+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++
Illés Gergő
2019. augusztus 9. péntek, 12:06
Jöhetnek az étkezőkocsik a belföldi InterCityken, szolgáltatásbővítéssel készülne a MÁV egy esetleges belföldi vasúti liberalizációra, nyilatkozta az Azonnalinak Loppert Dániel.

A verseny jó, és a magyar vasútnak is jót tesz – így reagált a MÁV kommunikációs igazgatója az Azonnalinak a RegioJet csütörtöki bejelentésére, miszerint a cseh magánvasúti cég beszáll a magyar piacra a Budapest-Bécs-Prága viszonylaton.

 

MÁV: Fel tudjuk venni a versenyt a bécsi vonalon

 

Mint arról az Azonnali is részletesen beszámolt, az eddig Csehországban, Szlovákiában és Ausztriában sikeresen terjeszkedő cseh magánvasúti vállalat a 2020. júniusától, napi két vonatpárral jelenik majd meg a magyar piacon, melyek a Déli pályaudvarról indulva Győrön, Mosonmagyaróváron, Bécs Meidlingen és Bécs főpályaudvarán keresztül Brünnbe, majd Prágába tartanak majd. Ezzel a RegioJet a MÁV és az ÖBB közösen üzemeltetett bécsi viszonylatában is versenyhelyzetet teremt, de az összesen napi nyolc Prágába közlekedő magyar, illetve cseh állami EuroCity dolgát is megnehezíti. 

 

Loppert Dániel erre reagálva úgy fogalmazott, hogy a versenyhelyzet jót fog tenni a MÁV-Startnak a kérdéses vonalon, de az állami vasúttársaságon belül „egyébként is pozitív változások indultak el az utóbbi időben, így emelkedik az utasszám is”. Ráadásul a MÁV és az ÖBB által közösen üzemeltetett Budapest-Bécs viszonylat „az egyik legjobb színvonalú” az országban,

 

Loppert szerint „nem véletlen, hogy a Regiojet nem a Debrecen-Mátészalka vonalra jelentkezett be”.

 

Számolnak a liberalizációval

 

A kommunikációs igazgató hozzátette, az állami vasúttársaságnak van egy három fő pontból álló javaslatcsomagja, mellyel szerintük versenyképessé tehető a MÁV-Start.

 

Egyrészt, folytatódik a magyar gyártású IC+ vasúti kocsik sorozatgyártása a szolnoki vasúti járműjavítóban: eddig hosszú idő után húsz kocsi van kész, de Loppert elmondása szerint ezen túl havonta két új kocsi gördülhet majd ki a szolnoki üzemből. Másrészt, nagyszabású mozdonybeszerzés is indul: nem csoda, még mindig a V43 típusú ősöreg mozdonyok adják a MÁV villanymozdony-állományának gerincét, korszerű mozdonyból pedig Loppert szerint is csak 25 darab van jelenleg.

 

Ezért további 85 modern mozdony beszerzése indulhat meg hamarosan. Ezen felül szükséges még az elővárosi forgalomba a további 21, emeletes KISS motorvonat szerződésének lehívása.

 

Végül pedig plusz 50 milliárd forint értékben indulhat meg pályafelújítás.

 

Loppert Dániel szerint ezzel fel lehetne készíteni a MÁV-Startot „egy 2023-as esetleges liberalizációra”. Az államvasutak közszolgáltatási szerződése ugyanis 2023-ig érvényes – ám egyelőre kormányzati részről nyíltan nem merült fel, hogy négy év múlva sor kerülhetne a vasúti személyszállítás liberalizálására, így ilyen tekintetben új fejlemény, hogy már a MÁV számol egy ilyen forgatókönyvvel. Persze ez elsősorban a kormány döntése lesz majd, tette hozzá a kommunikációs igazgató, de „a verseny az jó, és a verseny a magyar vasútnak is jót tenne”, jelentette ki.

 

Jöhetnek a belföldi étkezőkocsik?

 

A RegioJet már csütörtöki közleményében is kiemelte a fedélzeti szolgáltatásaik színvonalát a vonataikon: a sárga vonatokon ingyenes (cseh és szlovák) napilapok, multimédiás rendszer, ételek és italok is elérhetőek, belföldi viszonylatokon pedig a MÁV ebben igencsak le van maradva. Ám Loppert szerint „a verseny lényege, hogy az új szolgáltató szolgáltatásbővítéssel jelenik meg”, ez pedig a MÁV-ot is újabb szolgáltatások bevezetésére fogja ösztönözni. Például

 

a Balaton Expressz vonatokon idén bemutatkozó étkezőkocsi sikere miatt a magyar vasúttársaság azt is tervezi, hogy ebbe az irányba mozdul el a szolgáltatásbővítés során,

 

vagyis talán nem elérhetetlen, hogy lassan a belföldi InterCity-járatokon is megjelenjenek az étkezőkocsik.

 

BORÍTÓKÉP: Balra a MÁV InterCity vonata, jobbra a RegioJet járata (Wikipédia)

 

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

Itt a nyár, itt a főszezon, a budapesti reptér mégis inkább szellemvárosra hasonlít.

A Windows File Recovery évtizedes szenvedésnek vethet véget: nem kell attól tartanunk, hogy véletlenül töröljük az értékes dokumentumainkat!

Hét év után taszította le a trónról a kancellárt az a Rudolf Anschober, akit a járvány alatt szinte minden nap látott egész Ausztria válságot menedzselni.

A kormány elveszi a várostól a Samsung-gyár által fizetett iparűzésiadó-bevételt. Megkérdeztünk néhány gödit, mit szólnak ehhez. Videó!

Zoran Zaev egy beszélgetésrészlet alapján úgy tűnik, többre tartja magát, mint nyolcmillió euró, ráadásul a saját pártját is ő finanszírozza.

Andrzej Dudának nagyon nem tetszett egy lengyel bulvárlap róla szóló cikke, most a német nagykövettől követelik a kiadóvállalat megregulázását.

Legalábbis miután az ügyből felháborodás lett, állítják: a bizottsági elnök csak személyes minőségében akarta megtolni a HDZ kampányát.

A hét kérdése

Szeptemberig pihenőre megy a parlament, kell is, mert sok minden történt: összegyűjtöttünk 10+1 emlékezetes pillanatot, te pedig szavazhatsz a kedvencedről!

Azért ide elnéznénk

Miért menekülnek el melegek még ma is Kelet-Európából? A berlini ZOiS online-rendezvényén erről lesz szó július 9-én.

Hogyan kéne támogatni a válság és az automatizáció miatt munkájukat veszített embereket? A Friedrich Ebert Stiftung és az Új Egyenlőség online rendezvénye. Július 9.

Mi köti össze Kozma Lajost, a fényképész házát és Nagy Imrét? Mi volt Karády Katalin Amerikából való hazatérésének titokban tartott feltétele és mi köze ennek a Rózsadombhoz? Kultúrtörténeti séta július 11-én.

Július 30-án újra vitáznak az újságírók: most Pető Péter, a 24.hu, és Békés Márton, a Kommentár főszerkesztője fog „összecsapni” a MagNet Közösségi Házban.

Ezt is szerettétek

A sugárzástól nem kell félnünk, nem úgy a környezeti károktól és a privátszféránk szűkülésétől.

Milyen lehet elindulni egy olyan ország választásán, ahol az egyik ellenzéki vezető szerint „minden kibaszott rossz”?

Donald Trump annyira rosszul kezelte a koronavírus-járványt, hogy azt már a Fox News sem hagyja szó nélkül. Hatással lehetett ez a George Floyd halálát követő tüntetésekre és az elszabaduló indulatokra?

Járvány utáni munkaerőpiaci körkép a Helyzetben.

Sepsiszentgyörgy polgármestere, Antal Árpád szerint nem igaz, hogy a székelyek még nem értek meg az önállóságra. Podcast!

Mi áll Klaus Johannis román államelnök magyarellenes kirohanása mögött? Podcast.

Akár az egészségügynek, akár a gazdaságnak akarnak kedvezni a politikusok, katasztrofális következményekbe futnak bele.

Twitter megosztás Google+ megosztás