A koncepció kidolgozása csak a napokban kezdődött, de a fejlesztőknek már most olyan kérdésekkel kell foglalkozniuk, mint a még a tervezőasztalon sem létező fegyverrendszer exportjának lehetőségei.
Egy elég ambiciózus együttműködés keretében, közösen fogja megalkotni a jövő vadászgépét a francia Dassault és a francia-német-spanyol konzorciumban működő Airbus – jelentette be a napokban közös sajtótájékoztatón Florence Parly francia védelmi miniszter és német kollégája, Ursula von der Leyen. A tervek szerint a 2040 környékén hadrendbe állítandó, jelenleg csak FCAS kódnévvel illetett harcirepülő váltaná a francia légierő Rafale-jait és a németek Eurofightereit, melyek egyaránt a vadászrepülőgépek negyedik generációjához tartoznak.
Ez már egy hatodik generációs vadászgép lenne, mely az elképzelések szerint a jelenleg ismert technológiáknál még fejlettebb lopakodó képességekkel, rendkívül érzékeny szenzorokkal, és irányított energiafegyverekkel is rendelkezik majd. A németek és a franciák átugranák ezzel a jelenleg legmodernebbnek számító ötödik generációt, melyet az alig négy évvel ezelőtt hadrendbe állt F-35-ös képvisel. Az Egyesült Államok és az Egyesült Királyság, valamint kilenc másik állam összefogása keretében megvalósult vadászrepülő fejlesztésében Németország és Franciaország nem vett részt.
A formálódó FCAS-koncepcióval ugyanakkor
A mérnököknek nem lesz könnyű dolguk, hiszen a hatodik generációs vadászgépeknek a 21. század második felében jelentkező katonai kihívásokra kell majd választ adniuk a gyakorlatban. A jelenleg elérhető információk szerint ezt elsősorban a hálózat alapú hadviselés, azaz a különböző eszközök és személyek közötti valós idejű kommunikáció tökélyre fejlesztésével próbálják majd megoldani.
– indokolta a kétoldalú együttműködést a Defense Newsnak a francia légierő parancsnoka. Philippe Lavigne tábornok hozzátette azt is, hogy Spanyolország megfigyelőként vesz részt az FCAS-programban, és arra számítanak, hogy más nemzetek is csatlakoznak majd.
Már most a fegyverexporton kell gondolkodni
A forradalmi kezdeményezés iránt a német és a francia kormány is elég elkötelezettnek tűnik, de előzetesen még választ kell adniuk azokra a francia hadiipari félelmekre is, miszerint a fegyverexport tekintetében túlságosan szigorúnak tartott németek blokkolhatják majd a készülőben lévő vadászgép jövőbeli értékesítését harmadik partnereknek. A nemzetközi szabályok szerint a fegyvergyártó vállalatok csak állami jóváhagyással exportálhatják termékeiket.
Az exportkérdés mellett több alapvető koncepcionális különbség is felmerült előzetesen. Franciaországnak atomhatalomként olyan vadászgépre van szüksége, amellyel szükség esetén nukleáris robbanófejjel ellátott rakétákat is célba tud juttatni, a német légierőnek viszont nem hiányozna ez a képesség. Csakúgy, mint a repülőgép-hordozón való landolás sem, mely a franciáknak elengedhetetlen az erőkivetítési ambícióik szempontjából. A francia haditengerészeti flotta zászlóshajója, a Charles de Gaulle repülőgép-hordozó legutóbb az Iszlám Állam elleni harcokban vett részt. A szíriai partok közelében állomásozó hadihajó fedélzetéről felszálló Rafale-vadászgépek hónapokon keresztül bombázták a terrorszervezet állásait.
A különböző felhasználásból adódó kívánalmaknak persze eleget lehet tenni módosított verziókkal. A vadászgép vezérlése terén ugyanakkor nehezen elképzelhető, hogy érdemi különbségek legyenek az altípusok között. Jelenleg még nem született döntés arról, hogy hagyományos, pilóta által vezetett, vagy pilóta nélküli konstrukcióban fog megvalósulni a hatodik generációs vadászgép. Utóbbi mellett szól a költséghatékonyság, de jelenleg még túlságosan sci-fibe illő lenne egy ilyen verzió, így elképzelhető, hogy a műveleti igényekre szabottan mindkét opciót beépítik majd az új repülőbe.
Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!
Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.