Ha a hétköznapjaink során nem vennénk észre, hogy milyen kiemelt, vagy éppen hátrányos helyet foglalunk el a társadalomban, Risa Puno és a Szabadulás privilégiuma nevű művészeti projekt gondoskodik róla, hogy újra eszünkbe juttassa.
A „Szabadulás privilégiuma” olyan művészeti alkotás, amit nem nézni, hanem megélni kell. A New Yorki Onassis Kulturális Központban helyet kapó installációtól az az érzés fogja el a látogatót, hogy kísérlet alanyává vált. A kísérlet célja nem más, mint demonstrálni egy jelenséget, ami a hétköznapi életben sokszor láthatatlanul van jelen: a társadalmi esélyegyenlőtlenséget – derül ki a New York Times cikkéből.
Az érkezőket orvosi köpenyt viselő kísérő fogadja, aki rövid adminisztráció után két kis létszámú csoportra osztja a jelentkezőket. Ezután mindkét csoporttal tudatja, hogy az intézmény célja az emberi viselkedés tanulmányozása, strukturális játékokon keresztül. A csapatoknak negyvenöt percük van egy feladatsor megoldására. Az eredményeik összehasonlítása után a résztvevők rövid elemzést kapnak a teljesítményükről. A játék, ahogy a legtöbb szabadulószoba, ügyességi és logikai elemekből épül fel. Egy megoldott rejtély mindig egy újabbhoz vezet.
Az egyik csapat számára a játék ugyanis nehezített. Erről azonban nem kapnak előzetes tájékoztatást, a másik csoport versenyelőnyére csak akkor derül fény, ha utólag megbeszélik a tapasztalataikat. Így, amíg a résztvevők egyik fele szórakozásként és sikerélményként éli meg a játékot, a másik csapat 45 percet tölt el a „pokolban”, ahogy az egyik játékos fogalmazott.
Risa Puno projektje azzal a céllal jött létre, hogy játékosan szemléltesse a privilégium koncepcióját. Az alkotás azután nyithatta meg kapuit a nyilvánosság számára, hogy első helyezést ért el a Creative Time pályázatán. A szervezet 1970 óta támogat nyilvános művészeti projekteket, mindig előtérbe helyezve azok politikai és szociális üzenetét.
Punonak nem ez az első alkotása, ami a játékokon keresztül igyekszik feltárni az emberi kapcsolatrendszereket. Művészetének célja, hogy biztonságos közeget biztosítson a résztvevőknek, ahol szembenézhetnek az emberi interakciók mélyebb kérdéseivel. 2008-ban minigolfpályát épített az „Érzelmek pályája” névvel, ahol a lyukak a negatív érzéseket jelképezték. Idén pedig egy korábbi „Kockázatkezelés” névre hallgató társasjátékban az emberi sebezhetőségét vizsgálta.
FOTÓ: Flickr
Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!
Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.