Ezért ingadozik a pártok kommunikációja a dögunalom és az erőltetett mosóporreklám között

Szerző: Szakács András
2018.12.05. 20:21

Kommunikációs szakemberek még vannak a pártok körül, de politikai kommunikációs szakemberek már mutatóban is alig. Akkor talán feltűnt volna valakinek, hogy a zöldpolitikus Karácsony Gergely éppen az olcsóbb autózásért tüntetők mellett állt ki a sárga mellénnyel.

Ezért ingadozik a pártok kommunikációja a dögunalom és az erőltetett mosóporreklám között

Elemezzük a fenti képet szigorúan politikai kommunikációs szempontból nézve:

ezek szerint Karácsony Gergely zöldpárti politikus egyetért azokkal, akik ellenzik a benzin árába foglalt környezetvédelmi adó növelését és az olcsóbb autózást preferálják.

Ennek a fotónak az elkészülte is jól mutatja, hogy bár kommunikációs szakemberek még vannak a pártok körül (mert hát egy igazán trendi jelenséget lovagolnának meg a képpel), de politikai kommunikációs szakember már mutatóban is alig (olyanok, akik rámutathattak volna a fenti gondolatmenetre).

A probléma – a polkommosok hiánya – két okra vezethető vissza: az egyik egy tévhit, a másik az egó.

1. Egó

A jelenlegi ellenzéki pártokban azt gondolják, hogy csak a politikus csinálhat politikát. Természetesen nem arra a közhelyes mondásra akarok kilyukadni, hogy a politika túl fontos ahhoz, hogy politikusokra bízzuk. Mondjuk inkább úgy: van olyan helyzet, amikor a politikus is csinálhat politikát.

A sikeres politikacsinálás tervezőasztalnál készül, ami körül nem csak politikusoknak kellene ácsorognia.

Hanem szakértőknek! – vághatja rá mindenki. Szociológusoknak, orvosoknak, mérnököknek – egy szóval: tudósoknak kéne ott álldogálniuk, akik egy-egy szakterület értői és művelői. Olyanok, akik megírják a szakpolitikát, amit aztán a politikus elad.

A probléma az, hogy annak viszont már nincs nagyon szakértője a pártoknál, hogy mit és hogyan kellene eladni. Tartalom még úgy ahogy akad – rendre készülnek választási programok –, csak mint látjuk, a formát és a kontextust képtelenek jelenleg összerakni.

2. Tévhit

A politikusok azt hiszik, hogy marketingesek és politológusok alkalmazásával le van tudva a politikai kommunikáció kérdése, azaz a tartalom eladásának mikéntje és hogyanja. Az ellenzék sajtóközleményeit és a párt üzeneteit jellemzően politikaelmélettel és közvélemény-kutatással foglalkozó politológusok, illetve céges kommunikációhoz értő szakemberek írják teljes káoszban, sokszor az, aki épp ráér.

Ezért is ingadozik egyrészt a közlemények minősége, másrészt a milyensége a dögunalom és az erőltetett mosóporreklám között.

De nem véletlen, hogy ezek a szakemberek (politológusok és reklámszakemberek) a keresettebbek a pártoknál, és kevésbé a polkommosok. Előbbiek azt írják le ugyanis, amit a politikus akar viszontlátni, míg utóbbiak arra törekednek, hogy az jelenjen meg, amit a választópolgár akar látni egy párttól vagy politikustól a szavazatáért cserébe.

Nem kérdés, hogy egy politikus számára melyik a vonzóbb.

Olvasnál még Szakács Andrástól? Itt megteheted!

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek