A Görgei-kiállítás érdeme legfeljebb annyi, hogy egyáltalán van

Szerző: Pintér Bence
2019.03.17. 08:04

Nem sokat árul el Görgei Artúr tábornok életének valódi drámájáról a Magyar Nemzeti Múzeum időszaki kiállítása, ahogy arról sem, hogy hogyan és miért lett teljesen átpolitizált a Görgei-kérdés mind a dualizmus, mind a kommunizmus időszakában. Azért jó, hogy megcsinálták Az ismeretlen Görgei című kiállítást, bár annak megnézése után Görgei ugyanúgy ismeretlen marad.

A Görgei-kiállítás érdeme legfeljebb annyi, hogy egyáltalán van

Ha március 15-én körbekérdezünk, hogy ki volt a forradalom és a szabadságharc legfontosabb figurája, az emberek minden bizonnyal a márciusi ifjakat, különösen Petőfi Sándort, illetve rajtuk kívül esetleg Kossuth Lajost vagy Táncsics Mihályt emlegetik fel.

Ennek nyilván az az oka, hogy az iskolai ünnepségeken leginkább az eseményeknek ezt a vonalát szokás kidomborítani, de ahogy arról a minap már írtam: még március 15-én is érdemes kitekinteni – mind a forradalom napja elé, mind utána.

A még szintén eléggé ismert Batthyány Lajos, Deák Ferenc, illetve az etnikailag homogén nemzetállamot építeni kívánó rezsimben kissé kínos, etnikailag eléggé heterogén képet mutató aradi vértanúk mellett hajlamosak vagyunk elfeledkezni a szabadságharc csendesebb, de létfontosságú munkát ellátó hőseiről: Szemere Bertalanról, Csány Lászlóról, vagy éppen Görgei Artúrról.

Pedig ha az egész eseménysor legfontosabb hősét keressük, akkor nem említhetünk jobb példát

Görgei Artúrnál, kinek sorsa talán a legtöbbet árulja el rólunk, magyarokról: eredményei, majd igazságtalan meghurcolása beszédes példa ma is.

Róla készített kiállítást a Magyar Nemzeti Múzeum születésének kétszázadik évfordulójára, amit kissé megkésve idén év elején mutattak be – ami nagyon jó dolog. Na de kezdjük is itt: mi az a Görgei-kérdés?

Mára nem kérdés, hogy hős vagy áruló

Görgei Artúr a semmiből lett hónapok alatt a forradalmi magyar hadsereg vezetője: a kémiai tanulmányokat folytató leszerelt katona gondolkodás nélkül felelt a nemzet hívására, s ajánlotta fel szolgálatait, majd meglepő gyorsasággal emelkedett felfelé a ranglétrán.

Katonai zsenijét a felvidéki, majd a tavaszi hadjáratban mutatta meg, a szabadságharc alatt több alkalommal is a magyar hadak fővezére és hadügyminiszter is volt, a kétfrontos háború végóráiban a török határ felé menekülő Kossuth teljhatalmat adott neki, így a forradalmi Magyarország utolsó vezetője lett. Ebben a minőségében a reménytelen helyzetben Világosnál maradék csapataival letette a fegyvert.

A Habsburgok elleni harcot emigrációban folytatni kívánó Kossuthnak nagyon kellett egy bűnbak: a híres vidini levélben pedig Görgeit nevezte meg, mint aki elveszejtette a hazát.

A minden elemében igazságtalan vádnak csak további alapot adott, hogy Görgeit a császári megtorlás során – az oroszoknak tett ígéretet betartva – nem végezték ki és nem zárták börtönbe, csupán Ausztriába internálták. Innentől kezdve datálhatjuk a Görgei-kérdés történetét.

A visszavonultságban élő Görgeit évtizedekig tartották árulónak, annak ellenére, hogy korábbi bajtársai is kiálltak mellette; csak élete végén mozdult felmentése irányába a közvélemény. Kosáry Domokos klasszikus munkája 1936-ban látott napvilágot, de Görgeinek holtában sem jutott nyugalom: a kommunista rendszerben ismét árulóként próbálták lefesteni.

Manapság szerencsére komoly helyeken már kevesen vitatják, hogy Görgei nem csak hős volt és a maga területén zseni, de államférfiként az utolsó pillanatig vállalta azt a felelősséget, amit a március 15-én kirobbant forradalom és az azt követő szabadságharc megkövetelt.

De mit árul el mindebből a kiállítás azoknak, akik nincsenek tisztában a Görgei-kérdés történetével? Hát, sajnos nem sokat.

Az ismeretlen Görgei megnézése után Görgei ugyanúgy ismeretlen marad

Azért volt szükség erre az elég hosszú felvezetőre, mert ha ezt a történetet a Nemzeti Múzeum kiállítására felfűzve akartam volna elmesélni, elég nagy gondban lettem volna. Ugyan érdekes kiállítási tárgyakból rengeteget vonultat fel Az ismeretlen Görgei,

de még a történetet ismerve sem fedeztem fel olyan narratív vezérfonalat, ami a laikus érdeklődőt végigvezetné ezen az egész életúton.

Hiszen hiába érdekes megnézni Görgei tábornoki kinevezését, vagy személyes tárgyait, ha ezek köré a falon kiemelt idézetek nem igazán próbálnak egy könnyen megérhető, ugyanakkor a Görgei-kérdést jól felvázoló kontextust adni.

Nem csak laikusként, de Görgei-kérdést közelebbről ismerő történészként sem éreztem úgy, hogy a kiállítás elmagyarázná, miért volt a tábornok katonai tehetsége kulcsfontosságú a szabadságharc szempontjából, egyáltalán mi okozta a törést közte és Kossuth között, ahogy arról sem esik igazán szó, hogy milyen körülmények vezettek a világosi fegyverletételhez. Hiába vannak szép festmények a tavaszi hadjárat csatáiról, ha nem tudjuk meg, hogy miért volt jó az a hadművelet.

A tábornok szabadságharc utáni kálváriájával pedig ismét hasonló a helyzet:

mit ér egy idézet Kossuthtól, ha nem értjük meg tisztán annak motivációit, sem azt, hogy utána hogyan lett teljesen átpolitizált a Görgei-kérdés mind a dualizmus, mind a kommunizmus időszakában?

Mindezek nélkül Az ismeretlen Görgei végigjárása után mind Görgei, mind a Görgei-kérdés története ugyanolyan ismeretlen marad, mint amilyen eddig volt. 

Az egyetlen pozitív dolog, hogy egyáltalán létrejött a kiállítás, és ennek apropóján talán lehet kicsit beszélni Görgeiről, és arról, hogy mit árul el a magyar nemzet immár 170 éve tartó pszichózisáról az, ahogy teljesen alaptalanul elbántunk az egyik legfontosabb nemzeti hősünkkel.

Pintér Bence
Pintér Bence az Azonnali külsős munkatársa

Nappal újságíró a győri Ugytudjuknál; éjszaka fantasztikus irodalomról író blogger.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek