Miért nyerte meg Karácsony az előválasztást?

Böcskei Balázs

Szerző:
Böcskei Balázs

2019.06.27. 06:38

Karácsony az utolsó napokra felpörgette a kampányt, amit teljesen MSZP-telenített. A szavazók egy jelentős része nem az MSZP-P-re, hanem Karácsony Gergelyre szavazott. A DK szavazói pedig nem követték a vezér iránymutatását.

Ez itt egy véleménycikk, ami nem feltétlenül tükrözi az Azonnali álláspontját, de itt van, mert szeretjük a jól érvelő és érdekes szövegeket. Ha vitáznál vele, vagy küldenél egyet te is, csak bátran!​

1. Karácsony Gergely aktivitása

Az IDEA Intézetnek az előválasztásra vonatkozó közvélemény-kutatásai, ha predikcióval nem is élhettek – mint ahogyan minden kétséget kizáróan egyetlen kutatás se –, de azt mutatták, hogy a két adatfelvétel között Karácsony aktivitásának a növekedésével a „nyakára ment” Kálmán Olgának. Aktivizálta magát és (potens) szavazóit, és fontos, hogy a második adatfelvétel esetében egy, az egy héttel az előválasztás befejezése előtti időszakról beszélünk. A kampány érdemi mozgósító szakasza június 20-án indult. Karácsony az esetében ritkán tapasztalható aktivitással, napi – pörgethető – tartalommal lépett fel, és ez a jellemzője végig fent is maradt kampányában.

2. Karácsony MSZP-telenített kampánya

Amellett, hogy Karácsony győzelme az MSZP számára politikai létkérdés volt, a párt (szimbolikájában) teljesen hiányzott Karácsony kampányából. Tulajdonképpen a párt budapesti vezető politikusa, Kunhalmi Ágnes kivételével Karácsony egyik ismert MSZP-s politikust sem vette „arcára”. Kampányának színvilága, elemei és nyelve teljesen másnak tűnt az MSZP-P 2018-2019-as kampányaihoz képest. (Az, hogy MSZP-s politikusok milyen Facebook-megosztásokkal éltek, az jelen esetben nem különösebben számít.)

A DK kampánya esetében, ha nem is egy gyurcsánytalanított DK-t láttunk, de sokkal inkább egy dobrevesítettet, ehhez képest Karácsonyéból látványosan „hiányzó” elem volt az MSZP. Minden bizonnyal ez lesz Karácsony számára a jövőben is a siker egyik lehetséges kulcsa.

3. Karácsony győzelmével az MSZP nincsen kijjebb a vízből

Május 26-a után e sorok írója szkeptikusan foglalt állást azt illetően, hogy egyértelműen beszélhetünk-e már ellenzéki átrendeződésről. Bár azóta a Závecz Research és az IDEA havi pártpreferencia-kutatása is emelkedő DK-ról és Momentumról, továbbá visszaeső MSZP-ről számolt be, azoknak az emelkedéseknek és süllyedéseknek az okai csak a közvélemény-kutatókat, az elemzőket és politika iránt elkötelezettek érdekelheti. Ezért azok taglalásától most el is tekintek. Ugyanakkor jelen esetben sem elhanyagolható, hogy a szavazók egy jelentős része nem az MSZP-P-re, hanem Karácsony Gergelyre szavazott. Ahogyan a DK kiugrásában sem „a” DK-s imázsnak, hanem a dobrevesített DK-nak volt inkább jelentősége, úgy az MSZP Karácsony győzelmét sem tudja politikai értelemben a nevére venni.

Dobrev Klára még lehet a DK arca, Karácsony Gergely, ha versenyképes főpolgármester akar lenni, viszont nem lehet az MSZP arca.

4. Most Karácsony Gergely volt Dobrev Klára

 

Ahogyan az EP-választás során Dobrev Klára jelentősebb, (korábban) MSZP-szavazó körében bizonyult „szavazatképesnek”, úgy okkal feltételezhetjük azt, hogy most ezt fordítva, Karácsony Gergelynek sikerült. Karácsony belemarhatott az DK szavazótáborába. Utóbbiaknak ugyanis most nem Dobrev és Karácsony között kellett dönteniük, hanem Kálmán Olga és Karácsony Gergely között, és lásd következő pont.

 

5. A kompetencia a DK-soknak is számít

Ehhez szorosan kapcsolódik, hogy az IDEA Intézet június 17-18-i mérése szerint Karácsony nem csak alkalmasságban előzte meg Kálmán Olgát, hanem a DK-sok több mint 20 százaléka is támogatta volna szavazatával. Ennek alapján és szemben a DK-val kapcsolatos kritikus diskurzusokkal, a DK-sok nem „szektaszavazók”, hanem a politikatudományból ismert racionális választói magatartás egy sajátos válfaját mutatták fel – egyébként a Momentum szavazói is így tehettek.

6. Kálmán Olga megépített inkompetenciája

Kálmán Olga június 6-án jelentkezett be, a programját viszont június 19-én mutatta be. A politikában egy rövid, intenzív kampány esetében ez sok idő. Ennyi idő pont elegendő egy ilyen helyzetben arra, hogy megépüljön a kívülről jött, „hirtelen induló”, a fővárossal kapcsolatban inkompetens Kálmán Olga-kép. Ez történt. A későbbiekben a vitákban ezt igyekezett ledolgozni, de számos esetben valóban nyilvánvaló volt, hogy ambíciója spontán. Nem kell különösebb facebookkomment-elemzést folytatni ahhoz, hogy „tapasztalható” legyen, mi lehetett személyével kapcsolatban a leginkább elbizonytalanító szempont.

7. Kálmán Olga nem Dobrev Klára

Dobrev Klára a szó szoros értelemben jelen volt a saját kampányában, országot járt, aktivitása nem Facebook-hirdetések által volt csak látványos, hanem produkált olyan megjelenéseket, amelyek után további (offline) láthatósága is nőtt. Dobrev az EP-kampány utolsó óráiban körbejárta az országot, minden megyében ott volt. Karácsonyék is rákaptak az ötletre, az utolsó nap minden kerületben jártak. Kálmán Olga ebben az értelemben kevésbé „tapadt” a választókhoz, nem tudott kibújni a szükséges módon saját „képernyős”, távolságtartó bőréből.

8. A DK mozgósító ereje személyiségfüggő

Az utolsó napok részvételi számaiból okkal olvashatjuk ki, hogy a DK mozgósító gépezete beindult, a legutóbbi hétvégével láthatóan „sávot váltott”, de az 5. és 7. pontban tárgyaltak jegyében nem minden esetben követik a vezér iránymutatását.

A szerző politikai elemző, az IDEA Intézet igazgatója. Olvass még tőle!

Böcskei Balázs
Böcskei Balázs állandó szerző

Politológus, elemző, tanácsadó. Az IDEA Intézet kutatási igazgatója, a Milton Friedman Egyetem adjunktusa, az ELKH Társadalomtudományi Kutatóközpont Politikatudományi Intézet tudományos segédmunkatársa. És korábbi NBI-es, NBII-es játékvezető, a focipálya illata még mindig az orrában.

olvass még a szerzőtől
Böcskei Balázs
Böcskei Balázs állandó szerző

Politológus, elemző, tanácsadó. Az IDEA Intézet kutatási igazgatója, a Milton Friedman Egyetem adjunktusa, az ELKH Társadalomtudományi Kutatóközpont Politikatudományi Intézet tudományos segédmunkatársa. És korábbi NBI-es, NBII-es játékvezető, a focipálya illata még mindig az orrában.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek