A területen egy ideiglenes pihenőparkot alakít ki a főváros, kereskedelem és rendezvények nem lesznek.
A pesti rakpart Lánchíd és Margit híd közötti szakasza az induló felújítás miatt hétfő óta zárva van az autóforgalom elől. A felújítás nem az egész szakaszt érinti, hanem csak a parlament és a Margit híd közötti részt, de mivel a forgalmat kénytelenek voltak az egész szakaszon lezárni, a parlament és a Lánchíd között lett egy semmire nem használt terület.
– erről volt szó egy szerdai sajtóbeszélgetésen, amin Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke és várostervező, Tömör Miklós, a Valyo Egyesület projektvezetője és Faix Csaba, a Budapest Brand Zrt. vezérigazgatója vett részt.
Balogh Samu hangsúlyozta, hogy nem azért zárták le a rakpartot, hogy itt egy közösségi teret hozzanak létre, hiszen a lezárást a rakpart felújítása indokolja. Viszont ha már van egy ilyen semmire nem használt terület,
A megvalósításba a Főváros bevonta a Duna-parti városi terek átértelmezésében már több éves tapasztalattal rendelkező Valyo Egyesületet. Tömör Miklós, az egyesület projektvezetője elmondta: az ilyen semmire nem használt területeket „nem-helynek” nevezik, és „taktikai urbanizmus” keretein belül – vagyis apró beavatkozásokkal – „helyet” csinálnak belőle. A terv előképe a párizsi Szajna-part évvel ezelőtt elkezdődött átalakulása volt, hasonló eszközökhöz nyúlnak a pesti rakpart esetében – mondta Tömör.
– ennyi gépkocsi fér el a területen lévő parkolóhelyeken és az úttesten – valamint lesznek
+ bútorok: napozóágyak, piknikasztalok;
+ külünféle szabadtéri játékok, részben az aszfaltra festve;
+ ivókutak;
+ valamint megbontják az úttestet a vékony zöld sávtól elválasztó szalagkorlátot.
Nem lesz viszont
+ árnyékolás;
+ kereskedelem és rendezvények.
A terület egy részén nincs semmi árnyék, de nem akarták a látképet árnyékolókkal megbontani, így a növényeken kívül semmi nem fog árnyékolni – mondta el Tömör. Kereskedelem pedig azért nem lesz, mert Tömör elmodása szerint hangsúlyosan parkként, köztérként viszonyulnak a területhez. Másrészt a rakpartot az eddigi formájában is nagyon sokan látogatták jó időben, így arra számítanak, hogy nagy lesz az érdeklődés a pihenőpark iránt is – mondta el Tömör újságírói kérdésre, hozzátéve, hogy
A projekt annak az egyik eszköze, hogy az otthonunkként tekintsünk a városra – mutatott rá Faix Csaba, a főváros márka- és turizmusstratégiáját alakító és rendezvényket szervező nonprofit cég, a projektben szintén részt vevő Budapest Brand vezérigazgatója. Faix elmondta: Budapestet nemcsak az itt élők számára szeretnék vonzóvá tenni, hanem a Budapestre látogató vidékieknek is szeretnék élménnyé tenni a fővárosban való turistáskodást.
Bár ez egy ideiglenes megoldás, a projekttel azt modellezik, hogy hogyan tudna parkként működni a terület. A teret az itt élők visszacsatolása alapján folyamatosan alakítják majd, az így szerzett tapasztalatokat pedig felhasználják a rakpartok hosszú távú átalakításának tervezésénél. Újságírói kérdésre Tömör elmondta, hogy projekt költségvetése 10 millió forint, ami nagyon szűkös keretnek számít, és az már nem fért bele, hogy a part mellé a vízre pontokat is telepítsenek, amiket szintén használhatnának az emberek.
Szintén újságírói kérdésre válaszolva Balogh Samu kifejtette, hogy a tapasztalatok szerint a lezárások után pár napig szokott közlekedési káosz lenni az alternatív útvonalakon, de a város gyorsan „hozzászokik” a változásokhoz. Balogh elmondta: az még hosszútávú tervezés kérdése, hogy merre fogják elvezetni a forgalmat, ha majd a szándékaik szerint egyszer végleg lezárják az autók elől a rakpartot.
Az ideiglenes pihenőparkot június 18-tól lehet élőben is kipróbálni.
NYITÓKÉP: Valyo, város és a folyó / Facebook
Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!
Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.