+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++
Bukovics Martin
2019. január 28. hétfő, 16:20
Ingolstadtra, az Audi központi üzemére is kihatással van a győri Audi-dolgozók sztrákja: mivel Magyarországon áll a termelés, nem jönnek motorok a bajor gyárba, így nem tudják összeszerelni az autókat. És nem az ingolstadti az egyetlen németországi érintett Audi-gyár.

Már több, mint 100 órája sztrájkolnak a győri Audi-gyár dolgozói. A céljuk ezzel az, hogy kiharcolják a 18 százalékos, de legalább 75 ezer forintos alapbéremelést, felemeljék a a választható béren kívüli juttatás keretösszegét, átrendezzék a munkakör-értékelési rendszert és hogy legalább egy szabad hétvégéje legyen a dolgozóknak. A szakszervezet célja ezzel az, hogy a győri Audi-dolgozók bére megközelítse a Volkswagen-konszern (ennek tagja az Audi is) régióbeli, azaz szlovák, lengyel és cseh gyáraiban lévő bérszínvonalat.

 

Az Audi németországi kommunikációs vezetője az Azonnalinak erről azt mondta, nyilvánosan semmit nem kommentálnak, amíg nem zárultak le a tárgyalások a győri szakszervezettel. A tárgyalásokon a vállalat célja, hogy egy olyan dealt hozzon tető alá a lehető leggyorsabban, ami mind a munkavállalók, mind a cég számára elfogadható, megerősíti a magyarországi leányvállalat jövedelmezőségét, és hosszú távon is biztosítja a győri munkahelyeket, közölte a cég az Azonnalival.

 

Közben a magyarországi leállásnak németországi hatásai is lettek. A bajorországi Donaukurier napilap információi szerint

 

hétfőn, kedden és szerdán is állni fog az autógyártás az Audi központi, ingolstadti gyárában a győri Audi-dolgozók sztrákja miatt.

 

Ezt az információt az Azonnalinak az Audi ingolstadti kommunikációs vezetője is megerősítette. 

 

A cég az ingolstadti leállásról minden ott dolgozót értesített, a munkavállalókat telefonon rendszeresen tájékoztatják a fejleményekről. A leállás oka, hogy mivel csütörtök óta sztrákolnak Győrben, nem érkeznek új motorok Ingolstadtba, így nincs mit beszerelni az ott készülő autókba. (A győri Audi-gyárba főként benzin-, dízel- és elektromotorokat gyártanak, nem csak az Audinak, hanem a VW-konszern más márkái számára is.) 

 

Az Audi Baden-Württemberg tartományban található neckarsulmi gyárában viszont vannak még rendelkezésre álló motorok, így ott legalább a hét közepéig tudnak termelni. Nem úgy a négykerékmeghajtásos Audi R8 sportkocsik gyártására szakosodott heilbronni, Böllinger Höfe nevű manufaktúrában, ahol a győri sztrájk miatt kedden és szerdán szintén szünetet kell tartani.

 

A német szakszervezet is kiáll a győriek mellett

 

Hogy közép- és hosszútávon milyen következményekkel jár a sztrájk, még senki nem meri megjósolni. A németországi audisokat is képviselő szakszervezet már a sztrájk kezdetekor megfogalmazott egy szolidaritási nyilatkozatot a győrieknek címezve, hangsúlyozva, hogy abszolút jogosnak tartják a magyarországi dolgozók béremelési követeléseit. „Nem hagyjuk, hogy kijátsszanak minket egymás ellen!” – áll az Audi Hungária Független Szakszervezetnek küldött levélben.

 

Timo Günther, a levelet jegyző bajorországi IG Metall szakszervezet sajtószóviője az Azonnalinak elmondta: nem tud pontos adatokkal szolgálni arról, hogy a Volkswagen-konszern kelet-európai autógyáraiban hol mennyit keresnek a dolgozók, csak pletykákat hallanak ők is, de semmi okuk arra, hogy ne higgyenek ezeknek. Szerinte az a munkaadói oldalról rendszeresen hangoztatott érv, miszerint nem érdemes sztrákolni és többet kérni, mert elköltözik a gyár, nevetséges.

 

Mint mondta, Németországban azzal riogatják a dolgozókat, hogy Magyarországra költözik az üzem, Magyarországon azzal, hogy Romániába, Romániában pedig azzal, hogy Ázsiába.

 

„Egy telephely megválasztásakor nem a bérköltség a legfontosabb tényező, hanem hogy hol vannak a piacaim, kik a beszállítóim, milyen az infrastruktúra, és az adott ország gazdaság- és iparpolitikája” – cáfolta meg ezt az érvet az Azonnalinak a német szakszervezetis.

 

Az Audi egyébként Magyarország legnagyobb külföldi befektetője, 1993 óta kilencmilliárd eurót költött el a több, mint 13 ezer embert foglalkoztató győri üzem fejlesztésére. 2018-ban százezer autó és kétmillió motor gurult le a győri szalagokról.

 

FOTÓ: Egy Audi-motor. Glen Bowman / Flickr

 

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

Kövér László szerint az európai integráció tulajdonképpen olyan, mint a nácizmus, a sztálinizmus, és az amerikai imperializmus.

Behrouz Boochani korábban úgy nyert ausztrál irodalmi díjat, hogy egy ausztrál menekülttáborban tartották őrizetben, most Új-Zélandtól kapott ideiglenes vízumot.

Thierry Breton és Adina Vălean is átment a meghallgatáson, csak a magyar biztosjelölt fog kapni még plusz kérdéseket.

A magyar jelölt jó teljesítményt nyújtott, de nem tudta elhitetni, hogy biztosként le tudna szakadni az Orbán-kormányról.

Csak azért, hogy aztán pár hét múlva ki is lépjenek – már ha tényleg kilépnek. Von der Leyennek főhet a feje, ki tudja, mikor lép hivatalba a már most is késő új Európai Bizottság.

Bedőlni látszik a Le Pen-ellenes fal: egyre több baloldali szavazó választaná egy második fordulóban a szélsőjobboldali politikust a jelenlegi elnök ellenében. Te hogy döntenél?

A hét kérdése

„Támogasson téged a Momentum!” – hangozhatna a mondat azoktól, akiken megpróbáltak segíteni Fekete-Győrék az elmúlt napokban.

Azért ide elnéznénk

Jobbnál jobb európai filmeket vetítenek november 13-15. között, ráadásul még jegyet is lehet nyerni!

És mindegyiktől lehet kóstolni! Ráadásul Budapesten! És még finomak is a borok. Nov. 23.

Eljött a te időd! Ugyanis a szocialista párt szervezésében megnézhető Az ifjú Karl Marx című film november 14-én.

Fantasztikusirodalmi találkozó november 30-án!

Jávor Benedekkel, Stumpf Andrással és Bajomi-Lázár Péterrel december 12-ig.

Ezt is szerettétek

Miért nézik le egymást az értelmiségiek és a melósok? Három pályakezdő: egy büszke gázszerelő, egy egyetemista és egy self made man mondja el.

Romániának is valamiről illene szólnia. Most arról szól, hogy nagy, és még nagyobb akar lenni. Így nehéz lesz bármiféle autonómia, mert az nem mennyiségi, hanem inkább minőségi cél. Véleménycikk!

Az EU leendő éléskamrája lehetne a zöldségek tömegét termelő Észak-Macedónia, aminek az új nevét a lakói nagy része rühelli, de elviselik az olyannyira vágyott EU-tagság áraként. De lesz-e ebből valami?

Eddig is csak egy-két helyen szabadott videózni a parlamentben, de mostantól még kevesebb helyen lehet, és még hangfelvételt készíteni se szabad szinte sehol a Házban.

Twitter megosztás Google+ megosztás