+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++
Szerző: Techet Péter
2020. szeptember 22. kedd, 21:10
A kínai koronavírus-járvány jelentősen földhöz vágta a légiközlekedést. A Lufthansa és a német céghez kapcsolódó több európai légitársaság is hatalmas vesztésegeket termel, ezért munkahelyeket kell megszüntetniük, és már most több repülőgépet eleve kivontak a forgalomból.

A Neue Zürcher Zeitung értesülései szerint a Lufthansa-cégcsoport, amelyhez a német anyavállalat mellett a Eurowings, a Swiss, az Austrian és a Brussels Airlines tartozik, a jelentős veszteségek és a nagy távolságú utak piacának összeomlása miatt több száz repülőgép kivonását tervezi: az eredetileg akart 100 helyett

 

összesen 760 gépet időlegesen leállítanak.

 

Mindez érinti a kétemeletes Airbus A380-okat is, amelyekből a cégcsoport mind a tizennégyet – egyelőre úgy néz ki: nem is csak időlegesen – a hangárban fogja hagyni.

 

Minderre értelemszerűen a kínai koronavírus-járvány miatt összeomlott légiközlekedési piac folyamatai (azaz hogy alig van utas) van szükség.

 

A frankfurti reptéren a tavaly ilyenkori majdnem hétmilliós havi utasforgalom 80 százaléka elmaradt:

 

2020 augusztusában összesen másfél milliónyian vették igénybe a repteret. Igaz, a járvány tavaszi szakaszában még ennél is drasztikusabb volt a bezuhanás: áprilisban a havi 200 ezret se érte el a reptér utasforgalma, de még júniusban is csak 500 ezres volt.

 

Mindez nemcsak a gépparkra, de a munkavállalókra is kihat. A svájci Swiss, amely szintén a Lufthansa-csoport része, a munkavállalóinak 15 százalékát tervezi elbocsátani. Miközben maga a Lufthansa nem kíván számokat megnevezni, mennyi embert akarna a 128 ezer körüli állandó, teljes munkaidős állásokból elbocsátani, a düssoldorfi Handelsblatt úgy értesült:

 

27 ezer ember elbocsátását tervezik.

 

Persze a Lufthansánál erős szakszervezetek ezt lassíthatják, a számokat eleve csökkenthetik – és végső esetben, ha tényleg elbocsátásra kerülne sor, olyan jelentős végkielégítéséket harcolhatnak ki, hogy a Lufthansának esetleg mégsem érné meg a létszámcsökkentés. Az is igaz, hogy a Kurzarbeit révén a Lufthansa jelenleg 170 millió eurót spórol havonta.

 

Erre szüksége is van, ugyanis a veszteségük havonta eléri az 500 millió eurót. Az egész cégcsoporton az sem segít, hogy több állam is már eddig segítette a repülőtársaságokat. A német állam 9 milliárd eurónyi segítséget adott, ám a támogatásokért cserébe negyedrészben ismét tulajdonos lett a Lufthansában. Az osztrák állam ezzel szemben nem kért állami tulajdont az Austrian Airlines-nak jutatott 450 millió eurós támogatásért (ebből 300 millió eurót kölcsönként, 150 millió eurót pedig közvetlen támogatásként kapott az Austrian), csupán garanciákat arra, hogy jódarabig maradnak még Bécsben.

 

NYITÓKÉP: Lufthansa Airbus A321-100 / Arpingstone, Wikipedia

 

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

Szerdán tárgyalnak a tartományi miniszterelnökök Angela Merkellel további szigorításokról. Markus Söder bajor kormányfő a tavaszihoz hasonló teljes leállást szeretne legalább novemberben.

Elmérgesedett a viszony a török államfő és Franciaország között, az ügy hátterében a Charlie Hebdo Mohamed-karikatúrái és az ezek miatt lefejezett tanár esete áll. A francia szatirikus lap megint lépett egy merészet.

A TUI már építi át ennek megfelelően a portugáliai és Kanári-szigeteki hoteljeit.

Kedden három fontos magyar közéleti személyiség koronavírus-tesztje is pozitív lett. Van, aki már a tüntetek kezelésekor otthoni karanténba vonult, és van, aki örül, hogy nincs tüdőgyulladása.

Hol tart majd Magyarország 2030-ban? EU-tagok leszünk-e akkor még? Milyen adottságaink vannak? Kihasználjuk-e ezeket? Mit kellene tenni? Elolvastuk az Egyensúly Intézet új kötetét.

A hét kérdése

Egy hét múlva véget ér az amerikai elnökválasztás. Te kinek örülnél, ki győzzön?

Azért ide elnéznénk

Az ELTE Illyés Sándor Szakkollégiuma ebben a hónapban a borderline és a narcisztikus személyiségzavaról tart előadást. Mindezt online november 3-án 18 órakor.

Könnyűzenei konferencia online és koncertek az A38-on. A szokásos három nap helyett ezúttal csak egy napon, november 4-én.

Skandináv filmek egy héten át az Art+ Cinemában. Október 22-28.

Felkavaró, meghökkentő, komfortzónából kimozgató kiállítás november 22-ig, ami garantáltan nyomot hagy és továbbgondolásra sarkall.

Ezt is szerettétek

Sem Kirgizisztán, sem Bolívia nincs a világpolitikai érdeklődés középpontjában, pedig az utóbbi hetekben mindkét országban sorsfordító változások történtek. Ezekről szól az e heti Helyzet!

Léteznek-e valóban Fidesz-árvák, akiket meg tudnak szólítani? Hogy állnak az ellenzéki összefogáshoz? Hallgasd meg, hogy mit mondott erről Pálinkás József és Ábrahám Júlia! Podcast.

Szeptember eleje óta tart a SZFE-s egyetemfoglalás. Mi tartja a lelket az őrt állókban, mennyire zavarodott meg a hatalom a váratlan akciójuktól, és hogyan látják a következő hónapokat? Podcast!

Tudatosan és szolidárisan viselkedtünk: megbíztunk a tudományban és nem engedtünk a csoportnyomásnak, mi több, néha éppen rácáfoltunk minden várakozásra. Járványszocio!

A Helyzetben az abaújkéri Wesley János Iskolába látogattunk, hogy megtudjuk: mit jelent az ott tanulóknak és a pedagógusoknak a kormány megszorítása.

Lesz-e még bármi ugyanolyan, mint a járvány előtt? Jól költi-e el az állam a gazdasági akcióterv támogatásait?

Balogh Ákos Gergely Index-főszerkhelyettes a Mérték Médiaelemző Műhely munkatársával, Urbán Ágnessel vitázott a Helyzetben.

Twitter megosztás Google+ megosztás