+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++
Szerző: Illés Gergő
2019. február 9. szombat, 10:10
Az Air France vette volna meg a csődközelben lévő légitársaság ötödét, a franciák azonban kihátrálni látszanak az üzletből. Csak nem az olasz-francia diplomáciai konfliktus áll a háttérben?

Kihátrálhat az Air France a csődközelben lévő olasz légitársaság, az Alitalia megmentéséből, a franciák visszakozása mögött pedig az olasz média szerint az Olaszország és Franciaország közötti diplomáciai konfliktus is szerepet játszhat, írja a Sole 24 Ore olasz lap.

 

Párizs hallgat

 

Az Air France-szal való megállapodást kezelő olasz állami vasúttársaság, a Ferrovie dello Statto (FS) csütörtökön

 

az Air France-KLM vezetőségétől formális elköteleződést várt az üzlettel kapcsolatban, de Párizsból semmi ilyesmi nem érkezett.

 

A francia-holland légitársaság az amerikai Delta Airlinessel együtt az Alitalia 40 százalékát szerezte volna meg, melyet egyenlő arányban osztottak volna el: a Deltáé és az Air France-KLM-é 20-20 százalék lett volna. Eközben az Alitalia minimum 51 százalékát továbbra is az FS és más olasz köztulajdonban lévő cégek üzemeltették volna.

 

Ezen ajánlat kedvezőbb volt, mint amit a német Lufthansa ajánlott az Alitaliának, ugyanis a németek többséget akartak szerezni az olasz légitársaságban.

 

Ilyen helyzetben pedig a már évek óta szenvedő olasz társaságnak nehéz dolga lesz: az Air France-KLM nem reagál, a Delta viszont szeretne haladni a projekttel. Már csak azért is, mert szeretné megőrizni domináns pozícióját a transzatlanti járatok piacán, ami, ha az Alitalia a Lufthansához kerülne, veszélybe kerülne. A Delta ugyanakkor nem szeretne 20 százaléknál nagyobb részesedést vásárolni az Alitaliában.

 

Éppen ezért az olasz média szerint az amerikai cég tárgyalásba kezdett a brit easyJet fapados légitársasággal, amely az Alitalia 15 százalékát szerezhetné meg. Ebben az esetben viszont az olasz államnak kell több pénzt pumpálnia a vállalatba, mint az eredeti Air France-KLM-Delta-megállapodás esetén. 

 

Támadod Macront? Csődbe megy a légitársaságod!

 

Jól látható tehát, hogy a franciák elbizonytalanodása az egész légitársaság létét veszélybe sodorta, így az olasz média rögtön találgatásba kezdett: szerintük

 

a napokban feszültté váló francia-olasz diplomáciai helyzet áll a háttérben.

 

Luigi Di Maio olasz miniszterelnök-helyettes, a nagyobbik kormánypárt Öt Csillag Mozgalom (M5S) vezetője ugyanis kedden a több hónapja tartó francia tüntetések szervezőivel, a sárgamellényes mozgalom vezetőivel tárgyalt. Az ok egyszerű: a populista olasz kormány elég hűvös viszonyt ápol Emmanuel Macronnal, ellenben a centrista M5S természetes szövetségesei épp a francia sárgamellényesek lehetnek. Ha azok valamilyen formában elindulnának a májusi európai parlamenti választásokon, az az M5S-nek segítene önálló pártcsaládot alapítani az EP-ben.

 

Évtizedes szenvedés az Alitalia mögött

 

Ugyanígy a sárgamellényeseket támogatja a másik olasz kormánypárt vezetője, Matteo Salvini is, aki a közelmúltban abban reménykedett, a francia nép hamarosan felszabadul „egy nagyon rossz elnök” vezetése alól. Franciaország viszont

 

nem nézte jó szemmel, hogy az olasz miniszterelnök-helyettes a kormányellenes tüntetéssorozat vezetőivel találkozik, ezért csütörtökön egyeztetésre haza is hívta római nagykövetét

 

az olasz vezetők sorozatos „rágalmazó kijelentései”, illetve „megalapozatlan és példátlan támadásai” miatt.

 

Di Maio egyébként tagadja, hogy az Air France-üzletből a franciák kihátráltak volna. A pártelnök arról beszélt, hónapok óta szorosan követi az Alitalia-ügy alakulását, szerinte pedig „az Air France lelkesedése nem hűlt ki”. 

 

Az 1947-ben alapított légitársaság az elmúlt évtizedben számos problémával néz szembe. 2008-ban a céget egyszer már meg akarták venni a franciák, akkor viszont Silvio Berlusconi akkori miniszterelnök hárította el az üzletet. Ezután az Egyesült Arab Emirátusok légitársasága, az Etihad vette meg a cég 49 százalékát, míg a cég 51 százaléka az Olasz Légiszövetség (CAI) irányítása alatt maradt, melybe főként az olasz bankok és az állami postavállalat pumpálta a pénzt.

 

Az Etihad megpróbálta nyereségessé tenni a szenvedő vállalatot, azonban csúfosan elbukott. Végül a társaság 2017-ben került csődgondnokság alá, azóta az olasz kormány egy 900 millió eurós mentőcsomaggal próbálja fenntartani a csak veszteséget termelő társaságot.

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

Úgy tűnik, a Vatikán azért nem ölt bele túl sok energiát az eddigi legmodernebb termékének fejlesztésébe.

Michael Gove szerint Boris Johnson halasztási kérelme semmit nem jelent, és a kormány tervei változatlanok.

Miután Salvini 2018 tavaszán elárulta a többi olasz jobboldali pártot az Öt Csillag Mozgalommal való kormányzás kedvéért, most, hogy kitaktikázta magát a hatalomból, azok békejobbot nyújtottak neki.

Egyelőre az élettani hatásait tesztelték az eddigi leghosszabb repülőútnak, ráadásul rakomány és csomagok nélkül indult a gép.

A KDNP-s Aradszki András szerint ha az új ellenzéki polgármester, Csőzik László bocsánatot kér, akkor azzal bizonyítja jó szándékát.

Kína hivatalosan még csak nem is jelezte, miért halasztják el a Volt egyszer egy Hollywood című film premierjét.

Ha jogerős lesz az illetékes területi választási bizottság döntése, november 10-én kell ismét szavazniuk a jászberényieknek.

A hét kérdése

Egy kormányközeli lap népszavazást akar arról, hogy a konzervatív Debrecen legyen Magyarország új fővárosa a liberális Budapest helyett. Mit szólsz hozzá? Ez a kérdés!

Azért ide elnéznénk

Pest felől csúnyán néz ki a Vác fölötti, leharapott hegy, de most egy túrán megmutatják a másik, szebbik oldalát. Október 20.

Bécsben, október 28-án!

Áldokumentumok, fiktív bizonyítékok, emlékkollázsok, időutazó tárgyak december 1-ig!

Ezt is szerettétek

Minek folyton inspirálódni? – kérdez vissza Tarlós István, mikor arról kérdezzük, melyik kelet-európai város példájából inspirálódhatna Budapest. Nagyinterjű a főpolgival!

Elfogadna-e Tarlóstól tanácsot, és lesz-e Kálmán Olga az alpolgármestere? Azonnali-nagyinterjú Karácsony Gergellyel, az ellenzék főpolgármester-jelöltjével!

A főpolgármester-jelölt elmondja, miért foglalkozik ennyit Berki Krisztiánnal, és mit szól a Fidelitas cirkuszos plakátjaihoz, vagy Tarlós megafonozásához. Nagyinterjú!

Bécsben a lakások csaknem egyharmada önkormányzati tulajdonban van, és a város a magáncégek bérházépítési programjait is támogatja, hogy kordában tartsa az albérletárakat. Videó!

Twitter megosztás Google+ megosztás