Homofób cenzúrával vádolta a köztévét az olasz rapper, egyből a baloldal hőse lett

2021.05.03. 18:10

A rapper azt állítja, ugyan az olasz közmédia, a RAI megpróbálta azt cenzúrázni, mégis megtarthatta május elsejei performanszát, amely után az olasz balközép új hőse lett. A szélsőjobbos Matteo Salvini szerint azonban a közmédia balos politikai gyűléseket tart az adófizetők pénzéből, ami felháborító. Kultúrharc, teljes gőzzel, olasz módra.

Homofób cenzúrával vádolta a köztévét az olasz rapper, egyből a baloldal hőse lett

Olaszországban május elseje nem csupán a munkások ünnepe, de pár évtizede ezen a napon minden évben egy ismert, rendszert is kritizáló zenész egész estés élő koncertjét is közvetíti az olasz közmédia, a RAI 3-as csatornája. A koncert lényege éppen az, hogy az arra felkért előadó rendesen beszól az aktuális kormánynak és a politikusoknak, ugyanakkor az idei felkért szerint ezt a tévé nem igazán engedte volna meg neki.

Federico Leonardo Lucia, azaz Fedez milánói rappert saját állítása szerint meg akarták győzni a RAI szerkesztői, hogy ne kritizálja a szélsőjobbos Ligát LMBT-ellenes politikája miatt. Miután mégis elmondhatta a szöveget, Fedez ügye mögé a teljes olasz balközép beállt, a jobboldal számára viszont ő lett a Sátán.

Fedez szerint ugyanis május 1-jei, televíziós szereplése előtt a televízió munkatársa elvileg arra kérte: előre, írásban ossza meg velük, mit fog elmondani az élő videós bejelentkezésben.

A kérést Fedez cenzúrázásnak fogta fel, ugyanis a tervek szerint beolvasott volna egy sor, a szélsőjobbos Liga párt politikusaitól származó, szerinte homofób vagy transzellenes idézetet, majd azokat kritizálta volna a koncert előtt.

A RAI vezetősége persze tagadta, hogy akármilyen módon cenzúráztak volna, csak előre elkérték a szöveget. Válaszukra reagálva viszont Fedez kirakott egy olyan videót, amelyen felvette a RAI 3 igazgatóhelyettesével, Ilaria Capitanival folytatott beszélgetését. A videó megjelenését követően a RAI azt állította, Fedez manipulálta azt, kihagyott belőle részeket és az általuk publikált, elvileg teljes szóváltásból a közmédia szerint kiderül, semmiféle Liga- vagy Salvini-kritikát nem kívántak cenzúrázni az ügyben.

Fedez és más előadók végül elmondhatták a köztévén is a Liga párt tagjaitól származó korábbi idézeteket.

Az egyikben,még évekkel ezelőtt Giovanni di Paoli, a Liga liguriai exképviselője úgy fogalmazott: „Ha homoszexuális lenne a fiam, a kemencébe lökném.”

Egy másik régebbi, és a mai Salvininak már nyilván kellemetlen idézet úgy szólt egy másik ligás képviselőtől: „ha meleg vagy, próbálj meg úgy viselkedni, mint a normális emberek”. Di Paoli 2019-ben már otthagyta a szélsőjobboldali pártot, és most Liguria tanácsának „vegyes képviselőcsoportjában” politizál.

Fedez azonban nem állt meg ennyinél,

Mario Draghi miniszterelnököt arra kérte, ne csak az olasz focit támogassa, de tegyen meg mindent az olasz zenei- és szórakoztatóipar helyreállításáért is,

és megemlítette, a zeneipart még mindig az 1940-es évek végén írt törvények, így részleges cenzúra is szabályozza, ebben szerinte ugyancsak minél előbb reformra van szükség, miután a járvány már így is megtizedelte erőforrásaikat. Ezenkívül Fedez üdvözölte a menedékkérők és menekültek jogaiért küzdő csoportokat is a koncerten.

Azzal azonban, hogy a rapper kitartott véleménye mellett, maga mellé állította az olasz balliberális politikát is, számos, a balközép Demokrata Párthoz tartozó politikus állt ki a szólásszabadság mellett ügyében. Alessandro Zan demokrata párti képviselő még 2020 őszén nyújtott be egy törvényjavaslatot a parlamentben, ami a „homo- és transzfób gyűlöletbeszédet” tenné illegálissá, ezt pedig most végre a Szenátus is megtárgyalja majd. Sőt, még Virginia Raggi, az amúgy a bevándorlással kritikus, Öt Csillagban politizáló római polgármester is Twitteren állt ki a rapper és üzenete mellett.

Május 2-án délelőtt pedig a balközép kedvenc, független ex-miniszterelnöke, Giuseppe Conte is szolidaritását fejezte ki a rapperrel, és annyit üzent a köztévének: semmi cenzúra!

Az ügyre reagált Matteo Salvini is, aki azt hangsúlyozta saját híveinek egy élő videóbejelentkezésben, hogy eleve a május elsejei műsor is félmillió euróba került az olasz adófizetőknek, ráadásul az egész Fedez-performansz „egy baloldali gyűlés volt”, amit minden állampolgárral kifizettettek. Fedez erre úgy válaszolt, egy eurócent fellépti pénzt nem vett fel, de a zenészeit, technikusait kifizette a műsor után, ezzel szemben Salvini gyűlései és pártja évente 49 millió euróba kerül az adófizetőknek.

Egy másik ligás politikus, Silvia Sardone a párt EP-képviselője és milánói tanácsnoka pedig úgy fogalmazott reakciójában,

a baloldal harmadik átalakulása, és a párt süllyedésének útja „Enrico Berlinguertől Fedezig folyamatos”,

és szerinte szégyenletes, hogy mostanra ellenfeleik ilyen identitáspolitikai ügyekkel támadják csupán őket. (Arról, hogy ki volt Enrico Berlinguer, és miért fontos ő az olaszoknak, Techet Péter itt írt bővebben az Olasz Kommunista Párt megszűnésének 30. évfordulóján.)

Az azonban egyáltalán nem új jelenség, hogy egy növekvő jobboldali erő korszakában az olasz liberálisok, antirasszisták és balosok előadóművészekhez fordulnak támogatásért. Silvio Berlusconi hosszú, 1994-től 2005-ig tartó uralma alatt például a Caparezza nevű popénekes-rapper volt az, aki rendszeresen reprezentálta a másként gondolkodó olaszok véleményét politikai protestdalaival. Caparezza például a Berlusconi-korszak eltűnése után, 2011-ben ugyancsak a hagyományos május elsejei koncerten adta elő az álkeresztény jobboldalt elítélő „Non siete stato voi” (Nem ti voltatok és egyben nem ti vagytok az állam – olasz szójáték) című számát.

Abban a korszakban, amikor az olasz demokrata balközépnek az elég szürke, hivatalnokfigura, Romano Prodi volt a fő figurája, ez talán nem is volt csoda. Most, hogy Giuseppe Conte távozott, és helyette a „szakértői”, centrista Mario Draghi lett a kormányfő, ez az elég szétdarabolt politikai közösség ismét a popsztárokhoz fordulhat egyfajta politikai vezető szerepért, inspirációért.

NYITÓKÉP: Federico Leonardo Lucia, azaz Fedez egy 2015-ös koncertjén / Fotó: Greta, Wikimedia Commons

Tóth Csaba Tibor
Tóth Csaba Tibor az Azonnali korábbi újságírója

Történészdiplomával rendelkezik, de 2013 óta főleg blogol, 2015 óta pedig újságcikkeket is ír. Sokszor Európáról és a Közel-Keletről. Az Izrael-párti sajtó kedvenc magyar firkásza. Eléggé baloldali.
Facebook
Twitter

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek