A Szovjetunió egyik legőrültebb, legmodernebb, leginkább hagyománytisztelő épülete a tbiliszi Esküvői Palota, amelynek csak a története meredekebb a tornyánál.
Egy ateista állam által épített kvázi vallási épület, amely egy női és férfi nemi szerv keveréke, ahol megházasodik a Deep Purple énekese, megfordul Margeret Thatcher, majd a posztszovjet időkben magánház lesz – ez a rövid összefoglalása a grúz fővárosban, Tbilisziben található Esküvői Palota vagy Katedrális történetének, amely annyira kelet-európai, amennyire groteszk is.
Ateista vallási ünnepek, materialista katedrális
Egyáltalán kinek jutott eszébe a pangás éveiben, Leonyid Brezsnyev regnálásának csúcsán, a Szovjetunió legunalmasabb és legszürkébb időszakában, vagyis a 70-es, 80-as években állami szinten építeni egy óriási épületet esküvőknek Tbiliszi déli részén? A The Calvert Journal cikkéből tudható ez is: az ekkoriban megújuló grúz vezetés első embere, a grúz kommunista párt első titkára, Eduárd Sevarnadze úgy gondolta, hogy az akkoriban talán a Szovjetunió legjobb légkörű és életszínvonalú tagköztársaságában
Ezért afféle népünnepélyeket szerveztek, ezt hívták a fővárosban tbiliszobának (kicsit hasonlóan a magyar szocializmus keresztelőt kiváltani akaró névadó ünnepségéhez), és az egyik ilyenre, egész pontosan az 1984-esre adták át az 1979-ben megkezdett épületet.
Tervezője a grúz, sőt a nemzetközi építészettörténet jelentős alakja, Viktor Dzsorbenadze, akit csak úgy hívtak a barátai, hogy
És akinek építészeti eszméit maga is vallotta. Dzsorbenadze egy, a Szovjetunió mércéjével nézve relatíve szabad Grúziában élt, ahol pezsgett a szellemi élet, a 60-as, 70-es, 80-as években, az építész jó barátja volt például Szergej Paradzsanov rendező (A gránátalma színe, 1969). Dzsorbenadze 1925-ben született, és 1999-ben halt meg elfeledve, az identitását kereső posztszovjet korban.
Színes társaságban töltötte aktív éveinek színe-javát, olyan bohém miliőben, ahol tolerálták homoszexualitását (amit barátja, a szintén meleg Pardzsanov nyíltan vállalt), holott az a törvény betűje szerint a Szovjetunióban illegális volt. Dzsorbenadzét még az 1972-ben új idők új szeleit elhozó, a korrupcióba fulladt szovjet Grúziában rendet ígérő Sevarnadze is felkarolta, hogy építészetével megjelenítse a változást.
Dzsorbenadze Moszkvában tanulta művészetét, és visszatérve Tbiliszibe belevetette magát a nemzetközi építészet törénéseibe – német, francia szakirodalmat olvasott, és utazhatott is.
A Mukhatgverdi temető (itt is helyezték örök nyugalomra) vagy az Ilja Csavcsavadze Múzeum épülete is érezhetően magán viseli Le Corbusier hatását. Egyrészt merít Le Corbusier egyik leghíresebb épületének, a ronchamp-i Notre Dame de Haut formavilágából, másrészt a temető épületeinél felhasznált egykori, beépített sírköveket a falhoz.
Apa férfi, anya nő
Ezután érkezett a felkérés 1974-ben Sevarnadzétől az Esküvői Palotára, és a felkérés mellé sok pénz is jutott. Esküvői paloták Szovjetunió-szerte voltak, de sehol nem készültek ilyen méretben és koncepcióval. A drágaság és a tény, hogy az épület tényleg egy katedrálisra emlékeztet, botrányt kavart, de Sevarnadze tartotta neki a hátát.
A koncepció is egyedi, egyben a szovjet erkölcsök lenyomata: házasság férfi és nő között lehetséges, az apa férfi, az anya nő. Így az épület szemből a hatalmas toronnyal és a két gömbszerű oldalsó traktussal erősen fallikus jelleget ölt, az alaprajz viszont mintha egy női test ágyékmagassági metszete lenne –
Mindezt sarlóval-kalapáccsal az erkélyeken. A Calvert Journal úgy fogalmaz, egy ilyen elgondolást még ma is inkább kötünk Kaliforniához, mint a Kaukázushoz. Mindemellett a templom felhasznál népi elemeket is.
Always loved the Tbilisi Wedding Palace but never knew floor plan based on cross-section of female abdomen! Amazing. https://t.co/8KYBeowQ7A pic.twitter.com/09bZoYGb9l
— Shaun Walker (@shaunwalker7) March 17, 2017
Az addigra már a szovjet külügyminiszterség elvállalásának gondolatával kacérkodó Sevarnadzének az épület a modern és prosperáló szovjet Grúzia jelképe volt. És jöttek is a hírességek: a Deep Purple énekese, Ian Gillan 1990-ben itt házasodott, és megfordult itt 1987-ben Margaret Thatcher is (tán nem is sejtve azt, mekkora genitáliák között jár).
Az oligarcha istennek képzeli magát a pincében
Dzsorbenadze épített volna egy valódi templomot is, az összes vallás temploma néven futó koncepció azonban nem nyerte el a grúz ortodox egyház tetszését, így ez nem jött össze – így maradt a neve mellett egy ateista katedrális.
A peak inside the surreal...
— Barbitecture (@barbitecture) October 3, 2019
PS. This is a WEDDING PALACE #tbilisi #sovietmodernism #sovietarchitecture #architecture #PoMo pic.twitter.com/AX88YBO3vf
A Szovjetunió széthullott, Grúzia önálló állam lett. A 90-es évek háborút és zűrzavart hozott, az Esküvői Palota pusztulni kezdett. És az 1992-ben egy puccsal az immáron független Grúzia vezetőjévé tett Sevarnadze örült, hogy a 90-es évek Moszkvájának zavarosában halászó milliárdos Badri Patarkatsiszvili beköltözött a hatalmas épületbe. Az ateista katedrális egy zsidó-grúz oligarcha lakhelye lett – a felszíni tereket javarészt meghagyta, konzerválta,
Patarkatsiszvili Borisz Berezovszkij politikai köreihez tartozott – Berezovszkij volt az egyik legnagyobb hatalmú oligarcha a 90-es években, hatalmas vagyonra tett szert a privatzáció során, Borisz Jelcin néhai elnök bizalmasa volt, ahogy az Orosz Biztonsági Tanács tagja is. Patarkatsiszvili az akkori legnagyobb tévécsatorna ORT vezetője lett (mely erősen segítette Borisz Jelcin 1996-os újraválasztását), de felügyelte a Szibneft olajvállalat privatizációját, és más tévécsatornák élére is került.
Jelentős filantróp volt, őt mondják a valaha volt legazdagabb grúznak a maga 12 milliárdos vagyonával. Berezvszkij és ő is furcsán haltak meg, Patarkatsiszvili 2008-ban, amikor a grúz elnökválasztáson is elindult, és 7 százalékos eredményt ért el, angliai birtokán esett össze, nem tudták újjáéleszteni – halála a mai napig sok kérdést felvet.
Patarkatsiszvili örökösei aztán 2012-ben megnyitották a köznek az Esküvői Palotát, ahol a mai napig lehet esküvői időpontot foglalni.
Tbiliszi építészete pedig ezután elveszítette karakterét, a régmúlt stílusjegyeinek giccses másolása és a sztárépítészek uniformalitása váltogatja egymást – valamint a pénzéhes ingatlanfejlesztők terítik egyenházaikat, amelyek ugyanannyira fütyülnek a helyi kulturális sajátosságokra, mint a szovjet időkben idetelepített lakótelepek.
NYITÓKÉP: Roman Geber / Wikipedia
Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!
Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.