Részben egy olyan javaslatot melegít fel az Európai Bizottság, amit pár éve, mikor azt az Európai Parlament kezdeményezte, még maga is feleslegesnek tartott. Jól kiherélték persze az eredeti ötletet, de a lényeg, hogy minden tagállamban egységesen monitoroznák a jogállamiságot. Persze ettől még egyértelműen Orbán és a lengyel kormány az ihletadó múzsák.
A jogállamiság kérdése elég központi lett az elmúlt években az EU-ban, főleg Magyarország és Lengyelország kapcsán – valójában látszott, hogy az EU-s intézmények nem igazán tudnak mit kezdeni azzal, ha egy olyan országban akadnak problémák a jogállamisággal, amely már tagja az EU-nak.
Éppen ezért az Európai Bizottság és főleg annak alelnöke, a szociáldemokrata Frans Timmermans elgondolkodott, hogy hogyan kéne javítani ezeket a mechanizmusokat,
A Timmermans által bejelentett intézkedések alapján a Bizottság ugyanis arra jutott, hogy
+ erősíteni kell a közös a jogállamiság kultúráját EU-szerte, ami a blablát félretéve, a gyakorlatban nagyjából azt jelenti, hogy többet akarnak beszélgetni civilekkel, több pénzt akarnak nekik adni a különböző már létező programokon keresztül, hogy promotálják a jogállamiságot, meg szervezni valami éves eseményt a dologról;
+ meg kell előzni a jogállamisági problémákat, ennek érdekében létre kell hozni a Jogállamiságellenőrző Ciklust, ami azt jelenti, hogy évente fogják ellenőrizni a jogállamiság helyzetét az összes EU-tagállamban, amit aztán meg kell vizsgálni az Európai Parlamentben és az Európai Tanácsban is;
+ ezen kívül pedig ugyanazt fogják csinálni, mint eddig, tehát marad a senkit semmire sem kötelező szoft jogállamiságkeret (ami egy formalizált levelezés tulajdonképpen), és a hetes cikkes eljárás, ami az eddigi tapasztalatok szerint csigalassúsággal vánszorog, és csoda kéne ahhoz, hogy egyhangúsággal az összes többi tagállam egyetlen másik szankcionálása mellett döntsön.
A teljes javaslatot elolvasva kiderül, hogy a második ponttal tulajdonképpen
A képviselők ugyanis már akkor azt akarták, hogy minden tagállamban objektív szempontok szerint egységesen értékeljék a jogállamiságot, így senki ne érezze úgy, hogy csak ő lett kipécézve. A Bizottság akkor feleslegesnek tartotta a javaslatot, és lesöpörte az asztalról. Most úgy tűnik, azt az elvet újra elővenné, hogy egységesen minden tagállamot monitoroznak, de az EP korábbi javaslatával ellentétben a Bizottság mostani csomagjából nem derül ki, hogy pontosan milyen szakértők bevonásával végeznék el ezt a vizsgálatot, és egészen konkrétan milyen faktorokat figyelnének a jogállamiság kapcsán. (Magyarul és leegyszerűsítve például, ha a bírói függetlenséget, mint a jogállamiság egyik fontos ismérvét akarják mérni, akkor ott miket vesznek figyelembe? Számít-e az is például, hogy mennyit keres egy bíró egy ügyészhez képest, vagy csak az, hogy milyen esetekben lehet őt leváltani?)
A most bejelentett homályos lózungok mellett az asztalon van egyébként egy olyan, jóval konkrétabb javaslat is egy ideje, ami kifejezetten az EU-s pénzek elcsalásával függene össze, virágnyelven szólva az EU költségvetését veszélyeztető jogállamiságproblémákkal. A tervek szerint ha ilyet találnak, akkor csökkenthető az adott tagállamnak járó EU-s támogatás, ami a hetes cikkellyel ellentétben gyakorlatilag is érintheti Magyarországot.
Érdemes azt is megemlíteni, hogy mostanában az Európai Bíróság is felkötötte a gatyáját jogállamiságügyben: Lengyelországot épp pár hete kifejezetten a jogállamiságra hivatkozva meszelték el Luxembourgban a legfelsőbb bírók nyugdíjba küldése miatt, míg Magyarország esetében hat évvel korábban egy nagyon hasonló ügyben beérték mindenféle antidiszkriminációs irányelvekre való hivatkozással.
MONTÁZS: Pintér Bence / Azonnali
Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!
Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.