A szavazatod > Fidesz-propaganda

Szakács András

Szerző:
Szakács András

2019.05.30. 16:51

Az EP-választás eredményeit látva mostantól nem azt a kérdést kell feltenni, hogy vajon elérhetek-e változást a szavazatommal, hanem sokkal inkább azt, hogy vajon mekkora változást fogok elérni vele.

Ez itt egy véleménycikk, ami nem feltétlenül tükrözi az Azonnali álláspontját, de itt van, mert szeretjük a jól érvelő és érdekes szövegeket. Ha vitáznál vele, vagy küldenél egyet te is, csak bátran!

Az elemzők a következő hetekben azzal lesznek elfoglalva, hogy a pártok szempontjából értelmezzék és értékeljék a 2019-es EP-választásokat. A hétvégi eredmények azonban a magyar demokrácia szempontjából is tanulságosak voltak, és bizakodásra adnak okot. Kiderült, hogy a szinte korlátlan erőforrással rendelkező kormánypártoknak is van győzelmi korlátja. Vagyis igaz az, amit kevesen hisznek el manapság: hogy van értelme elmenni szavazni.

Itthon se megy, ami Csehországban se működik

2018 őszén önkormányzati választásokat tartottak Csehországban, ahol nagy kérdés volt, hogy milyen eredményt ér el a cseh Orbán Viktornak tartott kormányfő, Andrej Babiš pártja. Az akkori és jelenlegi mérések szerint országos szinten legnépszerűbb pártként az ANO-nak – azaz az „Igen” pártnak – a fővárosban csak az 5. hely jutott, és a korábbi választáshoz képes 6 százalékot veszítettek a népszerűségükből. Miközben a kormánypárt ugyanezen a választáson képes volt a legjelentősebb cseh városokat mind meghódítani.

A prágai eredmény azonban bebizonyította, hogy a propaganda hatékonyságának is van határa. Ráadásul az sem magyarázat az eredményre, hogy a kormánypárt biztos elalibizte a fővárosi kampányt. Babiš kormányfő – aki Csehország második leggazdagabb emberének számít, és érdekeltségi köréhez tartozik a legnagyobb cseh hírportál és a két legolvasottabb napilap is – egyes hírek szerint annyit költött csak a fővárosi kampányra, mint magára az országosra. Mindez azonban csak az 5. helyre volt elég, a polgármestert pedig egyik legnagyobb ellenlábasa, a második helyre befutó Kalózpárt adhatta.

A cseh példa és a hétvégi magyar eredmények is ugyanazt bizonyítják:

a propagandának a jelenlegi kelet-európai viszonyok között van határa. Rekordrészvétel mellett ugyanis a Fidesz az óriási erőforrásai –pénz, aktivisták, plakátok, államigazgatás, állami média, propagandakiadványok – ellenére is csak a saját táborát tudta mozgósítani.

Ez természetesen elég volt a győzelemhez, és tény, hogy az ellenzék is csak újradarabolta a már meglévő tortát. De ez esetben látva, hogy mekkora erőforrástöbblete van a Fidesznek, azt kell kiemelnünk, hogy mit nem tudott elérni ennek ellenére a kormánypárt.

Szavazatod > propaganda

Ennek fényében válnak igazán fontossá az arról szóló értesülések, hogy Orbán Viktor 60 százalékos eredményt akart elérni az EP-választáson. Ez lett volna a bizonyíték ugyanis arra, hogy a propaganda hatékony, és minél több pénzt pumpálunk bele, minél inkább leuralja a teljes politikai kommunikációs teret, annál több százalékot hoz ez majd a Fidesznek. Azonban most ennek ellenkezője bizonyosodott be: a propaganda sem mindenható a jelenlegi körülmények között.

A második legfontosabb tanulsága az EP választásnak a magyar demokrácia szempontjából pedig az, hogy igenis van értelme elmenni szavazni. Egyrészt mert nincs olyan, hogy elveszett szavazat, másrészt pedig a politkai térkép és erőviszonyok igenis újrarajzolhatóak.

A magyar választók sokkal nagyobb politikai mobilitásra képesek, mint azt eddig gondoltuk.

Ez pedig azt jelenti, hogy mostantól nem azt a kérdést kell feltennünk majd magunknak, hogy vajon elérhetek-e változást a szavazatommal, hanem sokkal inkább az a kérdés, hogy vajon mekkora változást fogok elérni vele.

Összességében tehát bár a 2019-es választásokon rövidtávon kétségtelen, hogy a Fidesz-KDNP számít győztesnek, ahogy középtávon a DK és a Momentum is profitálhat az elért eredményeiből, hosszútávon azonban a magyar demokrácia jött ki győztesen az EP választásból.

Olvass még Szakács Andrástól az Azonnalin!

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek