Ozark: a családi pénzmosoda, ami súlyos dilemmákat hoz zavarbaejtő közelségbe

Szerző: Renczes Ágoston
2021.02.13. 18:10

A néző szorít az alapvetően szimpatikus antihős családnak, hogy aztán egyszerre borzadjon el a másokat tönkretevő döntéseiktől és fogadja el azokat. Egy mágikus környezetben játszódó bitang erős sorozat, amiben a megjátszott családi tökéletesség találkozik az örökölt kilátástalansággal. És a kartellel.

Ozark: a családi pénzmosoda, ami súlyos dilemmákat hoz zavarbaejtő közelségbe

Marty Byrde, a sikeres pénzügyi szakember egy napon fogja a családját – a tőle elhidegült feleségét, Wendyt, nagykamasz lányukat és kiskamasz fiukat –, és mindent maguk mögött hagyva leköltöznek vidékre, hogy új életet kezdjenek. Marty az új lakóhelyükön is kamatoztatja tudását: különféle kis helyi cégekbe fektet be, közben Wendy is próbál magára találni, a gyerekek pedig beilleszkedni az új környezetbe.

 

Újonnan érkezettként és a helyi viszonyokat nem ismerőkként természetesen nem tudják elkerülni a súrlódásokat a helyiekkel, akiknek már a felmenőik is a környéken éltek: Snellékkel, a mezőgazdasággal foglalkozó kemény, idős házaspárral, vagy a zűrös Langmore-családdal.

BYRDE-ÉK VIDÉKEN KEZDENEK ÚJ ÉLETET. KÉP: NETFLIX MEDIA CENTER

Ez a helyzet egyaránt lehetne egy családi dráma és egy sitcom kezdete is,

 

ha Martynak pénzügyi szakemberként nem az lenne a főállása, hogy az egyik mexikói kartellnek mossa a pénzt.

 

Természetesen a hirtelen költözés is ezzel függ össze: Marty üzlettársa meglopta a kartellt, Marty pedig utolsó esélyként azzal bizonyíthatja a hasznosságát és kerülheti el, hogy őt és a családját is megöljék, hogy szűkös határidővel tisztára mos a kartellnek egy nagyobb összeget a Chicagótól távoli Ozark-tóvidéken. 

Ehhez kellenek Martynak a különféle cégek a kocsmától a sztriptízbárig, és amíg a jószándékú befektető álarca mögött ügyködik a kartell pénzének tisztára mosásán, akaratlanul is keresztbe tesz a helyi heroingyártó és -terjesztő családnak, felkelti a környék kisebb kaliberű bűnözőinek érdeklődését, miközben az FBI is vadászik rá.

Ahhoz már hozzászokhattunk, hogy a sorozatok a mozifilmekéhez mérhető látvány mellett, aprólékosan kidolgozott környezetben kiváló színészi alakításokkal mesélnek el komplex történeteket, egy egészestés filmnél akár jóval hosszabb távra is elvarázsolva a nézőt. Talán a legkülönlegesebb élmény, amikor a sorozat egy antihőst követ nyomon, akinek a döntései a történet komplexitása és az árnyalt mellékszereplők miatt különös, a néző számára is átélhető súlyt kapnak.

Erre a legjobb példa – egyben minden idők egyik legjobb sorozata – a Breaking Bad, a fejét kábítószergyártásra adó középiskolai kémiatanár elképesztően valósághű új-mexikói környezetben játszódó története, amiben az eleinte alsógatyában csetlő-botló főhősből fokozatosan egy bárkit manipulálni képes bűnözői mastermind válik. Walter White, a Breaking Bad főhőse olyan döntéseket hoz, amik néha csak közvetve okozzák mások halálát, máskor azonban már ő dönt közvetlenül arról, hogy valakinek befejeződjön-e az élete, eleinte azért, mert nem lát más kiutat, később viszont azért veszi el mások, akár teljesen ártatlanok életet is, mert a rá vadászók elleni vagy csak a puszta „üzleti” stratégia úgy kívánja.

AZ OZARK TÓVIDÉK. MÁGIKUS KÖRNYÉK. KÉP: NETFLIX MEDIA CENTER

A baljóslatú, egy folyó felduzzasztásával létrehozott, helyenként a True Detective első évadát megidéző mágikus hangulatot árasztó tóvidéken játszódó Ozark – bár nem jut el a zsenialitás olyan szintjére, mint a Breaking Bad – nemcsak a témájában hasonlít az utóbbira, hanem abban is, hogy

 

a néző számára is zavarbaejtően kényelmetlen közelségbe hozza a mások életét tönkretevő vagy egyenesen elvevő döntések súlyát. 

 

És ilyen döntésekből nincs hiány: az alapvetően szimpatikus Byrde-családdal – ahol apuka foglalkozásával anya is tisztában van, és rövid idő elteltével a gyerekek elől sem tudják tovább titkolni vidékre költözésük igazi okát – a néző is könnyen azonosul, hogy aztán annál kényelmetlenebbül érezze magát a Byrde-ék ténykedése okozta pusztítást látva.

Ami még ennél is zavarba ejtőbb, az az, amikor a néző Byrde-ékkel együtt az olyan első látásra is ijesztő mellékszereplőkkel kezd el szimpatizálni, akik nem sokkal korábban még felfoghatatlan, égbekiáltó gonoszságot követtek el. 

Az Ozarkban különösen erősek a női karakterek:

 

Wendy Byrde magára találása és felnövése Marty mellé egyenrangú féllé, majd már-már házon belüli versenytárssá különösen jól árnyalt karakterfejlődés. Darlene Snell karaktere kissé darabos, a harmadik évad egyik legkülönlegesebb és – újra – legzavarbaejtőbb pillanata mégis az övé. 

Mindannyiuk közül Ruth Langmore karaktere a legösszetettebb. Az apja börtönben, ő pedig alig-felnőttként próbálja összetartani a két semmirekellő, piti bűnöző nagybáttyjaiból és két kamasz unokatestvéréből álló, lakókocsikban élő családját. Ruth, aki maga is büntetett előéletű, arra törekszik, hogy az unokaöccseit, különösen az okos, érzékeny Wyattat kiszabadítsa a semmirekellő életformából, amibe beleszülettek, miközben az őt a börtönből lelki terror alatt tartó apjának is igyekszik megfelelni.

RUTH LANGMORE AZ UNOKAÖCCSEIVEL. KÉP: NETFLIX MEDIA CENTER

A talpraesett lány egy idő után Martynak dolgozik, és egészen torokszorító minden egyes pillanat, amikor – látva Byrde-ék családi álidilljét, amilyenhez neki még csak hasonlóban sem volt része soha – a zűrös és kemény Ruth

 

arcára kiül a szeretetéhes gyerek kétségbeesett vágyódása a normális család után és az erről való keserű lemondás.

 

A sorozat eddigi három évadában mindhárom nő meghozza a maga felfoghatatlanul nehéz döntését – és itt megint Ruth döntésének háttere a legárnyaltabb. Amíg ugyanis Darlene-é stratégiai döntés, Wendyé pedig annak belátása, hogy nincs más lehetőség, addig Ruth dilemmája választás a saját nyomorult világa és Byrde-ék álnormalitása, az előbbi kilátástalansága és az utóbbi biztosította kétes lehetőségek között.

Byrde-ék nem feltétlenül amorálisak: a másokat tragédiába taszító döntéseik próbára teszik őket – a velük azonosuló nézővel együtt. És ez a néző részéről egyre nehezebb: a cselekmény előrehaladtával ugyanis egy-egy mellékszereplő halála már nem csupán közvetett eredménye Byrde-ék ténykedésének, hanem egyre inkább Wendy tudatosan meghozott döntése, amivel a tőlük egyre jobban elidegenedő gyerekeik előtt is el kell majd számolniuk.

A sorozat negyedik, befejező évada 2021-ben jön a Netflixre, aki még nem látta, annak addig érdemes bepótolnia az első hármat. 

 

NYITÓKÉP: Netflix Media Center

 

Renczes Ágoston
Renczes Ágoston az Azonnali egykori újságírója

Közgazdász bölcsész aszcendenssel. Csehszlovákiában született elég régen, ahhoz képest csak 2020 óta újságíró. Gyakran ír a szlovák és a szlovákiai magyar politikáról, gazdaságról, építészetről.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek