+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++
Szakács András
2019. október 5. szombat, 15:14
A Fidesz politikai kommunikációs szakemberei régen látott kihívással szembesülhetnek a győri polgármester szexfotója kapcsán: más is tudja azt, amit ők.

Ez itt egy véleménycikk, ami nem feltétlenül tükrözi az Azonnali álláspontját, de itt van, mert szeretjük a jól érvelő és érdekes szövegeket. Ha vitáznál vele, vagy küldenél egyet te is, csak bátran!

 

Kilenc év és számtalan, a Fidesz kampánycsapata és propagandaoldalai által szervezett lejárató kampány kellett, hogy valaki a másik oldalról is kitanulja a szakmát, és legalább olyan „minőségben” meg tudjon szervezni, majd kivitelezni egy lejárató kampányt. Az idei önkormányzati választás, ha az eredmények miatt nem is, de az alkalmazott módszerek miatt mindenképpen vízválasztó lesz és „fehér poros, éjjeli pillangós választás” néven vonulhat majd be a magyar politikatörténetbe.

 

A Fidesz politikai kommunikációs szakemberei pedig régen látott kihívással szembesülhetnek: más is tudja azt, amit ők.

 

A Borkai Zsolt elleni lejárató kampány politikai kommunikációs szempontból ritkán látott „minőséget” képvisel még nemzetközi viszonylatban is, a magyar ellenzéki viszonyok között pedig teljesen új szintet jelent. Ugyanakkor az is igaz, hogy jelenleg sejtésünk sincs, ki lehet az akció mögött, így talán még akár elhamarkodottnak is tűnhet, ha azt gondoljuk, ellenzékiek lehetnek a háttérben. Az ügy akár belső leszámolás is lehet, elég, ha csak Spéder Zoltánra gondolunk. 

 

A körülmények azonban arra utalnak, hogy nem kormánypárti erőcsoportok vívnak háborút.

 

Ha ugyanis a botrány odáig fajul, hogy Borkai Zsolt kénytelen visszalépni, vagy lemondani, akkor már nincs lehetősége a Fidesznek új jelöltet indítani az önkormányzati választásokon, és mindenképpen elveszítené az ország egyik leggazdagabb települése feletti kontrollt.

 

Ezért profi a Borkai-ügy

 

Kérdés persze, hogy maga a lejárató kampány célt érhet-e. Ezt a jelenlegi állás szerint nehéz még megmondani, a szervezettsége alapján azonban van rá esély. De mit is értünk szervezettség alatt, miért tartom az eddigi legprofibb, a Fidesz kampánygépezetéhez mérhető „színvonalúnak” a Borkai-ügyet?

 

Első és legfontosabb az időzítés, az ügyet ugyanis nem túl korán, és nem is túl későn robbantották.

 

Ha akár csak hetekkel ezelőtt is veszi kezdetét az ügy, kifulladhatott volna, ráadásul ennyi idő alatt a védekező fél is felveheti a ritmust. Lefuthatnak a fókuszcsoportos kutatások, amik segítségével tesztelhető, milyen kommunikációs panelek, narratívák segítségével tompíthatóak a károk. Ha van rá elég idő, akkor pedig ellenkampány is szervezhető egy gumicsont bedobásával, vagy az ellenfeleket célzó lejáratókampány megszervezésével.

 

A botrány azonban nem is túl későn robbant, van ideje terjedni, meghatározni a közbeszédet, alakítani a közgondolkodást. Tévedünk, ha azt hisszük, attól ismert és elterjedt egy-egy botrány, mert az országos média a címlapon foglalkozott vele egy teljes napig. Ahhoz, hogy egy botrány valóban elterjedjen és mindenkihez eljusson, több napon keresztül kell, hogy ha nem is a címlapon, de a hírekben szerepeljen. A szeptember 30-i indítás 14 nappal a választás előtt tehát egy átgondolt és jó döntés volt.

 

Szintén átgondolt választás volt a téma – drogfogyasztás, illetve prostituáltak –, és a kampány alanya.

 

Nagyobb esély van ugyanis egy politikai botrány okozására és a választók befolyásolására, ha sikerül éreztetni, hogy egy jelölt „bort iszik és vizet prédikál”.

 

Ezért is fájhat jobban a „Családapa. Olimpikon. Polgármester” szlogennel kampányoló Borkai Zsoltnak egy ilyen fotó, mint például Wittinghoff Tamásnak.

 

Bár alapvető elvárásnak tűnik, mégis – ismerve Gyurcsány Ferenc Orbán Viktor svájci bankszámláiról szóló lejárató kampánykísérletének csúfos bukását – fontos megjegyezni, hogy az ügyben vannak konkrét bizonyítékok. A botrány ígérete, miszerint kompromittáló fotók fognak megjelenni, tehát

 

nem csak ígéret maradt, hanem beváltott fenyegetés.

 

Nem egy újabb csalódást keltő, az ellenzéki szavazókat akár demobilizálni is képes, visszafelé elsült fegyver lett belőle.

 

A lejárató kampánynak van ritmusa, azaz kiszámítható időközönként, jelen esetben naponta jelenik meg új anyag. Ez nagyban segíti a kampány terjedését, a média számára ugyanis kiszámíthatóvá teszi az ügyet, felkészülhet rá, és beillesztheti a napi hírfolyamba. Igaz, fontos megjegyezni, hogy az első konkrét lejárató anyag, a szexfotó szombatra lett időzítve, ami bár elsőre logikus ötletnek tűnhet, valójában inkább hátráltatja a kampányt.

 

Hétvégén hírszegények az ügyeletek, örülnek, ha történik valami, így azonnal és akár hosszan is kikerülhet egy-egy anyag a címlapra, gondolhatnánk. Azonban a hétvégi csökkentett ügyelet nem feltétlenül mer mindenhol bevállalni ilyen rázós anyagot, szombat délután, jelentős késéssel jelent csak meg vezetőben a nagy hazai portálokon az ügy. A tapasztalt szerkesztők és médiajogászok sincsenek bent, akik segítenének, hogyan is érdemes keretezni a történetet, és mi az, amit meg lehet írni belőle, és mi, az ami miatt bíróság előtt kellene felelni publikálás esetén. Nem véletlen tehát, hogy a reggel megjelent fotóról az Index is csak délután adott hírt, amit maga a főszerkesztő-helyettes írt. (Az Azonnali főszerkesztője ezt már reggel megtette.)

 

De ezt leszámítva egyelőre

 

egy professzionális lejáratás zajlik a szemeink előtt, melyet most kivételesen a másik oldal szervezett.

 

Ez pedig tényleg azt jelzi előre, hogy a mostani önkormányzati választás vízválasztó. De nem azért, mert a kormánypártok és a propaganda minden eddiginél durvább lejárató kampányt folytat ellenzéki jelöltek ellen rejtett kamerás felvételek felhasználásával, amin drogok és prostituáltak láthatók, hanem mert kiderült, a másik oldal is képes erre. 

 

A következő években tehát valóban kemény kampányok  elé nézünk, amikben az elvek, ideológiák és narratívák helyett végkép a jelöltek személye, sőt a politikai életükön túli magánéletük kapja a főszerepet. A politika perszonalizációja, személyközpontúsága tehát totálissá válik. A mostani önkormányzati választás nagy kérdése tehát az, hogy az ilyen típusú kampányok milyen választói mozgásokat indítanak el a pártrendszerben, átrendezi-e a politikai erőviszonyokat Magyarországon.

 
 
comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

Felesleges, hasznavehetetlen, messzi földön gyártott ajándéktárgyak helyett kultúrértékkel bíró, elvitathatatlan funkcionalitású és finom dolgot a fa alá!

Dúró Dóráék jöttek, égettek, sepregettek, hazamentek az Erdéllyel való egyesülésről szóló román nemzeti ünnep napján.

A Fidesz évtizedes sikerének két alapeleme terén is komoly kihívásokkal néz szembe a járvány miatt Orbán Viktor. A Paradigma Intézet az Azonnalin!

Mostantól december 24-ig minden egyes nap adunk egy karácsonyi ajándéktippet. Kreatívat, jót, webáruházmenteset.

Ivan Korčok a Szlovákia melletti kiállást tartja a kötelességének, szerinte a V4-es partnereknek hozzá kell szokniuk, hogy Szlovákiának is lehet véleménye.

Erről számolt be az ENSZ segélyezésért felelős vezetője, aki jövőre 35 milliárd dollárból akar segíteni a rászorulókon.

A hét kérdése

Tud-e jönni a Jézuska, ha marad az este nyolcas kijárási tilalom? Hogyan korlátozzuk a szilveszteri bulikat? Dönts te, mielőtt a kormány döntene!

Azért ide elnéznénk

Mi is, képzelheted. Gyere az Azonnali olvasói Facebook-csoportjába kibeszélni mindent!

Ott laksz, és ott is parkol a kocsid? Az önkormányzattal megvitathatod az egészet december 2-án este 6-tól.

December 16-án délután 4-től, szigorúan online, regisztrálni is kell hozzá. Érdemes.

Ezt is szerettétek

Leginkább úgy, hogy nem veszel semmit. A karácsonyi vásárlási láz beindulása előtt környezetvédelmi szakemberekkel jártunk utána, hogy lehetünk zöldebbek.

Milyen volt a jugoszláv néphadsereg katonájaként megélni a boszniai háború kitörését; miért éppen úgy születetett meg a béke, ahogy?

Magyarország első szociális söréhez hírességek sora adja a nevét. Hogyan lehetsz szuperhős a sörivással? Miért áll bele a csapatuk megosztó témák támogatásába is? Podcast!

A Helyzet vendége Eric Weaver, a Debreceni Egyetem docense, akivel megbeszéltük, mit hozhat Magyarországnak, ha Joe Biden az USA elnöke.

Ahogy nő a koronavírus-fertőzöttek száma, úgy gyűjtenek egyre többen közvetlen tapasztalatot a járványügyi intézkedésekről. Ez alól az Azonnali szerkesztősége sem volt kivétel. Podcast!

Sem Kirgizisztán, sem Bolívia nincs a világpolitikai érdeklődés középpontjában, pedig az utóbbi hetekben mindkét országban sorsfordító változások történtek. Ezekről szól az e heti Helyzet!

Léteznek-e valóban Fidesz-árvák, akiket meg tudnak szólítani? Hogy állnak az ellenzéki összefogáshoz? Hallgasd meg, hogy mit mondott erről Pálinkás József és Ábrahám Júlia! Podcast.

Twitter megosztás Google+ megosztás