+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++
Fekő Ádám
2018. szeptember 26. szerda, 08:11
Az idén legtöbb pénzt hozó tíz mozifilmből kilenc vagy képregényfilm, vagy egy korábbi nagy sikerű film valahányadik folytatása, újrarendezése. Hogy miért? Nem a nézők a hülyék, hanem a stúdiók lusták!

Évről évre visszatérő probléma a filmiparban, hogy bár soha nem látott mennyiségű pénzt hoz Hollywood, egyre fogynak el az új ötletek a forgatókönyvíróknál. A moziban legtöbb pénzt hozó filmek között évek óta csak mutatóban vannak olyan darabok, amik minden előzmény nélkül csak úgy a semmiből születtek meg, idén pedig még keményebb a helyzet. 

 

Íme az idei év tíz legtöbb pénzt hozó filmje:

 

1. Fekete Párduc (700 millió dollár)

2. Bosszúállók: Végtelen háború (678 millió)

3. A hihetetlen család 2. (606 millió)

4. Jurassic World: Bukott birodalom (416 millió)

5. Deadpool 2. (318 millió)

6. Jumanji: Vár a dzsungel (235 millió)

7. Mission: Impossible - Utóhatás (218 millió)

8. A Hangya és a Darázs (215 millió)

9. Solo: Egy Star Wars-történet (213 millió)

10. Hang nélkül (188 millió)

 

Ahogy látható, a legtöbb pénzt hozó darabok közül négy is képregényfilm, melléjük fér egy sikeres rajzfilm folytatása (Hihetetlen család), egy 1995-ös klasszikus családi film dwaynejohnsonosított változata (Jumanji), Tom Cruise ugrálásának hatodik része (Mission: Impossible), egy újraindított franchise folytatása (Jurassic World) és persze a kötelező Star Wars-film is. Ez utóbbi azért is különleges, mert a kritikusok és a rajongók is utálták nagyrészt, de ez se tántorított el senkit a megnézésétől, hiszen a Star Wars név miatt kötelező programmá tudott válni. 

 

 

A listán egyetlen kakukktojás van, a Hang nélkül. John Krasinski filmjének nincs alapjául szolgáló könyve, nem kapott rá sok pénzt, nem kapcsolódik egyetlen filmes univerzumhoz sem, hanem elmesél egy történetet Emily Blunttal és két gyerekkel, aminek van eleje és vége is. Ráadásul ez se mondható drámának, hiszen egy ügyesen megcsinált sci-fi horrorról beszélünk abból a fajtából, amit hagyományosan moziban a legjobb nézni. A film számai arra utalnak, hogy komoly nézői igény van a saját lábukon is megálló mozifilmekre.

 

Ez annyit jelent, hogy nem a nézők a hülyék, hanem a stúdiók lusták.

 

Mióta a harisnyában verekedő szuperhősök átvették a hatalmat az ismert univerzum felett, megszületett a tökéletes biztonsági játék receptje is: sok CGI, minél több vendégszereplő, épüljön bele egy nagy univerzumba minden film, és soha ne legyen teljesen vége. Természetesen a Bosszúállók harmadik része a csúcsalkotása ennek, aminek összesen 19 előzményfilmjét kell ahhoz végignézni, hogy minden aprósággal képben legyünk, és még így sincs befejezve.

 

Ez azt jelenti, hogy mire jön a Végtelen háború folytatása, már bőven 20 előzmény felett fogunk járni, és nyilvánvalóan nem az lesz az utolsó nagy Marvel-film. Ezek a filmek tökéletesen aknázzák ki, hogy nem csak felnőtt és fizetőképessé vált több generáció, akik szerint már nem ciki szuperhősökért rajongani, még kifejezetten menő is lett geeknek lenni. Ha ennek a generációnak állítanak elő filmeket, akkor

 

nem csak a mozinak van meg a közönsége, de még azoknak a vloggereknek is, akik 15 percig képesek YouTube-on elemezni egy másfél perces trailert.

 

A filmek köré épített univerzumok kedveznek a kampányoknak, kedveznek az összeesküvés-rajongó fiataloknak, egyedül azoknak nem, akik még értik, mitől lettek kiemelkedő alkotások az olyan kultfilmek, mint az Aranypolgár, a Szárnyas fejvadász, vagy az első Rambó.

 

 

A fő bűnös első ránézésre a toplistán öt filmet is jegyző Walt Disney, ami magába szívva lassan az összes nagykiadót olyan monstrummá vált, amiben évekre előre hónaponként van lezsírozva minden megjelenés. Egy ekkora gépezet nem engedhet meg magának kísérletező kedvű rendezőket, akik véletlenül borítanák a jól körülhatárolható rajongói igényeket.

 

Amikor a cég 2012-ben megszerezte a Star Wars jogait, sokan fellélegeztek annak reményében, hogy végre értelmezhető folytatást kap a lézerkardozás, de mostanra ez sem ennyire egyértelmű. Az elmúlt négy évben egyedül az volt ugyanis fontos, hogy megjelenjen egy-egy Star Wars-film, amik azon kívül semmit nem tettek hozzá a történethez, hogy elpuffogtatták az összes kötelező közhelyet. 

 

Az eredeti ötletek kihalása egyébként nem csak a mozik elszuperhősösödésének köszönhető, hanem a Netflixnek, HBO GO-nak és társaiknak is,

 

amik miatt ma már a mozikba nem került sorozatok is legalább akkora figyelmet kapnak, mint a filmvászon. A sorozatok viszont eleve magukban hordozzák ugyanazt a hibát, mint a fent említett filmek: nincs igazából végük, és nem a nagyszabású befejezésért halad a történet hosszú éveken át, hanem azért, hogy a következő részt is megnézzük, aztán, hogy utána pár hónap szünet után a következő évadot is pirosbetűs ünnepként kezeljük.

 

Ugyanakkor ezek a szolgáltatók még így is gyakrabban teret adnak a kreativitásnak: elég csak a Netflixen megjelent, a gyerekkatonák világát bemutató Beasts of No Nationre vagy az HBO-n kijött A történetre gondolni. 

 

A teljes eliparosodás ellen egyelőre még csak megoldási javaslatok sem születtek, és ez egészen addig így fog maradni, ameddig a nagy stúdiók csak a kötelező köröket futják le. Addig marad az azon való örömködés, hogy 2018-ban újra született egy Predator-film.

 

CIKK FORRÁSAI: The Numbers, The Guardian, Real Clear

FOTÓK: Avengers: Infinity War, A Quiet Place, Solo: A Star Wars Story

 

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

Szívinfarktusa után először állt megint kampányszínpadon Bernie Sanders New Yorkban. Bernie visszatért – zengte a több, mint húszezres tömeg. Helyszíni képriport!

Egyelőre az élettani hatásait tesztelték az eddigi leghosszabb repülőútnak, ráadásul rakomány és csomagok nélkül indult a gép.

A KDNP-s Aradszki András szerint ha az új ellenzéki polgármester, Csőzik László bocsánatot kér, akkor azzal bizonyítja jó szándékát.

Kína hivatalosan még csak nem is jelezte, miért halasztják el a Volt egyszer egy Hollywood című film premierjét.

Ha jogerős lesz az illetékes területi választási bizottság döntése, november 10-én kell ismét szavazniuk a jászberényieknek.

Nagyobb baja is van Győrnek a polgármester szexbotrányánál: csúcsidőben folyamatosan maradnak ki a buszok, megoldás egyelőre nem látszik.

A hatóságok nem örültek neki különösebben, hogy elkezdene rendesen bánni felhasználói adataival a közösségi oldal, de Zuckerbergék őket is megpróbálják segíteni.

A hét kérdése

Egy kormányközeli lap népszavazást akar arról, hogy a konzervatív Debrecen legyen Magyarország új fővárosa a liberális Budapest helyett. Mit szólsz hozzá? Ez a kérdés!

Azért ide elnéznénk

Pest felől csúnyán néz ki a Vác fölötti, leharapott hegy, de most egy túrán megmutatják a másik, szebbik oldalát. Október 20.

Bécsben, október 28-án!

Áldokumentumok, fiktív bizonyítékok, emlékkollázsok, időutazó tárgyak december 1-ig!

Ezt is szerettétek

Minek folyton inspirálódni? – kérdez vissza Tarlós István, mikor arról kérdezzük, melyik kelet-európai város példájából inspirálódhatna Budapest. Nagyinterjű a főpolgival!

Elfogadna-e Tarlóstól tanácsot, és lesz-e Kálmán Olga az alpolgármestere? Azonnali-nagyinterjú Karácsony Gergellyel, az ellenzék főpolgármester-jelöltjével!

A főpolgármester-jelölt elmondja, miért foglalkozik ennyit Berki Krisztiánnal, és mit szól a Fidelitas cirkuszos plakátjaihoz, vagy Tarlós megafonozásához. Nagyinterjú!

Bécsben a lakások csaknem egyharmada önkormányzati tulajdonban van, és a város a magáncégek bérházépítési programjait is támogatja, hogy kordában tartsa az albérletárakat. Videó!

Twitter megosztás Google+ megosztás