A DreamWorks megcsinálhatja az Agymanók kettőt – még az Agymanók kettő előtt

Szerző: Petróczi Rafael
2019.06.30. 16:00

Ha van elég tökös a DreamWorks, a Trollok című animációs filmsorozatának második részével nem csupán társadalmi sztereotípiákat rombolhat le, hanem mondhat valami érvényeset úgy általában az emberekről is. Valahogy úgy, ahogy azt vetélytársa, a Pixar tette az Agymanókkal.

Nagyot szólt 2015-ben a Pixar alkotása, az Agymanók (angolul: Inside out), ami egy, a való élet kihívásaival szembenézni kénytelen kislány, Riley Andersen átalakuló lelki világát mutatja be – mindezt az animált figurákban megtestesülő érzelmek segítségével. Akkor cikkek, elemzések tömkelege született arról, hogy az Agymanók tulajdonképpen – gyerekfilm mivolta ellenére – mennyire komoly pszichológiai dráma, amit úgy a fiatal, mint az idősebb generáció is képes megérteni és átérezni.

Hasonló lehetőség lakozik az úgyszint animációkban utazó filmstúdió, a DreamWorks Animation projektjében, a Trollok című animációs filmsorozat második részében is – legalábbis annak nemrég kiadott trailere alapján. Zenei témájú filmekből tonnányit találni, olyat viszont keveset, ami nem egy kiválasztott stílusra vagy akár zenekarra összpontosít. Nem úgy a hivatalos magyar fordítás szerint a Trollok a világ körül címet kapó második rész, amit az angol eredeti (Trolls World Tour) alapján Trollok – Világkörüli turnénak kéne inkább hívni.

Na de kik ezek a trollok? És mi egyáltalán ez a film?

Tévúton jár, aki ennek hallatán az internetes trollokra asszociál, ezt a rajzfilmsorozatot ugyanis nem a modern technika, hanem egy 20. századi dán asztalos, Thomas Dam művészete ihlette. Dam a második világháború utáni gazdasági válság idején szegényedett el, komoly adósságokat halmozva fel. Tartozott többek között egy helyi hentesnek is – bosszúból Dam róla mintázta az első és igencsak csúnyácska trollfiguráját, amit lányának készített ajándékba.

GYŰJTEMÉNY THOMAS DAM TROLLJAIBÓL. FORRÁS: WIKIPEDIA

Azonban hamar kiderült, hogy az északi mondavilágot megelevenítő játékfigurákra nem csak Dam családjában nagy a kereslet;

1959-ben már elkezdődött a trollbabák tömeggyártása, 1960-tól pedig a külföldi piacokon is megjelentek. A trollokban rejlő potenciált meglátta a DreamWorks is,

ami – miután megegyezett a tulajdonjogokról Dam családjával – 2016-ra el is készítette a Trollok című családi vígjátékát.  

Ennek tartalmát nem spoilerezem el, már csak azért sem, mert első ránézésre nem lesz sok köze a második részhez. De annyit el lehet árulni, hogy a zenének már a 2016-os alkotásban is nagy szerep jutott. Nem véletlen, hogy a szinkronhangok között olyan embereket találunk, mint Justin Timberlake vagy Anna Kendrick. 2017-ben a Can't Stop the Feeling be is zsebelte a legjobb animációs alkotáshoz készített zeneszámnak járó Grammy-díjat.

A 2020. április 17-ére ígért második rész azonban jóval többel kecsegtet, legalábbis ha hihetünk az első előzetesnek, ami alább meg is tekinthető.

A történet szerint a trollok hat törzset hoztak létre történelmük során, mind a hatot egy-egy zenei stílus, a pop, a funk, a klasszikus, a techno, a country és a rockzene köré szervezve.

A rocker királyi család azonban elhatározza: a rock sokkal menőbb, mint bármi más a világon, ezért őket illeti az első hely a trollzenei piacon. És hát istenem, ha ez a langyi stílusok képviselőinek nem tetszik, akkor nincs más hátra, a többi stílusnak pusztulnia kell!

Kérdés persze, hogy ezt a másik öt törzs mennyire hagyja, és képesek-e összefogni saját védelmükre még azelőtt, hogy a gonosz rockerek leigáznák őket.

Sztereotípiából nincs hiány, a kérdés, hogy le fogják-e azt rombolni

Ha egy kicsit belegondolunk, rájövünk: több a történetben a potenciál, mint első látásra tűnik. A forgatókönyvírók ugyanis kipécéztek maguknak egy konkrét zenei stílust, a rockot, amin keresztül bemutatják a rosszfiúkat. (Tekintsünk el attól, hogy a trailerben elhangzó Ozzy Osbourne-dal, a Crazy Train nem a rock, hanem a metálzene egyik ikonikus alapköve.)

A rock ráadásul a filmben felvonultatott stílusok mellett amúgy is egy szélsőséget képvisel – nem csupán hangzásban, hanem személyiségbeli jegyekben is:

a rockerek a lázadó rosszfiúk, a neveletlen fenegyerekek, akik telibe szarják a világot és úgy általában benne mindenkit.

Ez persze egy leegyszerűsítő, ferde társadalmi sztereotípia a javából, és pont ebben rejtőzhet a film ereje: ha a film lesz elég tökös ezt lerombolni, és megfogalmazni az üzenetet, hogy mekkora baromság már egymás zenei ízlése alapján ítélkeznünk (érkezzen az akármelyik más stílus kedvelőjének irányából), abból születhet egy olyan mély és egyben szórakoztató alkotás, mint amilyen az Agymanók is volt.

Továbbá ebben a filmben lenne lehetőség mondani valami érvényeset a globális zenei kultúránkról, az egyes stílusok egymáshoz való viszonyáról és kölcsönhatásáról is,

nem csak arról, hogy amúgy a zene milyen fontos tud lenni az életünkben. Például hogy a klasszikus zene hagyományai mennyire mélyen gyökereznek a rock- és a metálzenében is.

Azaz az egyedi és egyéni kategóriái helyett tér nyílhat a komplex, átfogó, általános kérdésekkel és problémákkal foglalkozni. Ezt azok a tucatszámra megjelenő filmek, amik csupán egy-egy stílus, zenekar történetével és problémáival foglalkoznak, vagy a zenét pusztán a történet színezésére használják, aligha mondhatják el magukról.

Nagy kérdés persze, hogy a DreamWorks-ben megvan-e a kurázsi ahhoz, hogy merjen ilyesfajta komplex témákat olyan leplezetlenül, akár sokkolóan boncolgatni, mint azt a Pixar – mégha gyerekhangon is – tette az emberi pszichével. Ráadásul úgy, hogy a film ne fulladjon klisés bohózatba: egyenesen kínzás lenne, ha a film zárójelentében a hat törzs egy nagy közös betétdalban oldaná fel a konfliktusait. Az alapvetően a szórakoztatásra koncentráló trailer alapján vannak sajnos kétségeim afelől, hogy a DreamWorks van-e olyan vagány, mint a Pixar.

De az esély így is megvan rá, hogy megszülessen az Agymanók kettő – még a valódi Agymanók kettő előtt.

NYITÓKÉP: DreamWorks: Trolls World Tour hivatalos honlap

Petróczi Rafael
Petróczi Rafael az Azonnali korábbi újságírója

A Budapesti Corvinus Egyetemen végzett politológusként. Az Azonnali gyakornoka, majd belpolitikai újságírója volt 2017-2021 között.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek