+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++
Szerző: Petróczi Rafael
2018. október 6. szombat, 18:01
A metált csak az erőszakos, másokat kirekesztő férfiak hallgatják – ezt a közkeletű vélekedést cáfolta meg Lindsay Bishop, a Londoni Egyetem doktorandusza, akinek kutatása belátást enged a metálzenei közösségek belső működésébe.

Friss kutatásában bizonyította Lindsay Bishop, a Londoni Egyetem (UCL) antropológus PHD-hallgatója, amit minden metálos tud: a metálzene nem a káoszról és az erőszakos viselkedésről szól.

 

A fiatal kutató, aki antropológiai szemszögből vizsgálta a metálzenei közösséget, nem volt rest felkelni az íróasztal mögül, és maga ment el megismerni, hogyan is működik ez a közeg. A több évet felölelő terepkutatás során Lindsay Bishop túl azon, hogy olyan bandák turnéján vett részt, mint a Fear Factory, a 3Teeth vagy a Mortis, rengeteg, ebbe a zenei kultúrába tartozó emberrel készített interjút.

 

Igencsak változatos a metálközösség összetétele

 

Az eredmények alapján elmondható: nem áll meg a lábán az a közkeletű feltételezés, hogy a metál a dühös, fiatal férfiak zenéje. A metálzenei közösség sokat fejlődött a hatvanas évekre tehető megjelenése óta, és a nők ma már átlagosan a közösség egyharmadát teszik ki. „Noha a metálzenei közösségben folyamatosan emelkedik a nők aránya, még mindig él egy olyan percepció, hogy ez nem a fiatal lányok és nők közege” – kommentálta az eredményt Bishop.

 

 

Ennek ellenére is elmondható, hogy

 

a fémzene egyre gazdagabb, változatosabb rajongótábort tudhat magáénak: egyre több az idősebb rajongó, sok koncerten látni családokat, gyerekeket és mozgáskorlátozott embereket is.

 

„De jobb ha tudod, a pogó az nem egy tánc!”

 

Az is megfigyelhető, hogy közösség tagjai szabályozzák és tanítják egymást, hogy hogyan szabad viselkedni a koncerteken. Ennek egyik remek példája a pogó – angolul mosh pit –, ami a koncerttér egy olyan részét jelöli, ahol a résztvevők szánt szándékkal, erőszakosan lökdösik egymást, beleszállnak a másikba. A pogózóknak nem kenyere a finomkodás, így nem ritka, hogy egy-egy jó koncert után az ember kék-zöld foltok tarka hadával tér haza. 

 

 

Ez nem csupán a külső szemlélő, hanem sajnos néha még a metálzenei közösség egyes tagjai számára is érthetetlennek tűnik. Nem egy koncerten hallani fél füllel olyan megjegyzéseket, hogy „na, ezek a hülyék már megint kezdik”, vagy hogy „ha majd az állatok elkezdenek pogózni, akkor előrébb tudunk menni”. 

 

Pedig túl azon, hogy a pogó a zene átélésének, megélésének egy bevett formája, illetve a mindennapi feszültségek levezetésének remek eszköze, saját etikettel, informális szabályokkal is rendelkezik,

 

amik pont azt hivatottak megakadályozni, hogy a pogózónak vagy környezetének komoly baja essék. 

 

Ezt erősítette meg Lindsay Bishop kutatása, aminek tanúsága szerint az idősebb generáció adja át a fiataloknak és a tapasztalatlanoknak az olyan íratlan szabályokat, minthogy a pogózás önkéntes tevékenység, abba nem lehet berántani olyanokat, akik ezt nem szeretnék.

 

Hasonló informális norma az is, hogy amennyiben elesik valaki pogózás közben, azonnal leáll mindenki a környéken; a kezek egyik hada védelmezően tartja vissza a többieket, hogy ne tapossák meg a szerencsétlent, a kezek másik hada pedig érte nyúl, hogy felsegítse az illetőt. A verekedésekre jellemző brutalitás pedig, minthogy a másik arcát öklünkkel illetjük, szigorúan tiltott. Aki ilyet csinál, az jó eséllyel a biztonsági személyzet társaságában fogja elhagyni a helyszínt.

 

„A mosh pit nem a harcról szól, hanem arról, hogy felszabadítsa az emberekben lévő feszültséget, gyakran tartós kötéseket létrehozva a pogózók között”

 

– erősítette meg Bishop.

 

A klasszikus zene nem idegen a metálzenétől

 

Sokakat meglephet az is, hogy a metál nem egy homogén műfaj, sőt! Annyi leágazása, altípusa van, hogy összeszámolni sem lehet: thrash metál, black metál, ipari metál, power metál, nu metál, viking metál, folk metál, szimfonikus metál – a sort hosszan lehetne folytatni.

 

És ahogy haladunk előre az időben, ahogy az előadók egyre-másra valósítják meg az új, innovatív ötleteiket, úgy a metálzenei stílusok száma is csak növekszik. Kiváló példa erre a német Van Canto banda, ami mondhatni feltalálta az a capella metált: számaikban a dobon kívül csak ritkán használnak hangszereket, azokat helyettesítendő, a zene gerincét a féltucatnyi énekes adja.

 

A metálstílusok számossága, illetve a zene sokszor összetett szerkezete miatt gondolják sokan úgy, hogy a metálzene valamilyen kapcsolatban áll a klasszikus zenével. Bár a kutatás erre közvetlen bizonyítékot nem talált, Bishop azért hozzátette: azt biztosan tudjuk, hogy a két zenei műfaj között van összefüggés. 

 

„Példának okáért rengeteg metálzenekarra volt hatása a klasszikus zenének, és sok metálzenész, akivel beszéltem, tanult klasszikus zenét is.”

 

 

A téma Magyarországon is előtérbe került akkor, amikor az AWS nevű modern metálzenekar megnyerte az Eurovíziós Dalfesztivál hazai előválogatóját, A Dal című műsort. A banda sikerét látva a korábban a Liszt Ferenc Zeneakadémián is tanító zongoraművész, Szentpéteri Csilla Facebook-oldalán fakadt ki, mondva, nem érti, hogyan képviselheti hazánkat ez „az idegesítő, démoni hörgést hallató, agresszív, a lélekre semmilyen hatást nem gyakorló zene”.

 

A művésznő azóta már törölt bejegyzésére a magyar folk metálban utazó Dalriada billentyűse, Szabó Gergely reagált, aki válaszában leírta: zongorán tanult hosszú évekig, így ő maga is klasszikus zenei képzettséggel rendelkezik. Ilyetén a zenész úgy látta, hogy Szentpéteri Csilla helytelenül skatulyázta be a metál műfaját, és kifejtette: „Én zeneszerzőként pont a klasszikus zenét és a »kemény« műfajt próbálom egyensúlyba hozni, mert igenis közel áll a kettő egymáshoz.”

 

Ha ezt az örök vitát a metál és a klasszikus zene kapcsolatáról Lindsay Bishop kutatása nem is tudja eldönteni, az viszont biztos, hogy a fiatal antropológus az eredményeit szeretné egy mindenki számára hozzáférhető dokumentumfilmben is megörökíteni, amit annak elkészültével a weboldalán tesz majd közzé

 

KÉPEK: Rockmaraton Fesztivál 2018

 

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

A portugál vezetés szerint abszurd, hogy a britek szerint nem biztonságos náluk nyaralni, mert az angoloknál rosszabb a koronavírus-járvány, mint náluk.

„Az, hogy gyakorolhasd a mandátumodat, nem függhet attól, hajlandó vagy-e elfogadni egy magánvállalkozás feltételeit” – véli az Európai Parlament egyik alelnöke.

A szerecsenekről elnevezett berlini metrómegálló, a Mohrenstraße a jövőben egy olyan környékbeli utca nevét fogja viselni, ami egy orosz zeneszerzőről emlékezik meg.

A függetlenként politizáló Bencsik János könyöradománynak tartja azt, és nemet nyomott a kezdeményezésre. Az okokat megkérdeztük tőle!

Az SZFE hallgatói táncoltak és énekeltek, mialatt az Országgyűlés megszavazta egyetemük alapítványi kézbe vonását, a tüntetésen megjelent Karácsony Gergely is. Fotók!

Rögös út vezetett a jobbikos német nemzetiségű politikus, Brenner Koloman parlamenti alelnökké választásáig.
Mutatjuk a részleteket!

Macron veszélyes játékot játszik, hiszen eddigi miniszterelnöke népszerűbb volt, mint ő maga. A friss kormánnyal újragondolhatja magát.

A hét kérdése

Szeptemberig pihenőre megy a parlament, kell is, mert sok minden történt: összegyűjtöttünk 10+1 emlékezetes pillanatot, te pedig szavazhatsz a kedvencedről!

Azért ide elnéznénk

A túrák csütörtökön 16 órakor és vasárnap 14 órakor indulnak, a félórás körbevezetés rövid koncerttel zárul.

A Magyar Asztronautikai Társaság 1994 óta tartó táborát ezúttal online rendezik meg július 9-én. Jelentkezési határidő: július 3.

Hogyan kéne támogatni a válság és az automatizáció miatt munkájukat veszített embereket? A Friedrich Ebert Stiftung és az Új Egyenlőség online rendezvénye. Július 9.

Mi köti össze Kozma Lajost, a fényképész házát és Nagy Imrét? Mi volt Karády Katalin Amerikából való hazatérésének titokban tartott feltétele és mi köze ennek a Rózsadombhoz? Kultúrtörténeti séta július 11-én.

Július 30-án újra vitáznak az újságírók: most Pető Péter, a 24.hu, és Békés Márton, a Kommentár főszerkesztője fog „összecsapni” a MagNet Közösségi Házban.

Ezt is szerettétek

A sugárzástól nem kell félnünk, nem úgy a környezeti károktól és a privátszféránk szűkülésétől.

Milyen lehet elindulni egy olyan ország választásán, ahol az egyik ellenzéki vezető szerint „minden kibaszott rossz”?

Donald Trump annyira rosszul kezelte a koronavírus-járványt, hogy azt már a Fox News sem hagyja szó nélkül. Hatással lehetett ez a George Floyd halálát követő tüntetésekre és az elszabaduló indulatokra?

Járvány utáni munkaerőpiaci körkép a Helyzetben.

Sepsiszentgyörgy polgármestere, Antal Árpád szerint nem igaz, hogy a székelyek még nem értek meg az önállóságra. Podcast!

Mi áll Klaus Johannis román államelnök magyarellenes kirohanása mögött? Podcast.

Akár az egészségügynek, akár a gazdaságnak akarnak kedvezni a politikusok, katasztrofális következményekbe futnak bele.

Twitter megosztás Google+ megosztás