A legendás típus évtizedeken keresztül szolgált, most a koronavírus miatt már nem éri meg tovább üzemeltetni őket.
A nemzetközi utazási szigorítások enyhítése ide vagy oda, a légitársaságok élete sokkal könnyebb nem lett, mióta lecsengett a koronavírus első nagyobb hulláma. Legalábbis Európában biztosan nem: ahogy meg is írtuk, az európai légitársaságoknál annyira döcögősen indul újra az élet, hogy azok idén összességében 21,5 milliárd dolláros veszteséggel számolnak.
A cégek számításait nagyban befolyásolhatják, hogy folyamatosan kell törölniük a járataikat, amelyekre alig adnak el jegyeket. A június 15-i hétre tervezett 17,8 millió ülőhelyes kapacitást például 3,9 millióra kellett módosítaniuk.
Ennek folyományaként értelmezhetjük a brit nemzeti légitársaság, a British Airways csütörtök késő este bejelentett döntését, miszerint
Az ég királynőjének is nevezett, ikonikus Boeing 747-es a világ első óriásrepülője volt, a 747-100-as modellt először 1970-ben állították szolgálatba, nagyban elősegítve, hogy a repülés a hétköznapi ember számára is elérhető alternatívává váljon. Többféle modellt is gyártottak belőle az évek során, a legelterjedtebbé a 747-400-as vált, ami maximálisan 416 utas szállítását tudja biztosítani, szárnyfesztávolsága 64,4 méter, a farokrész magassága pedig 19,4 méter.
Mint azt a British Airways szóvivője a kivonást kommentálva elmondta: „Nagyon szomorúak vagyunk, hogy meg kell erősítenünk: azt javasoljuk, hogy a teljes 747-es flottát azonnali hatállyal vonjuk ki”. A szóvivő azt is hozzátette: „Nem valószínű, hogy a nagyszerű »ég királynője« valaha is még kereskedelmi szolgáltatásokat lásson el újra a British Airways számára a Covid-19 miatti utasszám-visszaesés következményeként”.
Ugyanis amennyire forradalmi volt a légiközlekedésben a 747 gigantikus mérete, akkora hátrány most az ilyen válságos időszakban a méretből adódó, hatalmas üzemanyagigény, amit a megcsappant utazóközönségből nem lehet finanszírozni. Mint azt a British Airways megerősítette,
Ráadásul ezekkel a típusokkal sokkal könnyebb lesz elérnie a légitársaságnak a karbonsemleges működést is 2050-re.
Koronavírustól függetlenül is egyébként többször belengette már a Boeing, hogy abbahagyja a 747-es modell alkatrészeinek gyártását, ám erről a végleges döntést mindig elodázták a megcsappant számú és nyomott árú rendelések teljesítésével.
NYITÓKÉP: Eluveitie / Wikipedia
Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!
Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.