Valaki hamisítja a GPS-jeleket Sanghajban, de a szakértők sem értik, hogyan

Szerző: Pintér Bence
2019.11.21. 14:07

Vagy a kínaiak tesztelnek egy új technológiát, vagy a homokcsempészek fedik el a nyomaikat, de valaki szórakozik a GPS-jelekkel a sanghaji kikötőben.

Valaki hamisítja a GPS-jeleket Sanghajban, de a szakértők sem értik, hogyan

Nagyon furcsa dolgok történnek az utóbbi időben a kínai Sanghaj körüli vizeken az amerikai hadsereg által működtetett GPS-rendszerrel – derül ki az MIT Technology Review cikkéből. Az nem újdonság, hogy a GPS-jeleket lehet zavarni, illetve akár hamisítani is, az azonban igen, hogy a sanghaji kikötő környékén egyszerre több hajónak teljesen hamis, de egymástól elétrő adatokat mutat a hajók AIS-transzpondere – az a rendszer, amit a hajók egymás azonosítására és helyzetük, illetve sebességük követésére használnak, és ami a GPS alapján működik.

Mondani sem kell, hogy ez nagyon veszélyes dolog, komoly balesetek származhatnak belőle, hiszen nem egyszerűen nem működik a rendszer, hanem hamis adatokat mutat.

Ráadásul nem csak a hajókat, de a környéken GPS-t használó bicikliseket, autósokat is érinti az ügy. A fent linkelt cikkben konkrétan leírt esetben egy amerikai hajó kapitánya látott egy hajót a szemével maga felé közeledni, az AIS-kijelzőn viszont folyamatosan eltűnt, majd úja megjelent teljesen más helyen, mint ahol valójában volt. Ez később aztán az amerikai hajóval is megtörtént.

Az eset nyomán induló vizsgálat csak mélyítette a rejtélyt, a washingtoni Center for Advanced Defense Studies AIS-adatokon nyugvó kutatásából kiderült ugyanis, hogy csak azon a napon 300 hajóval történt hasonló, főleg a Huangpo folyón.

Az AIS-rendszerben látszó hamis lokációk a nyitóképen látható köröket rajzolnak ki, amire egyelőre senki sem tud magyarázatot adni,

több hét adatának egymásra vetítésével pedig koncentrikus körök rajzolódnak ki. Az AIS-rendszerek által fogadott GPS_adatokat könnyen lehet zavarni vagy hamisítani, de hamisítás esetén minden hajónak ugyanazt a jelet kéne kapnia, itt azonban nem ez történik.

A meglepő adatokat elkülték a GPS-hackelés neves kutatójának, Todd Humphreys-nak, aki szintén értetlenül áll a jelenség előtt, elképzelni sem tudja, hogyan tudja valaki egyszerre enyi hajó jelét ilyen szabályos formációba rendezve meghamisítani, és az okokról is inkább csak sejtései vannak.

A szakértők azzal kapcsolatban is csak tippelnek, hogy ki állhat a furcsa jelenség mögött: egyrészt adja magát Kína, ami előállhatott egy GPS-jeleket az eddiginél fejlettebb módszerrel hamisító eszközzel, amit itt tesztel; másrészt pedig ezen a részen nagyon sokan lopnak homokot a mederből, mivel nagyon jó minőségű és nagyon drágán lehet eladni. Ez azonban illegális, ezért az ebbe na bizniszben utazók már korábban is hamisították az AIS-rendszer adatait, de nyilván nem ilyen méretekben.

Szóval egyelőre nem tudni, mi okozza Sanghajban a GPS-gabonaköröket, de abban mindenki egyetért, hogy a jelenség elég riasztó,

főleg, hogy mennyi rendszer és eszköt használja a GPS-t mindenféle dologra, amire nem is gondolnánk – annak kiesése vagy adatainak nagy volumenű hamisítása tehát beláthatatlan következményekkel bírhat.

FOTÓ: MIT Technology Review

Pintér Bence
Pintér Bence az Azonnali megbízott főszerkesztője

Nappal újságíró a győri Ugytudjuknál; éjszaka fantasztikus irodalomról író blogger.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek