+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++
Szakács András
2018. december 5. szerda, 20:21
Kommunikációs szakemberek még vannak a pártok körül, de politikai kommunikációs szakemberek már mutatóban is alig. Akkor talán feltűnt volna valakinek, hogy a zöldpolitikus Karácsony Gergely éppen az olcsóbb autózásért tüntetők mellett állt ki a sárga mellénnyel.

Elemezzük a fenti képet szigorúan politikai kommunikációs szempontból nézve:

 

ezek szerint Karácsony Gergely zöldpárti politikus egyetért azokkal, akik ellenzik a benzin árába foglalt környezetvédelmi adó növelését és az olcsóbb autózást preferálják.

 

Ennek a fotónak az elkészülte is jól mutatja, hogy bár kommunikációs szakemberek még vannak a pártok körül (mert hát egy igazán trendi jelenséget lovagolnának meg a képpel), de politikai kommunikációs szakember már mutatóban is alig (olyanok, akik rámutathattak volna a fenti gondolatmenetre).

 

A probléma – a polkommosok hiánya – két okra vezethető vissza: az egyik egy tévhit, a másik az egó.

 

1. Egó

 

A jelenlegi ellenzéki pártokban azt gondolják, hogy csak a politikus csinálhat politikát. Természetesen nem arra a közhelyes mondásra akarok kilyukadni, hogy a politika túl fontos ahhoz, hogy politikusokra bízzuk. Mondjuk inkább úgy: van olyan helyzet, amikor a politikus is csinálhat politikát.

 

A sikeres politikacsinálás tervezőasztalnál készül, ami körül nem csak politikusoknak kellene ácsorognia.

 

Hanem szakértőknek! – vághatja rá mindenki. Szociológusoknak, orvosoknak, mérnököknek – egy szóval: tudósoknak kéne ott álldogálniuk, akik egy-egy szakterület értői és művelői. Olyanok, akik megírják a szakpolitikát, amit aztán a politikus elad.

 

A probléma az, hogy annak viszont már nincs nagyon szakértője a pártoknál, hogy mit és hogyan kellene eladni. Tartalom még úgy ahogy akad – rendre készülnek választási programok –, csak mint látjuk, a formát és a kontextust képtelenek jelenleg összerakni.

 

2. Tévhit

 

A politikusok azt hiszik, hogy marketingesek és politológusok alkalmazásával le van tudva a politikai kommunikáció kérdése, azaz a tartalom eladásának mikéntje és hogyanja. Az ellenzék sajtóközleményeit és a párt üzeneteit jellemzően politikaelmélettel és közvélemény-kutatással foglalkozó politológusok, illetve céges kommunikációhoz értő szakemberek írják teljes káoszban, sokszor az, aki épp ráér.

 

Ezért is ingadozik egyrészt a közlemények minősége, másrészt a milyensége a dögunalom és az erőltetett mosóporreklám között.

 

De nem véletlen, hogy ezek a szakemberek (politológusok és reklámszakemberek) a keresettebbek a pártoknál, és kevésbé a polkommosok. Előbbiek azt írják le ugyanis, amit a politikus akar viszontlátni, míg utóbbiak arra törekednek, hogy az jelenjen meg, amit a választópolgár akar látni egy párttól vagy politikustól a szavazatáért cserébe.

 

Nem kérdés, hogy egy politikus számára melyik a vonzóbb.

 

Olvasnál még Szakács Andrástól? Itt megteheted!

 

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

Hát mi mással foglalkozna az eheti Azonnali-lista, mint az esti Szlovákia-Magyarország szuperrangadóval? Ezúttal taktikai tanácsokkal látjuk el Rossi szövetségi kapitányt.

Kiderült, hogy a Most-Híd is beáll a szlovák elnökválasztás első fordulójában fölényes sikert arató liberális politikus mögé.

Ezzel kezdődött el a kasztinghét, amikor minden, magát kicsit komolyan vevő ember lepattintotta a baloldali kormánypártok felkérését arra, hogy ő legyen a miniszterelnök.

Alig alakult meg a Nigel Farage-féle új, brexit-párti formáció, néhány iszlamofób tweet miatt lemondott a Brexit Párt elnöke.

Rosszul adták meg székhelyüket, ráadásul Fekete-Győr András sem képviselhetné a pártot hivatalos ügyekben.

A hét kérdése

A miniszterelnök beígérte a térség újjászületését, de mi elképzelni sem tudjuk, mire gondolhatott. Szerintetek?

Azért ide elnéznénk

Az interaktív kiállítás Da Vinci halálának 500. évfordulóján érkezik, március 16-tól látogatható az Élményüzemben.

Előadás a szovjetek innovatív megoldásairól Budapesten március 22-én.

Na jó, ennél valamivel fancy-bb névvel fut a kolozsvári, március 29-31. közötti kóstoló.

Művészeti est március 30-án több, mint százötven slammer, költő és zenész társaságában. Helyszín: Négyszoba Galéria.

A branding hatásait járják körül magyar alkotók Pozsony egyik legmenőbb kiállítóterében, a Kunsthalléban, április 14-ig!

Ezt is szerettétek

Leginkább a még hezitáló német, spanyol és lengyel pártokon fog múlni a Fidesz sorsa az Európai Néppártban, de a kormánypártnak is vannak erős szövetségesei.

Alexisz Ciprasznak elég volt az első vörös vonalat átlépnie, hogy Berlin alig fél év alatt padlóra küldje. Ciprasz ugyanis, ellentétben Orbánnal, egy tényleges vörös vonalt érintett: a német bankok érdekeit.

Először az európai zöldpolitikában válhatna természetessé Európa újraegyesítése és az európai politika dekolonizálása.

Az AB az igazságügyi miniszter kérésére olvasott az igazságügyi miniszter korábbi gondolataiban! Sci-finek hangzik? Elmagyarázzuk!

Twitter megosztás Google+ megosztás