+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++
Szerző: Illés Gergő
2019. február 9. szombat, 10:10
Az Air France vette volna meg a csődközelben lévő légitársaság ötödét, a franciák azonban kihátrálni látszanak az üzletből. Csak nem az olasz-francia diplomáciai konfliktus áll a háttérben?

Kihátrálhat az Air France a csődközelben lévő olasz légitársaság, az Alitalia megmentéséből, a franciák visszakozása mögött pedig az olasz média szerint az Olaszország és Franciaország közötti diplomáciai konfliktus is szerepet játszhat, írja a Sole 24 Ore olasz lap.

 

Párizs hallgat

 

Az Air France-szal való megállapodást kezelő olasz állami vasúttársaság, a Ferrovie dello Statto (FS) csütörtökön

 

az Air France-KLM vezetőségétől formális elköteleződést várt az üzlettel kapcsolatban, de Párizsból semmi ilyesmi nem érkezett.

 

A francia-holland légitársaság az amerikai Delta Airlinessel együtt az Alitalia 40 százalékát szerezte volna meg, melyet egyenlő arányban osztottak volna el: a Deltáé és az Air France-KLM-é 20-20 százalék lett volna. Eközben az Alitalia minimum 51 százalékát továbbra is az FS és más olasz köztulajdonban lévő cégek üzemeltették volna.

 

Ezen ajánlat kedvezőbb volt, mint amit a német Lufthansa ajánlott az Alitaliának, ugyanis a németek többséget akartak szerezni az olasz légitársaságban.

 

Ilyen helyzetben pedig a már évek óta szenvedő olasz társaságnak nehéz dolga lesz: az Air France-KLM nem reagál, a Delta viszont szeretne haladni a projekttel. Már csak azért is, mert szeretné megőrizni domináns pozícióját a transzatlanti járatok piacán, ami, ha az Alitalia a Lufthansához kerülne, veszélybe kerülne. A Delta ugyanakkor nem szeretne 20 százaléknál nagyobb részesedést vásárolni az Alitaliában.

 

Éppen ezért az olasz média szerint az amerikai cég tárgyalásba kezdett a brit easyJet fapados légitársasággal, amely az Alitalia 15 százalékát szerezhetné meg. Ebben az esetben viszont az olasz államnak kell több pénzt pumpálnia a vállalatba, mint az eredeti Air France-KLM-Delta-megállapodás esetén. 

 

Támadod Macront? Csődbe megy a légitársaságod!

 

Jól látható tehát, hogy a franciák elbizonytalanodása az egész légitársaság létét veszélybe sodorta, így az olasz média rögtön találgatásba kezdett: szerintük

 

a napokban feszültté váló francia-olasz diplomáciai helyzet áll a háttérben.

 

Luigi Di Maio olasz miniszterelnök-helyettes, a nagyobbik kormánypárt Öt Csillag Mozgalom (M5S) vezetője ugyanis kedden a több hónapja tartó francia tüntetések szervezőivel, a sárgamellényes mozgalom vezetőivel tárgyalt. Az ok egyszerű: a populista olasz kormány elég hűvös viszonyt ápol Emmanuel Macronnal, ellenben a centrista M5S természetes szövetségesei épp a francia sárgamellényesek lehetnek. Ha azok valamilyen formában elindulnának a májusi európai parlamenti választásokon, az az M5S-nek segítene önálló pártcsaládot alapítani az EP-ben.

 

Évtizedes szenvedés az Alitalia mögött

 

Ugyanígy a sárgamellényeseket támogatja a másik olasz kormánypárt vezetője, Matteo Salvini is, aki a közelmúltban abban reménykedett, a francia nép hamarosan felszabadul „egy nagyon rossz elnök” vezetése alól. Franciaország viszont

 

nem nézte jó szemmel, hogy az olasz miniszterelnök-helyettes a kormányellenes tüntetéssorozat vezetőivel találkozik, ezért csütörtökön egyeztetésre haza is hívta római nagykövetét

 

az olasz vezetők sorozatos „rágalmazó kijelentései”, illetve „megalapozatlan és példátlan támadásai” miatt.

 

Di Maio egyébként tagadja, hogy az Air France-üzletből a franciák kihátráltak volna. A pártelnök arról beszélt, hónapok óta szorosan követi az Alitalia-ügy alakulását, szerinte pedig „az Air France lelkesedése nem hűlt ki”. 

 

Az 1947-ben alapított légitársaság az elmúlt évtizedben számos problémával néz szembe. 2008-ban a céget egyszer már meg akarták venni a franciák, akkor viszont Silvio Berlusconi akkori miniszterelnök hárította el az üzletet. Ezután az Egyesült Arab Emirátusok légitársasága, az Etihad vette meg a cég 49 százalékát, míg a cég 51 százaléka az Olasz Légiszövetség (CAI) irányítása alatt maradt, melybe főként az olasz bankok és az állami postavállalat pumpálta a pénzt.

 

Az Etihad megpróbálta nyereségessé tenni a szenvedő vállalatot, azonban csúfosan elbukott. Végül a társaság 2017-ben került csődgondnokság alá, azóta az olasz kormány egy 900 millió eurós mentőcsomaggal próbálja fenntartani a csak veszteséget termelő társaságot.

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

Covid, Szalai Ádám, Felcsút, Orbán, magyar ultrák.

1991. június 19-én Viktor Silov altábornagy 15 óra 01 perckor elhagyta Magyarország területét. Hazánk szuverenitása ezzel 47 hosszú év után helyreállt.

Az alkotó lesiben lefilmezte a mellette a kampuszon elhaladó nőket, majd olyan kategóriákba sorolta őket, hogy szépek, közepesek, megbocsáthatóan és megbocsáthatatlanul csúnyák.

Mint írják, kiállnak mindenki mellett, aki ellenzi a jogszabályt, és szolidaritást vállalnak azokkal, akiknek a méltóságát elvitatták és megalázták.

Ezzel az előválasztás Újbudán szintén két szereplősre sorvadt: a DK és a Jobbik támogatottságát is élvező főpolgármester-helyettes, Gy. Németh Erzsébet és Orosz Anna fog megmérkőzni egymással.

Legyen szó konzervatív családképről, a gendernyelv elutasításáról, vagy épp több patriotizmusról: a német társadalom továbbra is alapvetően konzervatív.

A cseh magánvasút, a RegioJet után a MÁV is újraindítja dalmáciai nyaralóvonatait. De melyik társasággal éri meg jobban Dalmáciába utazni?

A hét kérdése

A kínai egyetem elleni kiállás lett az ellenzéki politizálás egyik sarokpontja, a kormány szerint másfél éven belül reális lehet a népszavazás a témában. Nálunk már most az, tessék szavazni!

Azért ide elnéznénk

Pár napja TGM az Azonnalira megírta, hogy szerinte mit érdemes olvasni. Június 18-án a saját könyvét dedikálja.

A MONYO sörfőzde új kőbányai telephelyén rendes söröket is lehet inni az indie rock mellé június 19-én szombaton.

A magyar hiphop Álmos vezére és a feltörekvő rapcsillag együtt szántják fel Kőbányát július 3-án szombaton.

Kiállítás Budapesten Fiuméről és a magyar kereskedelmi tengerészet történetéről, egészen október 31-ig.

Gyere az Azonnali olvasói Facebook-csoportjába kibeszélni mindent!

Ezt is szerettétek

Miben más az olajlobbi 2021-ben, mint amit a hollywoodi filmek alapján elképzelünk? Hidi Jánossal beszélgettünk.

Az OMOH évek óta fix igazodási pont a magyar LMBTQ-bulizók körében, indulásuk óta vállaltan az LMBTQ-közösséghez szólnak. Marton Péter DJ-vel beszélgettünk. Podcast!

Buktatható-e Lukasenka titkosszolgálati eszközökkel, és ha igen, ki tehetné ezt meg? Miért nem annektálta még Belaruszt Oroszország?

A Helyzetben vele beszélgettünk arról, miért nincs több nő a magyar rapben, mit gondol a motyogós rappről, és hogyan alkotott a lockdown idején.

Hogyan lett egy csepeli utcagyerekből a Blade Runner 2049, az Atomic Blonde, vagy a Hellboy 2 utcaképeinek az elkövetője? Mit gondol ma az egykori legendás graffitis a régi házak falainak összefirkálásáról? Podcast!

Meddig adminisztratív hiba az állam részéről, ha nem küldi valakinek az igazolásokat, és honnan súlyosabb mulasztás?

Manek Gábor számos budapesti étterem tulajdonosaként is építi a fővárosi gasztronómiát. Vele beszélgettünk az éttermek újranyitásáról, a Lärm jövőjéről, valamint a nyári fesztiváltervekről. Podcast!

Twitter megosztás Google+ megosztás