+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++
Szerző: Techet Péter
2018. augusztus 2. csütörtök, 16:05
A korábbi miniszterelnöknek és médiamogulnak nem tetszik, hogy Marcello Foa csak a populista kormánytöbbség bizalmát élvezi.

Amint az Azonnali arról beszámolt, a római kormány a közismert putyinista újságírót, Marcello Foát akarná az olasz közszolgálati televízió és rádió, a RAI élére kinevezni. A jelenleg a svájci Corriere del Ticino napilapot irányító

 

Foa a Russia Today rendszeres szakértő vendége, a Twitteren pedig Angela Merkelt, Emmanuel Macront és Ferenc pápát szokta szidni.

 

Főleg a kisebbik kormánypárthoz, a szélsőjobboldali Legához és annak elnökéhez, Matteo Salvini belügyminiszterhez áll közel. Még a márciusi választások után hozta össze Salvinit a volt Trump-tanácsadó Steve Bannonnal és a svájci liberális milliárdossal, Tito Tettamantival. A cél egy közös EU-ellenes, putyinista, összeurópai összefogás.

 

Noha Foa egyértelműen a Legához áll közel, a kormányzó Öt Csillag is üdvözölte a kinevezést, Luigi di Maio kormányfőhelyettes a grillóisták nevében egyenesen „kulturális forradalomról“ beszélt.

 

Berlusconi a balodallal együtt állt útjába a Lega és az Öt Csillag kultúrforradalmának

 

Silvio Berlusconi és jelenleg ellenzékben lévő jobbközép pártja, a Forza Italia azonban nem nézte el, hogy Salvini nem egyeztetett velük a jelölt személyéről, holott a Lega a márciusi választásokon még a Forza Italiával indult közösen. Ráadásul a médiamogul Berlusconi eleve nem örül, ha médiaügyekben a feje felett döntenek. Noha Marcello Foa jóban van Berlusconival, a család napilapjában, az Il Giornaléban állandó rovattal is rendelkezik,

 

Berlusconi és a Forza Italia sokak meglepetésére mégis nemet mondott Foa személyére.

 

A kormány jelölését ugyanis a közszolgálati médiát ellenőrző parlamenti bizottságnak is jóvá kell hagynia, ahol – éppen a kiegyensúlyozottság miatt – a kormánynak nincs abszolút többsége. Marcello Foa mellett a két kormánypárt, illetve az ellenzékből a neofasiszta Olaszország Testvérei (FdI) párt szavazott, de ellene volt a két baloldali ellenzéki párt – és Berlusconi.

 

Berlusconi döntésére dühösen reagált Matteo Salvini legás belügyminiszter, aki szerint a volt kormányfő a baloldal szekerét tolja.

 

Berlusconi azonban kijelentette, hogy ellenzi, ha a RAI élén olyasvalaki áll, aki csak egyetlen politikai oldal bizalmát élvezi:

 

„A közszolgálat mint olyan nem lehet bármilyen többség egyoldalú kifejeződése“.

 

És hogy mennyire hiteles ez a hozzáállás a volt miniszterelnöktől?

 

Amikor Silvio Berlusconi volt hatalmon, a RAI-t valóban nem csak a kormánytöbbség határozta meg. 1994 és 1996 között Letizia Moratti személyében ugyan egy forzás politikus állt a közmédia élén, de később

 

Berlusconi baloldaliakat is elfogadott a RAI vezetőinek.

 

Így lehetett igazgató Roberto Zaccaria, Vittorio Emiliani, Paolo Mieli vagy Lucia Annunziata. Valamennyien a balliberális médiavilágból, vagy eleve baloldali pártoktól érkeztek. Berlusconi, akinek a Mediaset vállalkozása révén természetesen jelentős a médiajelenléte – ez volt politikai sikerének egyik kulcsa is –, nem csak arra figyelt, hogy ne legyen a RAI vezetése elfogult, de kormányzása alatt azt is hagyta, hogy a közszolgálati tévéadó hármas csatornája, a RAI Tre a baloldalé maradhasson.

 

Az olasz közszolgálati médiát, amely a nyolcvanas évekig monopolhelyzetben volt, hosszú ideig meghatározta egyfajta ideológiai felosztás: miközben az egyes csatorna a kereszténydemokratáké (DC), a kettes a szocialistáké (PSI) volt, a hármas csatorna a baloldali értelmiség világát jelentette, sok tényfeltáró anyaggal. A RAI ezen politikáját is természetesen érintette, hogy 1990-ben összeomlott a hagyományos olasz pártszerkezet – mind a kereszténydemokraták, mind a szocialisták, mind a kommunisták teljesen eltűntek.

 

Berlusconi azonban megelégedett a saját magántévéivel, nem akart túlzott befolyást szerezni a RAI felett,

 

a hármas csatorna balos irányultságát pedig eleve nem is bántotta.

 

A Lega és az Öt Csillag most ezen változtatna 

 

Egyrészről a Lega ideológiailag jobbra áll Berlusconitól, így a RAI esetében sem tűri meg a további baloldali kritikát. Másrészről

 

a két kormánypárt egyikének sincs saját médiabirodalma, mint Berlusconinak, így jobban rászorulnak a RAI-ra.

 

Az Öt Csillag pedig hagyományosan harcban áll a RAI csatornáival. Beppe Grillo mozgalmi vezér interjút se hajlandó nekik adni, Luigi di Maio pedig még a márciusi választások előtt Berlusconi csatornáit is megrendszabályozta volna: az Öt Csillag egyszerűen el akarta volna venni Berlusconi magánmédiáit.

 

Az ügy most ott tart, hogy Salvini megpróbálja újra Foát jelöltetni a RAI élére, de Berlusconi a Huffington Post olasz kiadásának adott szerdai interjújában előre jelezte, hogy Foát továbbra se fogadja el, sőt, szerinte eleve jogszabályba ütköző egy elutasított jelölt újbóli jelölése.

 

Foa a bukására csak annyit reagált, hogy elfogadja „a részvényesek akaratát“.

 

FOTÓ: EFE

 

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

A Lukasenka-ellenes bloggert még az elnökválasztási kampányban tartóztatták le a közrend súlyos megsértésének vádjával – akár 15 évet is kaphat.

Az ostravai kórház covidosztályán dolgozók három hónapon keresztül szedték az Imunor nevű gyógyszert, és alig betegedtek meg közülük.

Az eheti Tsúfos Tükör a német-magyar mérkőzést egy új szemszögből kívánja bemutatni.

Mindez azelőtt derült ki, hogy novemberben ők tartják majd a következő klímakonferenciát.

Ez csak ráerősíthet azon tézisekre, hogy laborból indult a járvány. Mi következik ebből?

Az egyik legfontosabb angol baloldali lap szerkesztője kiakadt azon, hogy a magyar focistákat és szerinte a magyar társadalmat is összemossák Orbán Viktor homofóbiájával és szélsőjobboldaliságával.

A miniszter a kormányinfón az Azonnalinak a főpolgármesterrel készített interjújára is reagált.

A hét kérdése

Nem sikerült a csoda, de az a két pont még így is kettővel több, mint amit a papírforma alapján a szakértők vártak. A kérdés már csak az, hogy a továbbiakban kiknek fogsz drukkolni.

Azért ide elnéznénk

A magyar hiphop Álmos vezére és a feltörekvő rapcsillag együtt szántják fel Kőbányát július 3-án szombaton.

Kiállítás Budapesten Fiuméről és a magyar kereskedelmi tengerészet történetéről, egészen október 31-ig.

Gyere az Azonnali olvasói Facebook-csoportjába kibeszélni mindent!

Ezt is szerettétek

Miben más az olajlobbi 2021-ben, mint amit a hollywoodi filmek alapján elképzelünk? Hidi Jánossal beszélgettünk.

Az OMOH évek óta fix igazodási pont a magyar LMBTQ-bulizók körében, indulásuk óta vállaltan az LMBTQ-közösséghez szólnak. Marton Péter DJ-vel beszélgettünk. Podcast!

Buktatható-e Lukasenka titkosszolgálati eszközökkel, és ha igen, ki tehetné ezt meg? Miért nem annektálta még Belaruszt Oroszország?

A Helyzetben vele beszélgettünk arról, miért nincs több nő a magyar rapben, mit gondol a motyogós rappről, és hogyan alkotott a lockdown idején.

Hogyan lett egy csepeli utcagyerekből a Blade Runner 2049, az Atomic Blonde, vagy a Hellboy 2 utcaképeinek az elkövetője? Mit gondol ma az egykori legendás graffitis a régi házak falainak összefirkálásáról? Podcast!

Meddig adminisztratív hiba az állam részéről, ha nem küldi valakinek az igazolásokat, és honnan súlyosabb mulasztás?

Manek Gábor számos budapesti étterem tulajdonosaként is építi a fővárosi gasztronómiát. Vele beszélgettünk az éttermek újranyitásáról, a Lärm jövőjéről, valamint a nyári fesztiváltervekről. Podcast!

Twitter megosztás Google+ megosztás