+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++
Szakács András
2019. november 13. szerda, 16:05
Nem csak Budapest szempontjából érdemes értelmezni a készülő törvényt, ami a helyi iparűzési adó felhasználását szabályozza.

Ez itt egy véleménycikk, ami nem feltétlenül tükrözi az Azonnali álláspontját, de itt van, mert szeretjük a jól érvelő és érdekes szövegeket. Ha vitáznál vele, vagy küldenél egyet te is, csak bátran!

 

Az iparűzési adót elsődlegesen a helyi tömegközlekedés finanszírozására kell fordítaniuk az önkormányzatoknak, és ezt a jövőben törvénybe is foglalják – közölte a Miniszterelnökség közszolgálatért felelős államtitkára keddi budapesti sajtótájékoztatóján a hvg.hu cikke szerint.

 

Mivel a főváros-központú média csak Budapest aspektusából értékelte egyelőre a hírt, érdemes összekötnünk ezt a tervet az elmúlt hetek nem-budapesti híreivel is.

 

Történt ugyanis, hogy összeomlott a miskolci, és annak határára sodródott a győri tömegközlekedés is. Ezek alapján rapid válságkezelésnek – nem pedig csak szimplán Budapest és az ellenzéki városok megszorongatásának – is értelmezhetjük a javaslatot. De olyan válságkezelésnek, amiből a kormány és a központi költségvetés a lehető legkevésbé akarja kivenni a részét, mégis gyors eredményeket akar látni. Nem csoda, hiszen a legfőbb gond jelenleg mindkét városban, és részben Budapesten is a sofőrhiány, ami nagyrészt pénzkérdés. 

 

Hogy most miért pont ezt a problémát kívánja hirtelen kezelni a kormány? Az elmúlt évek fő közéleti- és kampánytémája Budapesten a lakhatás mellett a közlekedés kérdése. Így, köszönhetően a főváros-központú magyar sajtónak, a teljes ország értesülhetett az M3-as metró felújításáról, továbbá az azt körülvevő vitákról és botrányokról. 

 

Ez, ha másra nem is, arra mindenképpen jó volt, hogy mindenki szembesülhetett vele, hogy egy város, és az M3-as vonal esetében – amely 24 óra alatt több utast szállít, mint a MÁV országszerte – egy teljes ország közérzetére mekkora hatással lehet a tömegközlekedés, annak szervezettsége, állapota.

 

És ne higgyük, hogy csak a Budapest méretű városok tömegközlekedése hathat az országra.

 

A magyar gazdaság jelenleg ugyanis erősen támaszkodik olyan feldolgozóipari multik termelésére és teljesítményére, amelynek egy része – mint például az Audi, Suzuki, Opel és Mercedes – nem Budapesten székel. A rendszerváltás óta láthattuk, hogy akár csak egy ilyen gyár leállása és hetekre való kiesése is képes nyomot hagyni az ország összgazdasági teljesítményén. 

 

Nem mindegy tehát, hogy olyan városokban, mint Győr vagy Miskolc, ahol nemzetgazdasági jelentőségű multik termelnek, milyen a közlekedés, azon belül is a tömegközlekedés.

 

Ugyanis a helyi ipart, szolgáltatószektort, a teljes lokális gazdaságot az adókezdvezmények mellett a tömegközlekedésen keresztül is lehet stimulálni.

 

A győri és miskolci buszjáratok szervezettsége és színvonala nem csak akkor hat az ott lakókra, amikor utaznak rajtuk, tehát közvetlenül, de közvetetten is befolyásolják az életszínvonalat a gazdaságon keresztül, ezáltal pedig befolyásolják a politikai klímát, a kormánnyal való elégedettséget. 

 

Az életszínvonal folyamatos emelkedése pedig minden kormány számára kulcskérdés, ha választásokat akar nyerni. A Fidesz-KDNP sem hagyhatja, hogy bármilyen kárt szenvedjen például Győr vagy Miskolc, esetleg Budapest gazdasága, és így az ott lakók életszínvonala. A megoldáskeresést pedig az önkormányzati választásokon elért vereségek tehették ilyen sürgetővé.

 

A közhangulatot, a kormánnyal való elégedettséget az önkormányzati választási eredmények láttán javítani kell, főleg ezekben a már említett városokban, hiszen a Fidesz-KDNP Miskolcon és Budapesten nagyarányú vereséget szenvedett, Győrben pedig egy szoros eredmény után jövő év elején ismét választást kell nyerni.

 

Olvasnál még Szakács Andrástól? Ide kattints! Válaszcikket írnál? Itt írj nekünk!

 

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

Január 20-ig három szakaszban oldják fel az eddigi szigorú járványügyi korlátozásokat.

Logikusnak nevezte Volner János az általa benyújtott választásitörvény-módosítási javaslatot. Szerinte úgy is lehet értelmezni az ügyet, hogy megvalósították a DK szándékát.

A többségében németnyelvű olasz autonóm tartomány szerdán fejezte be lakosságának letesztelését – kevesebb, mint egy százalék koronavírusos.

Kovács Gergely szerint nem az a legszomorúbb, hogy az ő indulásuk megnehezül, hanem hogy a sem Orbánhoz, sem Gyurcsányhoz tartozni nem akaró kicsiket fojták meg vele.

Ők is behódolnak az antigénteszteknek, a miniszterelnöknek pedig jelenleg az a nagy álma, hogy azokhoz még karácsony ingyenesen hozzá lehessen férni

Térjünk vissza mielőbb a schengeni zónán belüli szabad mozgáshoz, sürgeti az Európai Parlament. Mindezt a fideszesek is megszavazták, pedig Orbán már szeptember óta zárva tartja a magyar határokat.

A gyógyszergyártó szerint azonban nem verseny, hogy kinek milyen hatékonyságú vakcinája van az előzetes tesztek alapján, mert a világnak úgyis sokféle vakcinára lesz szüksége.

A hét kérdése

Tud-e jönni a Jézuska, ha marad az este nyolcas kijárási tilalom? Hogyan korlátozzuk a szilveszteri bulikat? Dönts te, mielőtt a kormány döntene!

Azért ide elnéznénk

A Külügyi és Külgazdasági Intézet november 26-i online kerekasztal-beszélgetése.

Ezt is szerettétek

Milyen volt a jugoszláv néphadsereg katonájaként megélni a boszniai háború kitörését; miért éppen úgy születetett meg a béke, ahogy?

Magyarország első szociális söréhez hírességek sora adja a nevét. Hogyan lehetsz szuperhős a sörivással? Miért áll bele a csapatuk megosztó témák támogatásába is? Podcast!

A Helyzet vendége Eric Weaver, a Debreceni Egyetem docense, akivel megbeszéltük, mit hozhat Magyarországnak, ha Joe Biden az USA elnöke.

Ahogy nő a koronavírus-fertőzöttek száma, úgy gyűjtenek egyre többen közvetlen tapasztalatot a járványügyi intézkedésekről. Ez alól az Azonnali szerkesztősége sem volt kivétel. Podcast!

Sem Kirgizisztán, sem Bolívia nincs a világpolitikai érdeklődés középpontjában, pedig az utóbbi hetekben mindkét országban sorsfordító változások történtek. Ezekről szól az e heti Helyzet!

Léteznek-e valóban Fidesz-árvák, akiket meg tudnak szólítani? Hogy állnak az ellenzéki összefogáshoz? Hallgasd meg, hogy mit mondott erről Pálinkás József és Ábrahám Júlia! Podcast.

Szeptember eleje óta tart a SZFE-s egyetemfoglalás. Mi tartja a lelket az őrt állókban, mennyire zavarodott meg a hatalom a váratlan akciójuktól, és hogyan látják a következő hónapokat? Podcast!

Twitter megosztás Google+ megosztás