+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++
Ágoston Dániel
2021. január 23. szombat, 18:04
Azt tudni lehetett, hogy 2021-ben ráfordulni az 50-es évek sitcomjainak képi világára egészen abszurd ötlet – szuperhősökkel különösen. A Marvel új sorozata, a Wandavision egy nagyon bizarr, nagyon sajátos és mindenképpen kísérletező valami. Spoileres sorozatkritika!

Feltétlenül előre kell bocsátanom, hogy elvakult Marvel-rajongó vagyok. De, ha nem lennék az, a Marvel Cinematic Universe (haverok között csak „MCU”) sorozatba való ültetésének – pontosabban a Disney streaming szolgáltatójába való bevezetésének – első produkcióját, a WandaVisiont, akkor is egy elképesztően eredeti és izgalmas sorozatként emlegetném most. Már csak azért is, mert gőzöm nem lenne, hogy mi a frászt is nézek. Figyelem, spoileres kritika!

 

+++

 

Legalábbis abból a két részből mindenképp ez jönne le, ami múlt hét pénteken jelent meg a Disney+-on, s amelyről eleve tudni lehetett, hogy egy

 

nagyon bizarr, nagyon sajátos és mindenképpen kísérletező valami lesz.

 

A Marveltől, vagyis Kevin Feige Marvel-atyamestertől persze eddig sem volt idegen a különböző zsánerek mentén való megközelítése az egyes szuperhősfilmeknek. Gondoljunk csak az első Amerika Kapitányra, amely egy háborús film, vagy a másodikra, ami egy kémfilm, de ott volt a lehetetlenül merész húzásnak tűnő Thor 3 Taika Waititi rendezésében, vagy a Galaxis Őrzői James Gunnal, amelyek mindegyike tűpontos látlelete annak, hogy megéri merészet húzni, ha Miki egérék fenn akarják tartani a filmtörténelem legnagyobb franchise-vállalkozását. 

 

 

Nem történt ez másként a WandaVision koncepciójánál sem, amely annál is inkább merész ötlet, mert 2021-ben élből ráfordulni az 50-es évek sitcom zsánerére, amin lovagolva a sorozat folyamatosan halad majd végig a műfaj évtizedein, miközben kibontja a sztorit, egészen abszurdnak tűnik. Ráadásul olyannyira komolyan véve a műfaj sajátosságait, hogy

 

a képaránytól a beállításokon keresztül a rendezői megoldásokig és a vágásokig előkaptak mindent az 50-es évekből

 

– még Dick Van Dyk-ot is, akivel hosszan konzultáltak, hogyan is lehetne a leghitelesebben beilleszteni mindebbe a Bosszúállók furcsa szerelmespárját: a mutáns-boszorkány Wanda Maximoffot, vagyis Skarlátboszorkányt és az android Víziót.

 

A történet alaphelyzete, hogy Wanda és Vízió megérkeznek egy Westview nevű képzeletbeli városkába, ahová új lakókként szeretnének beilleszkedni. Mármint nem azért képzeletbeli, mert egy képregény-adaptációról beszélünk, hanem mert eleve tudható volt (de legalábbis sejthető), hogy a WandaVision szinte biztosan Wanda elméjében fog játszódni.

 

Wanda ugyanis az egyik leginkább érzelmileg megcibált karakter az Marvel-univerzumban, aki felbukkanása után szinte nekifutásból elvesztette testvérét, a hipergyors futásra képes Higanyszálat (höh, érted, nekifutásból), majd a filmsorozat harmadik fázisának végére elvesztette szerelmét is, Víziót, aki Thanos ölt meg oly módon, hogy már nem lehet visszahozni sehogy az életbe. Éppen ezért szinte magától értetődik, hogy

 

a sorozat Wanda fejében játszódik, aki teljesen érthetően menekülhetett saját elméjébe a Végjáték eseményeit követően.

 

Ezt a feltételezést nem is nagyon titkolja az első két epizód (helyesebben az első dupla epizód, mivel hetente csak egy rész lesz látható innentől), amely a teljesen abszurd helyzetet, miszerint két szuperhős egy 50-es évekbeli szitkomban látható – a főszerepekben egyaránt fürdik Elisabeth Olsen és Paul Bettany – elképesztően precíz és szürreális módon töri meg a rendező Matt Shakman olyan anomáliákkal, amikből szinte világossá válik, hogy Wanda elméjének kognitív disszonanciáit éljük át éppen mi is.

 

Eleinte csak annyiban, hogy sem Wandának, sem Víziónak sincs gőze arról, hogy mikor házasodtak meg, Víziónak lövése nincs, hogy amúgy mit termel a munkahelye, ahova bejár dolgozni, majd egy thriller-szerű vacsorajelenettel, amit látva gyerekként valószínűleg a szar is belém fagyott volna – illetve egy, a fekete-fehér világba random beeső színes helikopterrel, meg egy szintén kiszínezett, csatornából előmászó méhésszel, meg azzal a furcsa rádióadással, amiben valaki azt kérdezi Skralátboszorkánytól, hogy „Wanda, ki tette ezt veled?”.

 

 

Azonban ezen adalékoktól épphogy nem válik egyértelművé a sorozat alaphelyzete, hanem aggasztóan megkavarja azt. S mindez nemcsak azért van így, hogy tovább nézzük a sorozatot, hanem mert az említett kognitív disszonanciák mellett

 

kitekintést is látunk abból a világból, ahol a cselekmény fő szála fut.

 

Már rögtön az első rész végén, ahol a monitorok egyikén látható S.W.O.R.D. logó mellett (ami a náci Hydra által korrumpálódott SHIELD utódszervezete, s amit Nick Fury gründolt össze az alakváltó idegen skrullokkal a Pókember: Far From Home stáblisa utáni jelenetében) egy jegyzetelő női alakot láthatunk (jó eséllyel Maria Hill-t), amiből pedig arra következtethetünk, hogy Wanda az eddig még ismeretlen SWORD-központban fekszik megfigyelés alatt. Talán. De akkor meg ki akarja elérni a rádión keresztül Wandát, és miért tekerte vissza a jelenetet Wanda, miután meglátta a full para méhészt?

 

Túllendülve a geekfaktorokon – például az epizódokba illesztett korabeli reklámokon, amelyekben találkozhatunk a Stark Industries által gyártott kenyérpirítóval és a Hydra által gyártott órával is – és azon, hogy a sorozat önmagában elég nehezen értelmezhető azok számára, akik nem ismerik az MCU eddigi történéseit, vitán felül

 

egy teljesen formabontó, szürreális, szórakoztató és alighanem tragikus sorozatot hozott össze a Marvel,

 

ami természetesen pontosan ugyanúgy fog integrálódni a franchise világába, mint minden, amit eddig az MCU-ban láthattunk. Tudható ugyanis, hogy a sorozat a második Doctor Strange-filmbe fog belefutni, mindemellett a Disney által azóta már felvásárolt Foxnak köszönhetően

 

itt kezdődhet az eddig a Fox tulajdonában lévő mutánsok bevezetése is a Marvel filmes univerzumába,

 

hiszen Wanda a képregények szerint Magneto lánya, vagyis egy mutáns. Ez persze szinte jó eséllyel másként lesz a filmes univerzumban, viszont Wanda tökéletes karakter arra, hogy rajta keresztül kezdjék el pedzegetni a mutánsok régóta várt felbukkanását.

 

Addig azonban, amíg ez meg nem történik, mindenképp érdemes saját jogán is nézni a WandaVisiont, mivel kétségtelenül az egyik legjobb dolog, amit a Disney az utóbbi években meg mert húzni. Még akkor is, ha ebben az esetben is 30 perces részekre szorítkoztak, ahogy a Mandaloriannál. Így talán még annak is van értelme (már aki kibírja), hogy a néző a sorozat lepörgése után darálja le egyben az egészet.

 

NYITÓKÉP ÉS KÉPEK: Disney / WandaVision Media Kit

 

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

Hetvenöt éve írta alá azt az egyezményt, amely lehetőséget adott Csehszlovákiának arra, hogy területéről magyar lakosokat telepítsen át Magyarországra, és fordítva.

A kontinens legjobb sorozatával, archívumával, tojástörőjével és még sok minden mással!

A 2010-es évek elején még fagyos volt a viszony, de mostanra eljutottak egészen addig, hogy a Fidesz már az RMDSZ ellenében induló erdélyi jobboldaliakat hazaárulózza. Hogyan jutottak el idáig?

Most ismerte el először valaki a Bizottságban, hogy talán nem minden volt rendben a vakcinabeszerzésekkel.

Közel három és fél óráig kellett magyarázkodniuk az EP-ben a vakcinagyártó cégek vezetőinek, hogy mikor érkeznek meg az EU-nak ígért vakcinák.

Nem tetszik neki egy szabálymódosítás, aminek segítségével a komplett Fidesz-delegációt ki lehetne tessékelni a néppárti frakcióból.

A hét kérdése

Arról még senki sem beszélt, hogy ezeket pontosan mire is lehetne felhasználni, azt viszont tudjuk, hogy jönnek. Dönts te!

Azért ide elnéznénk

Mi is, képzelheted. Gyere az Azonnali olvasói Facebook-csoportjába kibeszélni mindent!

Ezt is szerettétek

A Helyzet-interjúban vendégünk Miklósy Krisztián synthwave zenész, akivel kitárgyaltuk, hogyan válik valósággá lassan a nyolcvanas évek sci-fijeinek retrofuturizmusa. Podcast!

Hogyan hat a klímaváltozásra a CSOK Vági Márton szerint? Csalár Bence divatblogger pedig a magyarok ízléséről, a divattal való kapcsolatukról és a magyar vidék divatjáról mesélt. Podcast!

Szálinger Balázs költővel beszéltünk, aki elmondja, miért vonult ki a városból és a Facebookról, és mi köze a költészethez a verses reklámoknak és Krúbinak.

Van-e a magyar politikában még élet Facebook nélkül? Ezt a kérdést vitatjuk meg az elején! A második fele: meglepetés!

Megújult a Helyzet, az Azonnali podcastja! Prieger Zsolt, az Anima Sound System frontembere mesél cigányságról, vírusról és jellemfejlődésről.

Mennyire estek be az árak a fővárosban és vidéken? Érdemes várni a lakásvásárlással vagy eladással? Ingatlanpiaci szakértőkkel beszélgettünk a Helyzetben! Podcast.

A kormányra kerülő RMDSZ akár három minisztériumot is kaphat Romániában. A választáson meglepően jól szereplő szélsőjobboldal azonban a koalícióban is okozhat zavart.

Twitter megosztás Google+ megosztás