+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++
Szerző: Bukovics Martin
2019. május 17. péntek, 22:47
„Pecina nagy játékos. A figura 15 évvel ezelőtt elkezdte venni Orbánnak a médiát” – így lelkendezett Strache az állítólagos orosz milliárdosnak.

Mint azt az Azonnali a magyar sajtóban elsőként megírta: egy 2017 nyarán Ibizán készült videó alaposan felrázta az osztrák közéletet. Ebben Heinz-Christian Strache FPÖ-elnök és osztrák alkancellár egy magát orosz oligarchának kiadó nővel tárgyal. Az állítólagos orosz azt ígérte: megveszi az Ausztriában orbáni médiaviszonyokat ígérő Strachénak a legnagyobb osztrák napilapot, amire fel is csillant az akkor még ellenzéki politikus szeme, 27 helyett 34 százalékot vizionált a lap FPÖ-sítése miatt pártjának, a szívességért cserébe pedig odaígérte neki a Strabag közbeszerzéseit. (Részletek itt.)

 

Strache és az időérzék

 

Van azonban a sztorinak egy magyar szála is, ezt onnan tudjuk, hogy az osztrák Falter hetilap publikálás előtt betekintést nyerhetett a videó hírét publikáló két laptól, a Spiegeltől és a Süddeutsche Zeitungtól a rejtett kamerás felvételbe. Strachét a videó szerint érezhetően az hozta leginkább lázba a nővel való hétórás tárgyalása során, hogy megkaparinthatja a Kronen Zeitungot (a bulvárlap jelentőségéről itt írtunk az Azonnalin). A szélsőjobboldali politikus ki is mondja: olyan médiaviszonyokat szeretne saját magának és pártjának Ausztriában, mint amilyen Orbán Viktornak van Magyarországon.

 

Ehhez pedig Heinrich Pecina segítségét vette volna igénybe Strache: „Pecina nagy játékos. A figura 15 évvel ezelőtt elkezdte venni Orbánnak a médiát, mert a németek szabadulni akartak mindentől, mivel mínuszos volt az üzlet.”

 

Strache szerint ez összejöhet az üzletembernek Ausztriában is: akkor az a hír járta, hogy a Kronen Zeitungban 50 százalékos tulajdonrésszel rendelkező német Funke-médiacsoport szabadulna a laptól, mivel ki nem álhatják a főszerkesztőt is adó Dichand-családot, amely szintén 50 százalékos tulajdonrésszel bír a lap kiadójában. Strache szerint Pecina azért lett volna jó választás az orosz nő számára, mert tud hatni a Funke-csoportra. A tranzakció végül megtörtént, de nem Pecina lett a vevő:

 

a Kronenbe az a René Benko nevű innsbrucki nagyvállalkozó vásárolta be magát, aki amúgy Strache videóbeli állítása szerint pénzzel mind az ÖVP-t, mind az FPÖ-t támogatja.

 

Benko az ügyvédjén keresztül azt nyilatkozta a Süddeutsche Zeitungnak, hogy nem igaz, hogy támogatta volna az FPÖ-t.

 

Pecina magyar múltja

 

A Süddeutsche Zeitung megkereste egyébként Heinrich Pecinát is, aki tagadta Strache azon állítását, miszerint ő ráhatással lenne vagy lett volna a német Funke-médiacsoportra. Mint mondta, sem most, sem a múltban nem volt lehetősége arra, hogy kontrollálja vagy befolyásolja a Kronen Zeitungot. A Funke-csoporttól azt a választ kapta a német napilap, hogy „nincs együttműködés Pecina úr és a Funke-médiacsoport között”. A lap felhívja a figyelmet a cég válaszának jelenidejű megfogalmazására, holott a kérdés a 2014 és 2019 közti időszakra vonatkozott.

 

A KRONEN ZEITUNG ONLINE VÁLTOZATA PÉNTEK ESTE AZ ÜGY KAPCSÁN A LAP ELLENI TÁMADÁSRÓL ÍR, ÉS STRACHE POLITIKAI KARRIERJÉNEK VÉGÉRŐL CIKKEZ.

 

A főként Dél- és Kelet-Európában üzletelő, 2017-ben egy korrupciós perben bűnsegédlet miatt 22 hónap felfüggesztett börtönbüntetésre ítélt Heinrich Pecináról a lap külön megjegyzi, hogy amikor Orbán Viktor 2018 januárjában rövid idővel az ÖVP-FPÖ-kormány megalakulását követően Bécsbe utazott, a magyar miniszterelnök először Heinrich Pecinával találkozott, és csak aztán Sebastian Kurz kancellárral és HC Strache alkancellárral.

 

Az osztrák üzletember a magyar médiapiacon nem tizenöt éve, ahogy Strache állítja, hanem csak 2014-ben lett igazán látható, amikor megvette a Ringier-től és az Axel Springertől azok fúziója miatt a médiaportfóliójuk egy részét, amitől a Gazdasági Versenyhivatal nyomására kellett megszabadulnia a két kiadónak. Ezt aztán fogta, és beleolvasztotta a sajátjába, létrehozva ezzel a Mediaworksöt. Így került Pecinához a Nemzeti Sport, a Világgazdaság és megyei napilapok mellett a Fidesz számára kifejezetten kellemetlen ügyeket kirobbantó Népszabadság is, amit aztán 2016-ban fel is számolt gazdasági okokra hivatkozva. Pecina a Mediaworksöt, majd még három észak-magyarországi napilapot később Mészáros Lőrincnek értékesítette tovább, aki pedig nagylelkűen felajánlotta az egészet a KESMA-nak.

 

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

A személyi jövedelemadónk 1 százalékáról május 20-ig rendelkezhetünk, és könnyen segíthetünk belőle a koronavírus elleni harcban: szinte minden kórháznak van alapítványa, ahová adakozhatunk.

Az intenzíven fekvők 45 százaléka pedig 60 év alatti: már csak ezért is érdemes nem csak az időseknek komolyan venni a korlátozásokat.

A határok zárva, a gondozói ágazat létszámhiánya fenyegető. Alsó-Ausztria úgy reagál a kialakult szituációra, hogy Romániából, valamint Bulgáriából hozatja be a szükséges gondozói személyzetet. Repülőn.

Az Ékszer TV munkatársai ráadásul úgy hirdették, hogy 60 ezer forintról árazták le az így is aranyáron mért termékeket.

Néha már úgy érzed, kívülről fújsz mindent, amit a koronavírusról lehet tudni? Akkor itt az ideje bizonyítani!

Aki már átesett rajta, nagyon valószínűtlen, hogy két éven belül újra elkapja vagy megfertőz másokat.

A Számok névre hallgató propagandaoldal hónapok óta a kormányközeli véleményvezérek kedvenc forrásainak egyike, de most véletlenül tényleg számokat mutattak be.

A hét kérdése

Őket üti meg a legjobban a koronavírus miatti leállás: te mivel segíted a fennmaradásukat? Ez a hét kérdése az Azonnalin!

Azért ide elnéznénk

Csatlakozz a csoportunkhoz, és vészeljük át együtt a karantént!

A járvány alatt a Lia Fit Facebook-oldalán viszonylag gyakran, esténként.

Minden este 8-kor az erkélyről vagy ablakból, amíg aktuális.

Minden hétköznap 14 órától az FM4-en. Hallgatható online!

Szeretnél komposztálni, kiskertben, netán a lakásodban vagy az erkélyen, de még nem mertél belevágni? Ápr. 6.

Ezt is szerettétek

Indul az Azonnali Trianon 100 podcastsorozata! Itt nem az a téma, hogy kinek fáj vagy nem fáj eléggé Trianon, hanem, hogy mi történt. Az első vendég Révész Tamás hadtörténész.

Pedig két nappal korábban kezdődött, mint a pesti, és még Kossuth Lajos is hatással volt rá.

„Szovjetológiának” tűnik Olaszországból a magyar kormány kommunikációja a koronavírusról – mondta a Helyzetben Stefano Bottoni magyar-olasz történész.

Hogyan hozta a sírból vissza esélyeit Joe Biden? Miért veszíthet akár tömegesen latinó szavazókat Bernie Sanders? Dörzsölheti-e a tenyerét Trump?

Meddig engedi elfajulni a bulit az MNB, és mikor szab gátat a gyenge forintnak? Lesz-e 350 forintos euró? Zsiday Viktor és Isztin Péter magyarázzák el.

A SME felvidéki magyar főszerkesztője, Balog Beáta a karrierjéről, a Kuciak-gyilkosság utáni szlovák médiáról és arról, milyen hatással volt a NER a határon túli magyarságra.

Twitter megosztás Google+ megosztás