+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++
Szerző: Pintér Bence & Bakó Bea
2019. július 17. szerda, 19:34
Részben egy olyan javaslatot melegít fel az Európai Bizottság, amit pár éve, mikor azt az Európai Parlament kezdeményezte, még maga is feleslegesnek tartott. Jól kiherélték persze az eredeti ötletet, de a lényeg, hogy minden tagállamban egységesen monitoroznák a jogállamiságot. Persze ettől még egyértelműen Orbán és a lengyel kormány az ihletadó múzsák.

A jogállamiság kérdése elég központi lett az elmúlt években az EU-ban, főleg Magyarország és Lengyelország kapcsán – valójában látszott, hogy az EU-s intézmények nem igazán tudnak mit kezdeni azzal, ha egy olyan országban akadnak problémák a jogállamisággal, amely már tagja az EU-nak.

 

Éppen ezért az Európai Bizottság és főleg annak alelnöke, a szociáldemokrata Frans Timmermans elgondolkodott, hogy hogyan kéne javítani ezeket a mechanizmusokat,

 

és le is tettek az asztalra egy csomagot, amiben nem sok konkrét elem van, és ami újdonságnak látszik, az is korábbi ötletek felmelegítése, méghozzá kiherélt verzióban.

 

A Timmermans által bejelentett intézkedések alapján a Bizottság ugyanis arra jutott, hogy

 

+ erősíteni kell a közös a jogállamiság kultúráját EU-szerte, ami a blablát félretéve, a gyakorlatban nagyjából azt jelenti, hogy többet akarnak beszélgetni civilekkel, több pénzt akarnak nekik adni a különböző már létező programokon keresztül, hogy promotálják a jogállamiságot, meg szervezni valami éves eseményt a dologról;

 

+ meg kell előzni a jogállamisági problémákat, ennek érdekében létre kell hozni a Jogállamiságellenőrző Ciklust, ami azt jelenti, hogy évente fogják ellenőrizni a jogállamiság helyzetét az összes EU-tagállamban, amit aztán meg kell vizsgálni az Európai Parlamentben és az Európai Tanácsban is;

 

+ ezen kívül pedig ugyanazt fogják csinálni, mint eddig, tehát marad a senkit semmire sem kötelező szoft jogállamiságkeret (ami egy formalizált levelezés tulajdonképpen), és a hetes cikkes eljárás, ami az eddigi tapasztalatok szerint csigalassúsággal vánszorog, és csoda kéne ahhoz, hogy egyhangúsággal az összes többi tagállam egyetlen másik szankcionálása mellett döntsön.

 

A teljes javaslatot elolvasva kiderül, hogy a második ponttal tulajdonképpen

 

lebutítva ugyan, de visszatérnének egy, eredetileg az Európai Parlament által már 2015-ben indítványozott javaslathoz, ami akkor pont a Bizottságon bukott meg.

 

A képviselők ugyanis már akkor azt akarták, hogy minden tagállamban objektív szempontok szerint egységesen értékeljék a jogállamiságot, így senki ne érezze úgy, hogy csak ő lett kipécézve. A Bizottság akkor feleslegesnek tartotta a javaslatot, és lesöpörte az asztalról. Most úgy tűnik, azt az elvet újra elővenné, hogy egységesen minden tagállamot monitoroznak, de az EP korábbi javaslatával ellentétben a Bizottság mostani csomagjából nem derül ki, hogy pontosan milyen szakértők bevonásával végeznék el ezt a vizsgálatot, és egészen konkrétan milyen faktorokat figyelnének a jogállamiság kapcsán. (Magyarul és leegyszerűsítve például, ha a bírói függetlenséget, mint a jogállamiság egyik fontos ismérvét akarják mérni, akkor ott miket vesznek figyelembe? Számít-e az is például, hogy mennyit keres egy bíró egy ügyészhez képest, vagy csak az, hogy milyen esetekben lehet őt leváltani?)

 

Az mindenesetre nem túl biztató, hogy nem különösebben bajlódnának független testületekkel, hanem a dokumentum szerint maga a Bizottság készítené el az éves jogállamiságjelentéseket.

 

A most bejelentett homályos lózungok mellett az asztalon van egyébként egy olyan, jóval konkrétabb javaslat is egy ideje, ami kifejezetten az EU-s pénzek elcsalásával függene össze, virágnyelven szólva az EU költségvetését veszélyeztető jogállamiságproblémákkal. A tervek szerint ha ilyet találnak, akkor csökkenthető az adott tagállamnak járó EU-s támogatás, ami a hetes cikkellyel ellentétben gyakorlatilag is érintheti Magyarországot.

 

Érdemes azt is megemlíteni, hogy mostanában az Európai Bíróság is felkötötte a gatyáját jogállamiságügyben: Lengyelországot épp pár hete kifejezetten a jogállamiságra hivatkozva meszelték el Luxembourgban a legfelsőbb bírók nyugdíjba küldése miatt, míg Magyarország esetében hat évvel korábban egy nagyon hasonló ügyben beérték mindenféle antidiszkriminációs irányelvekre való hivatkozással.

 

MONTÁZS: Pintér Bence / Azonnali

 

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

Az angol Crystal Palace egészen egyedülálló módon próbálja segíteni a környék nehezebb sorsú lakosait, akik a szállás mellett reggelit is kapnak.

A németek és a franciák nem támogatják különösebben a többi NATO-tagállam megvédését egy orosz támadás esetén, a britek és az USA viszont sokkal tettrekészebb egy új felmérés szerint.

Gazdaságpolitikusuk szerint ha már a választók 25-30 százaléka ki akar lépni, akkor ideje minderről társadalmi
vitát kezdeményezni.

Tényleg Dézsi Csaba András kardiológus, önkormányzati képviselő lesz a Fidesz jelöltje.

A héten egy újabb civil jelölt jelentkezett be. Mutatjuk, ki.

Csak a két magyar többségű megyében csökken jelentősen a népességfogyás, Erdély többi régiójában viszont óriási a különbség a halálozások és az élveszületések száma között, mutatja ki egy friss statisztika.

Joe Biden túl öreg ahhoz, hogy elnök legyen – erre válaszul hívta ki fekvőtámaszpárbajra az elnökjelölt a 83 éves férfit.

A hét kérdése

Miközben Matolcsy György, a Párbeszéd, az LMP és a Momentum azon vitázik, jó vagy rossz lenne-e Magyarországnak az euró minél előbbi bevezetése, az Azonnali az olvasókhoz fordul: kell-e nektek magyar euró?

Azért ide elnéznénk

Nem is akárhol: a híres Pezsgőházban! December 7-én fél Közép-Európa ott lesz Baranya fővárosában!

Hogyan amerikanizálódtak a hazai ideológiai viták, a kampánytechnikák, a politikai intézményrendszer? Dec. 10.

Kifejezetten érdekesnek tűnő konferencia a budapesti Goethe Intézetben december 12-én.

November 22-től egészen december 15-ig a PIM-ben!

Ezt is szerettétek

Szerintünk az újságírókat korlátozó új szabályok nem felelnek meg az alkotmány követelményeinek, úgyhogy bepereltük az Országgyűlés Hivatalát és magát Kövért is.

Mikor lesz tárgyalás és ítélet? Mi lesz, ha nyerünk? Hogy néz ki egyáltalán egy kereset a házelnök ellen? Elmondjuk a perünk kulisszatitkait!

Eddig is csak egy-két helyen szabadott videózni a parlamentben, de mostantól még kevesebb helyen lehet, és még hangfelvételt készíteni se szabad szinte sehol a Házban.

Twitter megosztás Google+ megosztás