Két hónapig lehet majd lazulni a rakparton, amit a felújítás miatt amúgy is lezárnak a forgalom elől

Szerző: Renczes Ágoston
2021.06.10. 09:46

A területen egy ideiglenes pihenőparkot alakít ki a főváros, kereskedelem és rendezvények nem lesznek.

Két hónapig lehet majd lazulni a rakparton, amit a felújítás miatt amúgy is lezárnak a forgalom elől

A pesti rakpart Lánchíd és Margit híd közötti szakasza az induló felújítás miatt hétfő óta zárva van az autóforgalom elől. A felújítás nem az egész szakaszt érinti, hanem csak a parlament és a Margit híd közötti részt, de mivel a forgalmat kénytelenek voltak az egész szakaszon lezárni, a parlament és a Lánchíd között lett egy semmire nem használt terület.

Ezen a részen a főváros Rakpart 2021 néven ideiglenes pihenőparkot alakít ki, ami június 18. és augusztus 15. között lesz látogatható

 

– erről volt szó egy szerdai sajtóbeszélgetésen, amin Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke és várostervező, Tömör Miklós, a Valyo Egyesület projektvezetője és Faix Csaba, a Budapest Brand Zrt. vezérigazgatója vett részt.

Balogh Samu hangsúlyozta, hogy nem azért zárták le a rakpartot, hogy itt egy közösségi teret hozzanak létre, hiszen a lezárást a rakpart felújítása indokolja. Viszont ha már van egy ilyen semmire nem használt terület,

 

kihasználják a lehetőséget, hogy erről a területről köztérként gondolkodjanak, és ha csak rövid időre is, visszakapja a város a folyót.

 

A megvalósításba a Főváros bevonta a Duna-parti városi terek átértelmezésében már több éves tapasztalattal rendelkező Valyo Egyesületet. Tömör Miklós, az egyesület projektvezetője elmondta: az ilyen semmire nem használt területeket „nem-helynek” nevezik, és „taktikai urbanizmus” keretein belül – vagyis apró beavatkozásokkal – „helyet” csinálnak belőle. A terv előképe a párizsi Szajna-part évvel ezelőtt elkezdődött átalakulása volt, hasonló eszközökhöz nyúlnak a pesti rakpart esetében – mondta Tömör.

 

A projekt keretében 100 növény kerül ki a területre a 100 autó helyére

 

– ennyi gépkocsi fér el a területen lévő parkolóhelyeken és az úttesten – valamint lesznek

+ bútorok: napozóágyak, piknikasztalok;

 

külünféle szabadtéri játékok, részben az aszfaltra festve;

 

ivókutak;

 

+ valamint megbontják az úttestet a vékony zöld sávtól elválasztó szalagkorlátot.

 

Nem lesz viszont 

árnyékolás;

 

kereskedelem és rendezvények.

A terület egy részén nincs semmi árnyék, de nem akarták a látképet árnyékolókkal megbontani, így a növényeken kívül semmi nem fog árnyékolni – mondta el Tömör. Kereskedelem pedig azért nem lesz, mert Tömör elmodása szerint hangsúlyosan parkként, köztérként viszonyulnak a területhez. Másrészt a rakpartot az eddigi formájában is nagyon sokan látogatták jó időben, így arra számítanak, hogy nagy lesz az érdeklődés a pihenőpark iránt is – mondta el Tömör újságírói kérdésre, hozzátéve, hogy

 

már csak ezért sem akarnak kereskedelmi funkciókkal még több embert odavonzva túlterhelni a területet.

A projekt annak az egyik eszköze, hogy az otthonunkként tekintsünk a városra – mutatott rá Faix Csaba, a főváros márka- és turizmusstratégiáját alakító és rendezvényket szervező nonprofit cég, a projektben szintén részt vevő Budapest Brand vezérigazgatója. Faix elmondta: Budapestet nemcsak az itt élők számára szeretnék vonzóvá tenni, hanem a Budapestre látogató vidékieknek is szeretnék élménnyé tenni a fővárosban való turistáskodást. 

Bár ez egy ideiglenes megoldás, a projekttel azt modellezik, hogy hogyan tudna parkként működni a terület. A teret az itt élők visszacsatolása alapján folyamatosan alakítják majd, az így szerzett tapasztalatokat pedig felhasználják a rakpartok hosszú távú átalakításának tervezésénél. Újságírói kérdésre Tömör elmondta, hogy projekt költségvetése 10 millió forint, ami nagyon szűkös keretnek számít, és az már nem fért bele, hogy a part mellé a vízre pontokat is telepítsenek, amiket szintén használhatnának az emberek.

Szintén újságírói kérdésre válaszolva Balogh Samu kifejtette, hogy a tapasztalatok szerint a lezárások után pár napig szokott közlekedési káosz lenni az alternatív útvonalakon, de a város gyorsan „hozzászokik” a változásokhoz. Balogh elmondta: az még hosszútávú tervezés kérdése, hogy merre fogják elvezetni a forgalmat, ha majd a szándékaik szerint egyszer végleg lezárják az autók elől a rakpartot.

Az ideiglenes pihenőparkot június 18-tól lehet élőben is kipróbálni.

 

NYITÓKÉP: Valyo, város és a folyó / Facebook

 

Renczes Ágoston
Renczes Ágoston az Azonnali egykori újságírója

Közgazdász bölcsész aszcendenssel. Csehszlovákiában született elég régen, ahhoz képest csak 2020 óta újságíró. Gyakran ír a szlovák és a szlovákiai magyar politikáról, gazdaságról, építészetről.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek