Az elmúlt negyedévben hárommillió felhasználó törölte Facebook-profilját az EU-ban. A háttérben az unió új adatvédelmi rendelete áll, ezt az amerikai cég is beismeri. Ám a Cambridge Analytica-botrány hatásairól hallgat.
Az osztrák Die Presse által közölt friss negyedéves számok szerint hárommillió aktív felhasználót veszített az amerikai cég az EU-ban az előző negyedévhez képest. Az amerikai tulajdonban álló közösségi oldalt napi rendszereséggel 279 milliónyian használták az elmúlt három hónapban – az előző negyedévben még 282 millió olyan felhasználója volt a Facebooknak, aki minden áldott nap időt töltött az oldalon.
A Facebookot ritkábban használók között is látszik némi csökkenés: míg január és március között 377 millió olyan felhasználó volt, aki megnézte, milyen reklámokat tesznek ismerősei posztjai közé, április-júniusra 376 milliónyi embert érdekelt, mit tartanak számára érdekesnek a globális vállalat algoritmusai. (Ha azonban az előző év azonos időszakával vetjük össze az idei számokat, azok növekedést mutatnak.)
A Facebook állítja, készült arra, hogy csökkenni fog a felhasználószám az EU-ban. Ennek okát az Európai Unióban május 25-én bevezetett új adatvédelmi rendelet, a GDPR megjelenésében látják. (A Facebook a rendelet érvénybe lépése előtt számos német napilapban egész oldalas hirdetésben kürtölte világgá, hogy az új EU-s rendelet majd több adatvédelmet fog jelenteni a felhasználóinak. Az amerikaiak akkori reklámkampányát az Azonnali úgy értékelte, hogy a cinizmus teteje, hogy a cég az adatvédelemmel reklámozza magát a német piacon. Ráadásul úgy, hogy azt az Európai Unió kényszerítette rá.)
A Facebook most, a friss negyedéves adatok közlésekor ellenben örömét fejezte ki aziránt, hogy EU-s felhasználóinak túlnyomó része nem törölte magát az oldalról, hanem engedélyezte, hogy a Facebook a felhasználó által az oldalon megosztott információk kiértékelésével személyre szabott reklámokkal bombázza őket.
A Facebook részvényei viszont 20 százalékot estek, miután a cég bejelentette, 2018 második felében lassuló növekedés várható, mivel biztonsági és adatvédelmi kiadásai nőnek.
A most bemutatott negyedéves számokból az is kiderül, hogy világszerte 2,2 milliárdnyi olyan felhasználója van a Facebooknak, aki legalább havonta egyszer felnéz az oldalra. Ha az Instagramot vagy a Messenger-appot is idevesszük, 2,5 milliárdnyi ember él a bolygón, aki használja a cég valamely alkalmazását. Európai userei elvesztését mindenesetre nem bánja annyira Mark Zuckerberg vállalata, mintha amerikai felhasználói fordítottak volna hátat a cégnek: egy európai felhasználón átlagosan 2,92 dollárt keres a cég, egy USA-belin viszont 8,64-et.
Most pedig mondj véleményt te!
Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!
Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.