Sokkal biztonságosabb hely egy múzeum járványügyi szempontból, mint egy szupermarket vagy a tömegközlekedés, mondja a 77 napnyi bezárást követően csütörtökön megnyitó Uffizi igazgatója, Eike Schmidt. Pláne hogy olyan helyzebe kerülnek most a látogatóik, mint amiről eddig nem is álmodtak volna: nem lesznek turisták. De mi lesz majd, ha lesznek? Interjú!
Mondjon egy olyan festményt az Uffizi gyűjteményéből, amit a következő hetekben-hónapokban a leginkább érdemes lesz akár húsz percen át teljes nyugalomban megnézni!
Különösen azokat a kifejezetten híres festményeket ajánlanám, amelyekhez amúgy nagyon nehéz hozzáférni az előttük csoportosuló tömegektől – igaz, a pandémia alatt kitaláltunk pár módszert arra, hogyan akadályozzuk ezt meg a jövőben. A november 5-i bezárás előtti napokban arra lettem figyelmes, hogy az általában teljesen tele lévő Leonardo-teremben egy vagy két látogató nézelődött csak.
A Botticelli, Raffaello és Michelangelo műveit bemutató termekre ugyanez volt érvényes. A többi műalkotást még csúcsszezonban is viszonylag nyugodtan végig lehetett nézni, de a leghíresebb mesterművek esetében ez tényleg csak most tehető meg.
Ha valaki a lockdownt helyezné művészettörténeti kontextusba, mely műveket ajánlaná?
A honlapunkon két online kiállítás is foglalkozik ezzel. Az egyik az ikonográfiákon évszázadokon át megfigyelhető, csodaszámba menő gyógyulásokról szól – ez mondhatni, a keresztény perspektíva –, a másik a tavasz és az újjászületés témáját pedzegeti az ókori görög és római mitológiában. Ha valaki nem teheti meg, hogy a következő hetekben ellátogat az Uffizibe, annak nagyon ajánlom ezeket – pláne, mivel ezt követően, ha eljön hozzánk, izgalmas lesz megkeresnie őket háromdimenziós fizikai valójukban. De nemcsak megkeresni: pásztázni, tanulmányozni, élvezni – a képzőművészet csodája ugyanaz, mint a zenéé: az intellektuális és az érzelmi része nem válik el egymástól, épp ellenkezőleg.
Látogatószámban és pénzben mekkora kiesést jelentett önöknek a lockdown?
Pontos számokat nem tudok mondani még, a következő napokban publikáljuk őket. Ami viszont világosan látszik, az az, hogy 2020-ban jelentősen kevesebb látogatónk volt annak köszönhetően, hogy öt hónapon át zárva kellett tartanunk. Ez nyilván erős gazdasági következményekkel is járt – de szerencsére 2019-ben rendkívül jól gazdálkodva jelentős tartalékot halmoztunk fel, amihez egy, a római kormánytól érkező támogatás is társult. Fel vagyunk tehát vértezve 2021-re, de reméljük, hogy a járványgörbe és a halálozási számok olyan gyorsan csökkennek, amennyire csak lehet.
De addig is, míg nincs vége a járványnak, az Uffizi egy oázis lesz azon az emberek számára, akik idejöhetnek. Ezek pillanatnyilag a Toszkánában lakók, de reméljük, hetek múlva már egész Európából köszönhetünk itt látogatókat – mindez csak a koronavírusos esetek számán múlik.
De hogyhogy hirtelen kinyithattak a múzeumok Olaszország sárga zónáiban – volt egy erős kulturális lobbi, ami ezt elintézte a római kormánynál?
Amellett, hogy mindenben követjük az olasz miniszterelnök által elrendelt egészségügyi előírásokat, már az elejétől fogva határozott véleményt nyilvánítottunk arról, hogy a kultúra és a művészet milyen értékkel bír. A döntéshozóknak erről nyilván tudomásuk volt.
Milyen következtetéseket vontak le a járvány alatt, mi lesz mostantól másként, mint eddig?
Az első, tavaly márciusi bezárást követően már elkezdtünk kitalálni új koncepciókat. A legfontosabb a museo diffuso modell, vagyis hogy ne csak egy helyszínre koncentráljunk, hanem egész Toszkánában elosszuk a majdan ideáramló látogatókat. Számos toszkán településre viszünk műveket a raktárunkból: több, mint húsz polgármesterrel dolgozunk együtt ezen. Így lesz egy olyan előnyünk is, amivel egy városi helyszín nem rendelkezik: a gyönyörű toszkán táj. És ott, a toszkán tájban elszórva az Uffizi gyűjteménye. Természet és művészet. Ez egy óriási minőségbeli ugrás lesz!
Mik a becsléseik, mikor jöhet majd több turista Firenzébe?
Azzal számolunk, hogy 2021 még egy átmeneti év lesz.
A történelmi tapasztalat azt mutatja, hogy az Uffizi eddigi minden hosszabb ideig tartó bezárását egy az azelőttinél nagyobb turistaáradat követi. Ez volt a helyzet a második világháború, az 1966-os firenzei árvíz és az 1993-as maffiamerényletek után is. Ezzel számolunk a koronavírus-járvány után is.
FOTÓK: Bukovics Martin, Bakó Bea, Firenze / Azonnali
Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!
Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.