Így válnak köddé a fővárosi parkolási pénzek

Szerző: Tóth Csaba
2019.04.29. 07:33

A fővárosi tulajdonú utak melletti parkolóhelyeket bár a kerületek üzemeltetik, az itteni parkolási bevételek a fővárost illetik. Csakhogy ezek a bevételek jóval alacsonyabbak annál, mint amennyit be lehetne szedni, például azért, mert néhol egyáltalán nem kérnek a parkolásért pénzt, ahol meg igen, ott a kerületek sokszor pofátlan mértékű saját költséget vonnak le. Kimatekoztuk, hol mennyi pénz folyik el.

Így válnak köddé a fővárosi parkolási pénzek

Miután kiderült, hogy mennyi korrupció és bénázás kötődik a kerületek parkolási ügyeihez, érdemes ránézni, hogy mi van a főváros parkolási ügyeivel. Budapesten ugyanis alapvetően kétféle közterületi parkoló van: olyan, ami a kerületekhez tartozik és olyan, ami a fővároshoz (mivel fővárosi tulajdonú út mentén van). És bár fővárosi parkolóhelyeket is a kerületi önkormányzatok (illetve parkolócégeik) üzemeltetik, a használatából származó bevételek a Fővárosi Önkormányzatot illetik.

Fontos tudni, hogy a fővároshoz tartozó parkolókból is kétféle van. Egy részükön a főváros engedélyezi, hogy a belső kerületben lakók parkolási engedélye érvényes legyen – ezek jellemzően kisebb utak, például az Alkotmány út, vagya Podmaniczky út –, más részükön – jellemzően a nagyobb utakon, például a Nagykörút egyes részein vagy az Andrássy úton – meg nem. Ez azért fontos különbségtétel, mert

az utóbbiak normál esetben valódi kincsesbányák, mivel a belvárosi lakosok nem tudják ingyenesen elfoglalni őket: így ezeken a parkolóhelyeken az elektromos autók tulajdonosain és a mozgássérült kártyával rendelkezők kivételével szinte mindenki fizet.

Melyik parkolókból kaszálhatna közvetlenül a fővárosi önkormányzat?

Aki rendszeresen jár a Nagykörúton vagy azon belül a nagyobb utak mentén (illetve a Nyugati parkolójában vagy a Váci úton), az tudja, hogy ezek a parkolók a nap nagy részében tele vannak, így naponta legalább 9-11 órán át (reggel 8 és este 8 között) termelik az óránkénti közel 350 forintos nettó bevételt. Azaz egy nap kb. 3-4 ezer forintot, egy év alatt meg kb. 750 ezer és 1 millió közti szintet. Legalábbis elvileg: a VI. kerületi fővárosi parkolók produkálják is ezt a szintet egyébként. Hívjuk ezeket a parkolókat A-kategóriás parkolóknak.

A Nagykörúton kívüli mindenkinek fizetős parkolók jellemzően már csak reggel 8 vagy 8:30 és este 6 között fizetősek, a parkolási díjuk nettó 275 forint (vagy 210 forint, például a Keleti parkolójában), és kevésbé kihasználtak, ezért feltehetően csak évi 3-500 ezer forintot termelnek (B-kategóriás parkolók). Illetve vannak még ennél is gyengébb fővárosi parkolók, például a Tatai út mentén, amelyek sokszor üresek (illetve a parkolási díj kb. nettó 140 forint), ezért feltehetően évi 100 ezer forintot sem tudnak felmutatni (C-kategóriás parkolók). Ezekkel szemben, a jelentős részben helyi lakosok által ingyenesen elfoglalt parkolóhelyek elhelyezkedésüktől függően csak a fenti összegek tizedét-ötödét tudják hozni.

A főváros honlapjáról lehet tudni, hogy hány fővárosi fizetős parkolóhely van a különböző kerületekben, és a pesti kerületek honlapjai és helyszíni bejárás vagy a googlemaps segítségével bárki megszámolhatja, hogy nagyjából mennyi van ezekből

jól fizető A-kategóriás helyen, illetve mennyi B-kategóriás helyen. A C-kategóriás parkolókkal, és a budai oldallal (ott sokkal kevesebb az elérhető információ) ez az elemzés nem foglalkozik.

A FŐVÁROSI PARKOLÓHELYEK SZÁMA KATEGÓRIÁNKÉNT

A jobb kategóriás, főváros alá tartozó parkolóhelyek nagyjából a következőképpen oszlanak meg a pesti oldalon:

+ V. kerület: B-kategóriás a Pesti alsó rakpart (itt 350 Ft a parkolási díj), A-kategóriás a többi;

+ VI. kerület: A-kategóriás az Andrássy út belső része, a Nagykörút, a Bajcsy-Zsilinszky út, a Dózsa György út, a Nyugati tér és a Podmaniczky út Nagykörúton belüli része, B-kategóriás a Podmaniczky út külső része;

+ VII. kerület: A-kategóriás a Nagykörút, a Kiskörút, B-kategóriás a Rottenbiller utcai aluljáró alatti rész és a Thököly út;

+ VIII. kerület: A-kategóriás a Nagykörút, a Blaha Lujza tér, az Üllői út, B-kategóriás a Keleti parkolója, a Kerepesi út, B-kategóriás pedig a többi;

+ IX. kerület: Nagykörút, a Boráros tér, az Üllői út, B-kategóriás a többi;

+ XIII. kerület: A-kategóriás: Nagykörút, Váci út, Jászai, Újpesti rakpart, Pozsonyi út, B-kategóriás pedig legalább a többi parkolóhely 20 százaléka;

+ XIV. kerület: B-kategóriás legalább a parkolók 20 százaléka.

PIROSSAL AZ A, ZÖLDDEL A B KATEGÓRIÁS PARKOLÓHELYEK A PESTI OLDALON

Egy A-kategóriás helyre 750 ezer forintot, egy B-kategóriásra meg 300 ezer forintot számolva a fővárosnak

simán lehetne évente legalább kb.1,9-2,5 milliárd bevétele a pesti oldalon lévő parkolási helyeiből. Ehelyett a fővárosi önkormányzatcsak évi 1,2 és 1,5 milliárd bevételről számolt be 2017-ben és 2018-ban.

Miért keres ezen kevesebbet a főváros? Egyrészt a helyiek ingyenes parkolása miatt

A különbség fő oka, hogy a főváros engedélyezi a kerületi lakosoknak, hogy ingyenesen parkoljanak számos fővárosi parkolóhelyen. Az V. kerület önkormányzata még büszkén is hirdeti, hogy lakosai ingyen parkolhatnak az Erzsébet téren, a Március 15. téren, a Petőfi téren, az Alkotmány utcában, valamint a kerülethez tartozó rakparton lévő kb. 550-600 parkolóhelyen. Ezzel kb. 3-400 millió forintos bevételtől sikerült megfosztania kerületnek a a fővárost (persze a főváros beleegyezésével). A többi kerület kevésbé volt mohó, de a kerületiek ingyenesen parkolnak például az Üllői úton, a Városligetben, a Podmaniczky úton is. (Ezeket a helyeket a kerületek honlapjaiból és rendeleteiből lehet kibogarászni, a fővárosi tulajdonú közterületek listája pedig itt található) Az ott lakók ingyenes parkolása ezen kerületek esetében is is további 300-500 millió forintos bevételcsökkenést eredményez a fővárosnál.

A HELYIEK ÁLTAL INGYENESEN HASZNÁLHATÓ PARKOLÓHELYEK SZÁMA ÉS ELHELYEZKEDÉSE.

A kerületi önkormányzatoknak vastagon fog a ceruzájuk, mikor levonják a költségeiket

A főváros hanyagsága azonban nem ér itt véget. A fővárosi parkolási helyek üzemeltetése ugyanis 2013 óta a kerületi önkormányzatok feladata, és ezért a kerületek továbbítják a fővárosi parkolási helyekből származó bevételeket a fővárosi önkormányzatnak, de csak a költségeik levonása után. És hát

a kerületi önkormányzatok vagy az általuk megbízott parkolócégek annyi költséget számolnak el, amennyit nem szégyellnek.

Így lehet, hogy míg Terézváros fővárosi parkolóként kb. 242 ezer forintot számolt el költségként, addig Józsefváros 557 ezret, Erzsébetváros pedig 663 ezret. Ezek után nem csoda, hogy a fővárosnak a józsefvárosi és erzsébetvárosi parkolási helyei parkolónként 189 és 235 ezer forint veszteséget termeltek a fővárosnak.

Hogy ezek mennyire túlárazott költségek, az abból is látható, hogy ha Erzsébetváros 663 ezer forint költséget számolna el parkolóként a 7152 saját parkolóhelye után, akkor évi 4,7 milliárd forintnyi költségbe verné magát, miközben kb. évi 1 milliárdos bevétele van a parkolásból. A valós költség inkább valahol 50 és 100 ezer forint körül lehet. Ha a kerületek parkolónként csak évi 100 ezer forint költséget számolnának el, akkor a főváros évente kb. 500 millió forinttal lenne gazdagabb.

A FŐVÁROS PARKOLÁSBÓL SZÁRMAZÓ BEVÉTELE, KÖLTSÉGE ÉS NYERESÉGE KERÜLETENKÉNT.

Ráadásul egy csomó fővárosi parkolóhely eleve ingyenes

De a fővárosnak még további trükkjei is vannak arra, hogyan csökkentse parkolási bevételeit. Az egyik ilyen trükk az, hogy a frekventált részeken lévő parkolóhelyeit ingyenesen tarja. A főváros tájékoztatása szerint például az Andrássy út külső részén (az Oktogontól kifelé) 416 ingyenes parkolóhely van. Ezekből a parkolóhelyekből kb. évi 200-250 millió forint bevétele lehetne a fővárosnak (a parkolási díj a környéken 350 forint, a parkolási időszak napi 9,5 óra). 2020-tól itt mondjuk fizetős lesz a parkolás, kivéve a helyieknek, így legalább néhány tízmillióhoz jut majd a főváros.

További több száz ingyenes parkolóhely található a Rottenbiller úton, a Damjanich utcában, a Városligeti fasorban. A másik trükk az irreálisan alacsony parkolási díj. A Carl Lutz rakparton például csak 175 forint óránként a parkolás díja, míg közvetlenül mellette az Újpesti rakparton 440 forint. E trükkök miatt is elúszik legalább 4-500 millió Ft évente a főváros költségvetéséből.

Összességében tehát a főváros kb. 1,8-2,5 milliárd Ft parkolási nyereségtől esik el csak a pesti oldalon azáltal, hogy

1. engedi a kerületeknek, hogy a fővárosi parkolóhelyeken a helyieknek ingyenes parkolást biztosítsanak,

2. engedi, hogy kerületek a költségelszámolással átverjék,  

3. ingyenes vagy alulárazott parkolóhelyeket tart fent a város közepén.

Persze ezekkel a trükkökkel az autósok jól járnak (vélhetően ezért se zavarja Tarlóst ez a veszteség), de ezt azt összeget az autósok támogatásánál sokkal fontosabb dolgokra (például zöldterület-fejlesztésre, játszóterekre, stb.) is lehetne költeni.

FRISSÍTÉS (május 10.): A Fővárosi Önkormányzat időközben arról tájékoztatott, hogy a Pozsonyi útnak, az Újpesti rakpartnak és a Szent István parknak csak bizonyos részei tartoznak a fővároshoz, de az ezen közterületek mentén található parkolók a XIII. kerületi önkormányzathoz tartoznak. Emiatt a cikkben szereplő állításokkal ellentétben a XIII. kerületben a A kategóriás fővárosi parkolóhelyek száma csak kb. 100 darab (és ezeken az helyiek nem parkolhatnak ingyenesen), a VI-XIV. kerületek által a fővárosi parkolóhelyeken biztosított ingyenes parkolás csak kb.150-350 millió forinttal csökkenti a főváros bevételeit, és a főváros összességében nem 1,8 -2,5 milliárd Ft, hanem csak 1,6 - 2,3 milliárd Ft parkolási nyereségtől esik el a pesti oldalon.

A szerző a CEU PhD-hallgatója.

FOTÓ: Bakó Bea / Azonnali

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek