleres vagy biciklis parkolóhelyekké.

Végül a kérdésre, hogy az ITM vagy más döntéshozók kérték-e már a Lime segítségét az e-rollerek szabályozása kapcsán, úgy válaszoltak konkrétumok említése nélkül: „Az elmúlt pár hónap során igen kedvező egyeztetéseket folytattunk Budapest önkormányzatával és a hatóságokkal, s ezt a továbbiakban is folytatjuk.”

E-rollereztek-e már egyáltalán a politikusok?

A Jobbik válasza szerint Farkas Gergely képviselőjük például már használt elektromos rollert. Ő sokszor balesetveszélyesnek találta a használatát, hiszen a személyes tapasztalatok mutatják meg legjobban, hogy a kis kerekek milyen nehezen nyelik el az utak egyenlőtlenségét,

például egy kerékpárútra felfestett jelzés is komoly rázkódást okoz, hát még az olyan utak, ahol rengeteg a csatornafedél, kátyú. 

A politikus szerint az eszköz öt kilométeren belüli ügyintézéshez kiváló megoldás lehet, azonban ő is úgy látta, hogy Budapesten kevés helyen lehet biztonságosan használni az e-rollereket, így ő is az infrastruktúra azonnali fejlesztését emelte ki előremutató lépésként.

A KORMÁNYPÁRTI EXMINISZTER, LÁZÁR JÁNOS IS POSZTOLT MÁR E-ROLLEREZÉSRŐL. FOTÓ: LÁZÁR JÁNOS HIVATALOS OLDALA / FACEBOOK

„A vezetőségünk tagjai közül többen is rendszeres használói az e-rollereknek” – írta a Momentum ezt azzal indokolva, valamennyien egy praktikus, környezetbarát közlekedési módszernek tartják azt. A Momentum politikusai közül Berg Dániel kifejezetten szereti és sokat használja az e-rollert, Fekete-Győr András is gyakran közlekedett vele, de egy a környezetében történt baleset miatt lerakta egy időre.

Hajnal Miklós inkább a szkeptikus álláspontot képviseli a témában, és a szabályozottság hiányát szemléltetve úgy fogalmazott:

„még jó, hogy nem találták még fel az elektromos jetpacket”.

Az LMP válasza szerint frakció tagjai a hagyományos rollert és kerékpárt részesítik előnyben. A társelnökük, Kendernay János viszont kipróbálta, használja és lehetőség szerint a bicikliúton közlekedik vele. Egyébként Heltai László, az LMP budapesti elnöke azt mondta, ő nem próbálta még ki az e-rollert, de nem is nagyon vágyik rá. „Én inkább gyalogolok, buszozok és villamozok inkább” – mondta. Hozzátette: egyébként sem szívesen használ olyasmit, amiről tudja, hogy idegesíti az embereket, hiszen sokan úgy érzik, a széthajigált rollerek elvesznek az ő tereikből, miközben azok, akik ezért a rendetlenségért felelősek, profitot csinálnak ebből. 


Az Azonnali kereste még Hollik István kormányszóvivőt, az MSZP-t, a Párbeszédet és a DK-t is az e-rollerek ügyében, ám cikkünk megjelenéséig nem kaptunk tőlük választ.

NYITÓKÉP: Illés Gergő / Azonnali

Hutter Marianna
Hutter Marianna az Azonnali újságírója

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek