Száztíz éve született a huszadik századi magyar történelem egyik legeredetibb politikai gondolkodója, Bibó István. Bár nevét számtalan intézmény, utca és park viseli, munkássága mégis zárványként van jelen a köztudatban. Születésnapja jó alkalom arra, hogy újra elővegyük és olvasgassuk műveit. Ajánlónkban öt írását mutatjuk be kedvcsinálóként.
A Mi Hazánknál unják, hogy a trianoni békeszerződést még nem helyezte hatályon kívül a magyar kormány, és többek között azt szeretnék, hogy Észak-Erdély visszacsatolásának napja nemzeti ünnep legyen. Dúró Dóráék jöttek, égettek, sepregettek, hazamentek a román nemzeti ünnep napján.
Melyek voltak Trianon okai? Veszélyben voltak-e a szlovákok a Trianon előtti Magyarországon? Szemben állnak-e a trianoni határok a nemzeti önrendelkezés elvével? Tanult-e Csehszlovákia a magyar nemzetiségpolitika hibáiból? Szlovák történészek mondják el az Azonnalinak. Videó.
Trianon századik évfordulóján emlékművet avattak a felvidéki Gombaszögön, mi pedig arról kérdeztük a résztvevőket: mit szólnak ahhoz, hogy Igor Matovič szlovák miniszterelnök békejobbot nyújtott a magyaroknak, és elismerte, hogy Trianon trauma a magyarok számára. Videó!
Mit gondolnak a Budapesten élő románok Trianonról? Van, aki szerint a fejünk fölött döntöttek és emiatt felesleges egymásra haragudni, és van, aki azért olvasott utána a témának, mert azt vette észre: Budapesten mindenki erről beszél. Az itt élő románok azt is elmondják, miben hasonlítanak és miben különböznek a románok és a magyarok. Videó!
Ráadásul az előterjesztők pont a Johannis elnök által Erdély kiárusításával megvádolt szocdemek voltak. Már csak neki kell aláírnia, s hatályba lép az emléknap. De miért volt erre szükség? Elmagyarázzuk!
Jönnek a kétnyelvű táblák a nemzetközi MÁV-vonatokon, de nem lesz minden magyarul is kiírva. De hol húzza meg a határt a vasúttársaság? Megkérdeztük.
Június negyedikén indult Párizsba, kedd este ért vissza Budapestre a hétfős menet, ami a trianoni békeszerződés ellen tiltakozva gyalogolt végig fél Európán. De mit tapasztaltak az úton? És hogy lehet szerintük elrendezni a Trianon kérdését a huszonegyedik században?