Hivatalos: beszáll a magyar piacra a RegioJet, jövőre már magánvasúton is utazhatunk Prágába

Szerző: Illés Gergő
2019.08.08. 14:32

Azonban jegyet venni csak külföldi úti cél felé lehet majd: a Budapest és Győr között ingázóknak maradniuk kell az államvasutaknál.

Hivatalos: beszáll a magyar piacra a RegioJet, jövőre már magánvasúton is utazhatunk Prágába

Ahogy arról már korábban is írtunk, 2020 júniusától új célállomása lesz a RegioJet magánvasúti társaság vonatainak Budapesten – minderről a cég magyar partnere sajtóközleményben tájékoztatta csütörtök délután az Azonnalit.

Kényelmes lesz, de vajon olcsóbb is?

A sárga vonatok Budapestről Győrön, Mosonmagyaróváron, Bécs Meidling, illetve Bécs főpályaudvaron keresztül Brünnbe (Brno), majd Prágába haladnak tovább.

Ezzel a RegioJet nem csak a MÁV és az osztrák ÖBB által üzemeltetett Budapest-Bécs Railjeteknek, illetve EuroCity-knek állít majd konkurenciát, hanem a prágai közvetlen vonatoknak is: igaz, a cseh államvasutak (ČD) és a MÁV közösen üzemeltetett járatán most napi nyolcszor, Pozsonyon keresztül lehet a cseh fővárosba jutni, míg a RegioJet ugyanezt Bécsen keresztül, Pozsony érintése nélkül, napi két vonatpárral oldja majd meg.

Kérdés, hogy melyik a gyorsabb megoldás: az EuroCity-vonatok jelenleg hat és fél óra alatt küzdik le a Budapest-Prága távot. A RegioJet már meglévő vonalán négy óra alatt lehet eljutni Prágából Bécsbe, míg a Railjetek menetidejéből kiindulva a Bécs-Budapest táv (Bécs Meidling pályaudvaron keresztül) sem lesz több három óránál. Vagyis, ha egy fél órával lassabb is lesz a magánvasúti megoldás, akár az áraival, akár a kényelmi szolgáltatásaival még kompenzálhat.

Az árakról egyelőre még nincsenek információink – erről a RegioJet sajtószóvivője is csak annyit árult el az Azonnaliniak, hogy

„a legjobb ár-érték arányt fogják nyújtani”, és magasabb minőséget szeretnének elérni „sokkal alacsonyabb árakon”, mint a hagyományos társaságok.

A menetrendről is csak a hírt eredetileg közlő Regionalbahn vasúti szaklap alapján találgathatunk: szerintük Budapestről 07:45-kor és 15:35-kor indulnak majd Prága felé a szerelvények, Prága felől pedig 10:48-kor, illetve 18:48-kor futnak be Budapestre a szerelvények. A RegioJet-vonatokon rögtön három kocsiosztály is lesz Standard, Relax és Business szinteken. Ezen felül minden osztályon ingyenesen lesz elérhető víz, tea, kávé és narancslé is a fedélzeten, az ülésekhez szórakoztatóelektronikai rendszer is tartozik majd, ingyenesek lesznek a napilapok és a Wi-Fi is, és a közlemény szerint széles étel- és italkínálat is elérhető lesz.

A vonatokat a cseh szakaszon a RegioJet üzemelteti majd, az osztrák szakaszon a WestBahn magánvasút lesz a partner, míg a magyar szakaszt a Continental Railway Solution Kft. (CRS) privát vasúttársaság viheti majd. Ez azt jelenti, hogy a cég felel majd a magyar szakaszon a forgalmi és vasútbiztonsági kötelezettségek betartásáért, valamint a jegyvizsgálatért is, ugyanakkor a menetjegyek értékesítését és a fedélzeti szolgáltatásokat végig a RegioJet adja majd.

Csak külföldre megy

A Győr és Budapest között ingázóknak viszont rossz hír lehet, hogy belföldről belföldre nem lehet majd utazni a RegioJet vonatain.

Ez nem elsősorban a privát társaság hibája: a probléma inkább az, hogy a belföldi vasúti személyszállítás állami monopólium Magyarországon. Így bár az uniós rendelkezések szerint a nemzetközi távolsági vasúti személyszállítást már liberalizálták, ez azt is jelenti, hogy a RegioJet Magyarországon belül nem nyújthat szolgáltatást, csupán Magyarországról külföldre, vagy visszafelé utazva. A RegioJet sajtószóvivője ezt is megerősítette az Azonnalinak: kiemelte, a járatra semmilyen kormánytól nem kapnak támogatást, azt saját piaci kockázatukon üzemeltetik. Hozzátette: az összes, ebben a modellben futó RegioJet távolsági vonat nyereséget termelt eddig.

Ahogyan Szigeti András, a RegioJet magyar partnere, a CRS ügyvezetője az Azonnalinak ki is fejtette: „mivel a járatok nem utaztatnak »belföldön«, ezért csak külföldi utazásra vehetők igénybe”, továbbá,

a RegioJet „nem tervezi belföldi személyszállítás bevezetését”.

Ha még nem hallottál volna a RegioJetről: a céget 2009-ben alapították, és 2011 óta, vagyis a cseh vasúti piacnyitást követően megjelent Csehország és Szlovákia számos viszonylatán. Így a sárga vonatok már járnak Prágából Brünnbe, Ostravába, Buhumínba, Kassába, Pozsonyba és Bécsbe is – valamint jövő nyártól Budapesten is megjelenhetnek majd.

Illés Gergő
Illés Gergő az Azonnali újságírója

Európai politikáról, Közép-Európáról ír. Magyar belpolitikáról pedig akkor, ha ideges.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek