Évszázados hagyománya van a cipőmániának, ezt az úri huncutságot pedig csúcsára járatja az internet kapitalizmusa. A gyűjtői szenvedély azonban korántsem ostobaság – itt a hónap hét legizgalmasabb cipője!
Tény és való, hogy legalábbis visszás a sneakerek körül kialakult felhajtás és az erre a felhajtásra épülő ultrakapitlaista piac (vagy az ultrakapitalista piacra épülő felhajtás, ha úgy tetszik). Az azonban elvitathatatlan, hogy a cipők amellett, hogy komoly önkifejezési eszközök, képzőművészeti alkotások is, amelyeknek eleve igen borsos az áruk – pláne, ha a gyártók és a velük kollaboráló sztárok tudatosan fel is verik azokat.
A jelenségről egyébként az Azonnali legutóbbi podcastjáben a Footshop brand managerével, Bornemissza Márkkal beszélgettünk – most azonban sorra vesszük a hónap hét legmenőbb lépőjét, amik bár szörnyen drágák, ezzel együtt szörnyen menők is.
1. Sátán lábán járván
+ Ár: kb. 300.000 forint
+ Furafaktor: 10/6
+ Ide vedd fel: sátánista hiphop szeánszra, vasárnapi misére, családi ebédhez.
Kezdjük rögtön a legbizarrabbal, a marketingsátánista queer rapper (bár ki vagyok én, hogy ezt megmondjam, lehet, hogy tényleg real sátánista), Lil Nas X egyébként kétségtelenül király kollabjával,
az MSCHF nevű kollektívával karöltve.
A modell egy piros hímzéssel ellátott, full fekete Nike Air Max '97, aminek a légpárnájába 66 ml vörös tinta került, amihez minden cipőnél egy csepp emberi vért adtak hozzá. A cipő nyelvénél egy aranyszínű pentragram található, az orránál pedig az áll, hogy Lukács 10:18, amely passzus a Bibliában úgy szól: „Láttam a sátánt: mint a villám, úgy bukott le az égből.”
Persze a Nike rögtön kiadott egy közleményt, amelyben közölték, hogy semmilyen kapcsolatuk nincs Lil Nas X-szel, vagy az MSCHF-fel, és nem is támogatják a cipőt. A cipő március 29-től megvásárolható.
2. Pentagram, pentagramok mindenütt
+ Ár: kb. 127 000 forint
+ Furafaktor: 10/3
+ Ide vedd fel: technobuli, metálkoncert.
A Doc Martens aligha szorul bemutatásra. A cég most a jelenkor egyik legmeghatározóbb és legcsodálatosabb divattervezőjével, Rick Owensszel fogott össze. Jelen sorok szerzője mindkét szereplő iránt szélsőségesen elfogult, ugyanis gyerekkorom óta viselek Martens-bakancsokat, Rick Owenst pedig akkora zseninek találom, amilyet Yves-Saint Laurent óta nem hordott hátán ez a glóbusz. Így aztán, mikor megtudtam, hogy kollaboráció készül, már a gondolattól is szűkölni kezdtem.
Be kell azonban vallanom, hogy a kollaboráció eredményétől személy szerint nem vagyok elájulva, kifejezetten lusta munkának érzem Owens részéről, aki egész
– pont olyat, amit a Monclairrel közös kollaborációjára, illetve, amit eredetileg a saját, 2017-es kollekciójában is használt. Egyébként több beszámoló tanúsága szerint gyári hibás a széria, mivel úgy jön ki a nyelve, mintha perforálva lenne. Ki tudja, lehet, hogy 350 eurót így is van akinek simán megér!
3. Tessék, az olcsó Yeezy-t Kanye Westtől!
+ Ár: kb. 70 000 forint
+ Furafaktor: 10/3
+ Ide vedd fel: tulajdonképpen akárhova, ahová nem kell iszonyúan kirittyentened magad.
Ha van emblematikus alakja a sneakerek körüli hisztériának, akkor az egyértelműen Kanye West, aki március 15-én adta ki a viszonylag megfizethető árú YEEZY 380 „Covellite” becenevű cipőt, ami potom 195 euróért elvihető tetszés szerint. A lépő hozza a megszokott Kanye-féle stílusjegyeket.
4. Adidas by Pharell Williams
+ Ár: kb. 67.500 HUF
+ Furafaktor: 10/2
+ Ide vedd fel: étterembe, haveri összejövetelre, meg kb. bárhova.
“Creativity knows no boundaries, and new icons are those undefined by boundaries.” -@pharrell
— adidas Originals (@adidasoriginals) March 15, 2021
The PW Triple Black collection combines heritage styles with innovation, for those undefined by boundaries.
Dropping 3.19 on Confirmed, https://t.co/TxkwwqsiiB, and select retailers. pic.twitter.com/Y0l3Gnrn1G
A rapperek, mint tudjuk, nagyon élik a cipőbizniszt, Pharrell Williams együttműködése az Adidasszal pedig már szintén jól ismert és közkedvelt. Pharrell dizájnjai amúgy jellemzően tele vannak színekkel, ebben az esetben viszont egy-egy tiszta fekete darabról beszélhetünk, amelyek valószínűleg hamar készlethiányba fordulnak majd.
5. Adidas Y-3 Sukui II
+ Ár: még nem tudni
+ Furafaktor: 10/5
+ Ide vedd fel: fashion show, esküvő, temetés.
Szintén kedvenc tervezőim közé tartozik Yohji Yamamoto, aki régóta működik együtt az Adidasszal az Y-3 márkában. Arról, hogy ennek égisze alatt milyen csodák születtek, érdemes alaposabban is utánanéznie annak, aki eddig nem tette meg, viszont itt a legújabb eredmény, amelyről még mindig csak annyit tudni, hogy márciusban jelenik meg, és még mindig nem tudni, hogy mennyiért. A naptárt nézve azonban valószínű, hogy perceken belül fog megjelenni, mégpedig rohadt drágán.
6. A Király is cipőt szignóz
+ Ár: Még nem ismert.
+ Furafaktor: 10/3
+ Ide vedd fel: fashion show, esküvő, temetés.
A legelső olyan sportcipők, amiket már nem csupán funkciójuk végett készítettek, hanem hogy utcán is hordhatók legyen, Michael Jordan nevéhez fűződnek. Bár én nem vagyok nagy kosaras, azt tudom, hogy
– viszont még mindig csak annyit tudni róla, hogy az év elején jelenik meg, és senkinek lövése sincs róla, hogy mennyibe fog kerülni.
7. Klasszikus újratöltve
+ Ár: 130 EUR / kb. 47.000 HUF
+ Furafaktor: 10/1
+ Ide vedd fel: bárhova.
A végére pedig itt egy klasszikus, ami a Converse és a Virgil Ablot nevéhez köthető Off-White közös munkája. Virgil Ablot-ra kissé rájár most a rúd, mármint reputáció tekintetében, ugyanis nemrégiben olyat mondott, hogy a streatwear már nem menő. Ez nyilvánvalóan hülyeség,
Hogy a rehabilitáció mennyire lesz sikeres, azt nem tudom, mindenesetre az Off-White x Converse Chuck 70 „Stripe” 130 euróért nemcsak jutányos, de jól is néz ki, szóval tán érdemes lesz belőle beszerezni egyet a nyárra azoknak, akik szeretik a világos színeket.
NYITÓKÉP: Twitter / Azonnali montázs
Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!
Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.