A német versenyhatóság elkaszálta a Facebookot, mert a beleegyezésünk nélkül gyűjt adatokat rólunk

Szerző: Illés Gergő
2019.02.09. 09:07

A közösségi óriás összefésüli a Facebookról gyűjtött adatokat a harmadik felektől származó adatokkal, a németek ezt találták problémásnak.

A német versenyhatóság elkaszálta a Facebookot, mert a beleegyezésünk nélkül gyűjt adatokat rólunk

Csütörtökön a német versenyhatóság úgy döntött, a Facebooknak Németországban változtatnia kell adatgyűjtési szokásain, mivel a közösségi óriás a németek szerint monopolhelyzetét kihasználva beleegyezésük nélkül gyűjt adatokat a felhasználóktól. Az Euractiv arról ír, hogy a trösztellenes felügyelet legfőképp amiatt aggódik, ahogy

a Facebook nemcsak saját felhasználóitól halász adatokat, de a cég tulajdonában lévő harmadik alkalmazások – így a WhatsApp üzenetküldőn és az Instagramon jelenlévőktől – is.

Harc az adatokért

Andreas Mundt, a német versenyhatóság elnöke úgy fogalmazott: a jövőben a Facebook nem kényszerítheti a felhasználóit arra, hogy „lényegében korlátozások nélkül a Facebook-fiókjukhoz kapcsolja a nem Facebookról gyűjtött adatokat”. A döntésben a versenyhatóság hozzátette: ilyen adatgyűjtés csak akkor következhetne be, ha ebbe a felhasználók önkéntesen beleegyeznének. 

Ugyanígy engedélyhez kötnék azt is, hogy a harmadik felek által üzemeltetett weboldalakról gyűjtött adatokat a Facebookhoz kapcsolják. Ha azonban a felhasználó mindezeket nem engedélyezi, a cégnek nem szabad tovább olyan adatokat gyűjteni, melyeket később a Facebookkal fésül össze.

Mundt szintén aggályosnak találta, hogy a 2,7 milliárd felhasználót számláló Facebook

a jövőben összefésülné a szintén általa üzemeltetett Messenger, WhatsApp és Instagram infrastruktúráját is a közösségi oldallal.

„Ha jól értem, ez csak még intenzívebbé tenné az adatgyűjtést” – fogalmazott a versenyhatóság vezetője.

A közösségi oldal azt nyilatkozta, fellebbez a döntés ellen, szerintük ugyanis a németek alábecsülték az ellenük folyó versenyt és aláássák a tavaly életbe lépett, európai szintű adatvédelmi szabályozást is. A Facebook szerint a cég ellen igenis komoly verseny folyik a Googgle, a Twitter és a Youtube részéről is. Blogposztjában a cég elmondta: „nem értünk egyet az ítélettel és fellebbezni szeretnénk azért, hogy a német emberek továbbra is teljes mértékben élvezhessék a szolgáltatásaink előnyeit”.

Ha azonban a versenyhatóság döntése lép életbe, a közösségi oldal az új szabályozás alapján gigabírságot is kaphat: a céget akár globális bevételének 10 százalékának megfizetésére is kötelezhetik. A Facebook bevétele tavaly 37 százalékkal, 55,8 milliárd dollárra nőtt.

Versenytársak nélkül

Thomas Vinje versenyjogi ügyvéd szerint a döntés „fordulópontot” jelenthet, és bár hatálya Németországra korlátozódik, a Facebook teljes üzleti modelljére nagy hatást gyakorolhat. Vinje szerint

a Facebooknak nehéz dolga, ha a bíróság előtt kell bizonyítania álláspontját, nevezetesen, hogy a közösségi médiában a cégnek nincs is domináns szerepe. 

A döntést üdvözölte Katarina Barley német igazságügyi miniszter is, aki a Reutersnek úgy nyilatkozott, „szigorúnak” kell lenniük az adatgyűjtéssel kapcsolatos hatalmi visszaéléseket tekintve.

Jelenleg a Facebooknak 23 millió aktív felhasználója van Németország-szerte, egyetlen közvetlen vetélytársa pedig a csúfos kudarcot valló – emiatt az anyacég által bezárásra ítélt – Google+ közösségi hálózat, Vinje emiatt is úgy gondolja, hogy a Facebook aligha érvényesítheti az igazát a közelgő bírósági tárgyaláson.

Illés Gergő
Illés Gergő az Azonnali újságírója

Európai politikáról, Közép-Európáról ír. Magyar belpolitikáról pedig akkor, ha ideges.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek