EU-s pénzre várnak Tarlósék az új közlekedési gigaprojekthez

Szerző: Kiss Brigi
2018.01.29. 18:01

Elkészültek a 2-es metró és a gödöllői HÉV összekötésének, megvalósítási tanulmányai, hamarosan pedig már az engedélyes tervek is készen lesznek. A projektből viszont csak akkor lesz valami, ha az EU ad rá pénzt. Tarlós István a Budapestinfón azt is bejelentette: a 3-as metró Kálvin téri állomásán is lehet lift. Az MSZP-s Horváth Csaba az Azonnalinak elmondta: miért most jut eszükbe akadálymentesíteni a metrót, hiszen mikor hatalmon voltak, ezt nem tették meg.

EU-s pénzre várnak Tarlósék az új közlekedési gigaprojekthez

Tarlós István főpolgármester rendhagyó módon meghívta a 16. és a 17. kerületek (fideszes) polgármestereit, Kovács Pétert és Riz Leventét is a hétfői Budapestinfóra. A sajtótájékoztatón bemutatták a 3-as metró felújítása után következő fővárosi óriásprojektet. Nagyon remélik, hogy ez a 2-es metró és a gödöllői HÉV összekötése, illetve azon egy rákoskeresztúri szárnyvonal kialakítása lesz.

Riz Levente 17. kerületi polgármester elmondása szerint a gödöllői HÉV nem képes kiszolgálni az utasok igényeit a kelet-pesti 16. kerületben, ezért kénytelenek plusz buszokokat járatni azon a vonalon. A szomszédos, Budapest keleti csücskében fekvő 17. kerületről nem is beszélve: ott még HÉV sincs. A tömegközlekedés elégtelen kapacitása miatt ülnek sokan autóba, ezzel is növelve a dugót és a zaj-, valamint a környezetszennyezést. 

Erre a problémára lehet megoldás a 2-es metró és a gödöllői HÉV összekötése, illetve a rákoskeresztúri szárnyvonal kiépítése, amit elsőként – mint azt Riz megjegyezte – még a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) javasolt 2004-2005 környékén. És bár a projektet sokan soha meg nem valósuló álomnak tartják, Riz leszögezte: a megvalósítási tanulmány elkészült, és hamarosan már az engedélyes tervek is készek lesznek.

Öt ütem lesz, de egyelőre az első kettőre fókuszálnak

A teljes projektet egyébként öt ütemre tervezik: Az első ütemben kerülne sor a 2-es metró és a HÉV konkrét összekötésére, amit az Örs vezér tere fölötti magasvezetéssel (lásd a képet) oldanának meg, illetve rendbe tennék a Cinkotáig tartó szakaszt, ahol a tervek szerint ezután a kéreg alatt menne a metró. Ennek tervezett költsége 106,5 milliárd forint. A második ütem lenne a rákoskeresztúri szárnyvonal kiépítése, ami további 127 milliárd forintba kerülne.

A harmadik ütem a Cinkota és Gödöllő közötti szakasz rendbetétele lenne, míg a negyedik ütem a csömöri szárnyvonal felújítása, az ötödik ütem pedig egy Hungaroringre vezető szárnyvonal kialakítása lenne. Ezek költsége további 38,5 milliárd, 1,3 milliárd és 5,3 milliárd forint lenne a jelenlegi tervek szerint.

Mint megtudtuk: az öt ütemből egyelőre az első kettőre fókuszálnak, ezekre már akár 2019-re meglehet az építési engedély is,

így ha a 2020-ban kezdődő új uniós költségvetési ciklusban lehetőség lesz rá, akkor egy rendkívül jól előkészített projektre tudnak majd pénzt kérni uniós forrásból, lelkendezett a sajtótájékoztatón Riz Levente. Kovács Péter 16. kerületi polgármester hozzátette: nagyon bíznak abban, hogy jut forrás erre a projektre 2020 után. Riz kérdésre egyébként elmondta: az EU illetékes testületével informálisan már egyeztettek.

Kellenek majd új járművek, de azt a kormánynak kell intéznie 

Az Azonnali megkérdezte az érintett polgármestereket, hogy a kettes metró és a gödöllői HÉV összekapcsolásához kapcsolódik-e járműbeszerzés is? Riz Levente szerint a rákoskeresztúri szárnyvonalat ki tudják szolgálni a 2-es metrón jelenleg közlekedő Alstom-szerelvények, a Cinkotáig tartó szakaszra viszont kellenek majd új járművek. Ezek összköltségét 60-70 milliárdra saccolta. 

Szerinte ez egy remek alkalom lenne, hogy a magyar járműgyártás egy másik oldalát is megmutassa: erre a vonalra olyan hibrid járművek kellenek majd, amelyek alul és fölül is képesek szedni az áramot.

Az Azonnali kérdésére, hogy honnan származna a járművek megvásárlására saccolt 60-70 milliárd forint, uniós pénzből, vagy esetleg máshonnan, Riz úgy válaszolt, hogy ezt a kormánynak kell majd eldöntenie, mivel a HÉV már nem budapesti hatáskör, hiszen egy ideje elővárosi vasútként a MÁV-hoz tartozik. Megjegyezte ugyanakkor, hogy előbb-utóbb mindenképpen le kell cserélni a HÉV-szerelvényeket, mert azok is már 30-40 évesek. 

Akadálymentesíthetik az M3-as metró Kálvin téri állomását is

Tarlós István a Budapestinfón röviden szólt a 3-as metróról is. Elmondta, hogy a már készülő, Lehel tér és Újpest-Központ megállók közötti északi szakasz átadás-átvétele már idén decemberben elkezdődhet. Az akadálymentesítés kapcsán bejelentette, hogy tárgyaltak a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége vezetőjével, és megállapodtak abban, hogy a tervezett 12 állomáson túl a Kálvin téri állomáson is igyekeznek liftet kialakítani, ezt beterjeszti a Fővárosi Közgyűlés elé, illetve a többi állomáson is csinálnak valamiféle akadálymentesítést, de nem felvonót.

A főpolgármester a szocialisták ezzel kapcsolatos népszavazási kezdeményezéséről azt mondta: a kérdés szokás szerint ügyetlen, nem ad iránymutatást semmire,

ráadásul ha elérik a céljukat, akkor akár azon is bukhat a 3-as metró középső és déli szakaszának felújítása. Tarlós szerint ugyanis el lehet képzelni, hogy ki jelentkezne egy olyan beruházásra, amiben 20 milliárd forintnyi fedezetlen kötelezettség van.

A Budapestinfót követően az MSZP fővárosi frakcióvezetője, Horváth Csaba is sajtótájékoztatót tartott, ahol reagált Tarlós István szavaira. A szocialista politikus úgy látja, a főpolgármester hazudott, szerinte a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége teljes akadálymentesítést akar, emiatt Orbán Viktor miniszterelnöknek is írtak levelet, ő maga pedig a liften kívül nem tud olyan más akadálymentesítési lehetőségről, amit segítség nélkül tudnának igénybe venni az emberek. 

Horváth közölte: valószínűleg kedden elutasítja a Kúria a népszavazási kezdeményezésükkel szembeni fellebbezést, utána elkezdik az aláírásgyűjtést. 

Horváth: mi csak hibáztunk, most Tarlósék bűnt követnének el

Az Azonnali megkérdezte az MSZP-s politikust, hogy – ahogy Tarlós István is utalt rá a sajtótájékoztatóján – a 2-es metró felújításánál az akkori MSZP-SZDSZ városvezetés miért nem akadálymentesítette a metrót? Horváth erre úgy válaszolt:

ez akkor hiba volt, most viszont bűn lenne,

ha 2017-ben, egy legalább 30 évre tervezett projektnél nem vennék figyelembe ezeket a szempontokat. 

Sőt, megjegyezte, hogy szerinte éppen az akadálymentesítés hiányosságai miatt vehet el pénzt a projekttől az EU. Horváth Csaba egyébként úgy látja: ha másért nem, de politikai számításból meg fogja gondolni magát a kormány, és oda fogja adni azt a hiányzó 20 milliárdot, szóval biztos benne, hogy végül akadálymentes lesz a felújítás alatt álló 3-as metró.

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek