+++ Kérj egy Reggeli feketét! Heti háromszor küldjük neked. Nem linkgyűjtemény: olvasmány. +++
Szerző: Antal Róbert-István
2020. szeptember 21. hétfő, 15:58
Hónapok kérdése már csak, és közvetlen vasúti összeköttetése lesz Bukarest repülőterének a belvárossal.

Miután Klaus Johannis román államelnök jelenlétében pár napja átadták a bukaresti ötös metró egyik szakaszát, hétfőn Johannis újabb munkalátogatást tett. Johannis ezúttal a belvárost és a nemzetközi repteret összekötő vasútvonal építését tekintette meg, majd vonatra ült és kipróbálta az új szakaszt.

 

A bukaresti Északi pályaudvart (Gara de Nord) és a román fővárosról északra található otopeni-i Henri Coandă nemzetközi repülőteret összekötő vasútvonal modernizálása és egy kis részének a nulláról való megépítése régóta prioritás. A bukaresti Északi pályaudvar körülbelül a budapesti Keleti pályaudvarnak felel meg, mivel szintén metrócsomópont. Az új vasútszakasszal pedig a reptérről Bukarestbe utazók nagyon hamar átszállhatnak a bukaresti metrókra is.

 

Jelenleg ugyanis az otopeni-i nemzetközi repülőtér és a város között a bukaresti városi tömegközlekedés buszaival, taxival vagy Uberrel lehet utazni.

 

A reptér és a belváros közötti 18 kilométeres szakaszt nagyjából 40–50 perces menetidővel teszik meg úgy a buszok, mint minden más.

 

JELENLEG A BUSZOK ÉS AZ AUTÓK EZT A DUGÓKKAL TELÍTETT ÚTVONALAT HASZNÁLJÁK, EZÉRT IS OLYAN HOSSZÚ A BEJUTÁS A REPÜLŐTÉRRŐL A BELVÁROSBA.

 

Látogatása alkalmával a román államfő elégedett volt. Kiemelte, hogy az infrastrukturális beruházásokkal változni fog Románia megítélése a külföld előtt, illetve hogy a bukaresti jobbközép nemzeti liberális PNL Orban-kormány és – az ugyancsak PNL-ből érkezett – államelnök közös gazdaságélénkítő tervének mutatkoznak meg az első eredményei. „Ha belegondolunk, hogy 2016 és 2019 között, a liberális kormány megalakulásáig szinte semmit nem haladt a projekt, most pedig egy év alatt már majdnem kész van, nyilvánvaló számunkra a liberális kormányzás hozzáértése, és ezzel a kormánnyal fejleszthetjük majd Romániát" – mondta Johannis.

 

Johannis mondatait nagyon hamar bírálta a szocdemek volt pártelnöke, az exminiszterelnök, Victor Ponta. Ponta úgy fogalmazott, hogy Johannisnak egyetlen szenvedélye van, mégpedig az, hogy Johannis az ő miniszterelnöksége alatt (2012-2015) elkezdett infrastrukturális projekteket ad át. Ponta még ironikusan azt is hozzátette, hogy szeretné, ha Johannis is elindítana egy nagy infrastrukturális projektet, hogy azt Ponta 2024 után átadhassa. Itt arra utalt, hogy nagy esélyekkel 2024-ben Victor Ponta lesz a baloldali kihívója annak a jobbközép politikusnak, aki Klaus Johannis mandátumának végével indulni fog a román államelnök-választáson.

 

A dolognak annyi visszássága van, hogy a vasútvonalat – amely eleve az egyik létező, a főváros északi vasútvonalára csatlakozik rá, és a nulláról épített szakasz a beruházásnak nagyon kis hányadát, összesen 3 kilométert jelent – még a 2016 után kormányzó posztkommunista-nacionalista Szociáldemokrata Párt (PSD) kezdte el építeni. Mégpedig azért, hogy az akkor még esedékes EURO 2020 európai focibajnokságra a már felújított stadionokba Romániába özönlő fociszurkolók vonattal, gyorsan, európai körülmények között érhessenek be a belvárosba.

 

A bukaresti Északi pályaudvar és a nemzetközi repülőtér közötti új szakasz építésére 2016-ban írták alá a szerződést, és úgy tűnt, hogy 2017-ben elkezdhetik építeni az adott szakaszt. Azonban különböző jogi problémák merültek fel – például megóvták a közbeszerzést, egy állampolgár feljelentést tett, miután a nyomvonal a házán keresztül haladt volna – így az építkezést csak 2019 szeptemberében kezdhették el. Ekkor azonban esélytelennek tűnt, hogy a következő évi júniusi Európa-bajnokságra elkészüljön. Szerencsére a koronavírus-járvány a románok segítségére sietett: az EB-t 2021-re halasztották, így addigra a vonal elkészülhet. A focidrukkerek pedig a reptérről a környezetkímélőbb és gyorsabb vontattal utazhatnak majd be a városba.

 

Az új szakaszt majd december 12-én tervezik átadni. Még nincs eldöntve, hogy 50 percenként, vagy 20-30 percenként indítanak majd vonatokat az Északi pályaudvar és a nemzetközi reptér között. A busszal vagy taxival eltöltött utazási időt, 40 percet is felére, az ígéretek szerint 17 percre csökkenti majd a vonatos utazás. Hogy a vonatjegy ára mennyi lesz, szintén nem tudni. Uberrel nagyjából 60 lej, azaz 4200-4400 forint egy út.

 

NYITÓKÉP: Klaus Johannis / Facebook

 

comments powered by Disqus
Hírszolgáltatás

Hol tart majd Magyarország 2030-ban? EU-tagok leszünk-e akkor még? Milyen adottságaink vannak? Kihasználjuk-e ezeket? Mit kellene tenni? Elolvastuk az Egyensúly Intézet új kötetét.

Daniel pátriárka figyelmeztette őket: '89-ben a kommunisták is valami hasonlóval rukkoltak elő, s lám, hamarosan el is buktak.

Az ápolásért felelős államtitkár azt tanácsolja a családoknak, ünnepeljék a karácsonyt inkább kétszer és kisebb létszámban.

Mutatjuk, hogyan néz ki a gyakorlatban a szoft lockdownnak nevezett lélekölés. Fotóriport Firenzéből!

A tervezett három helyett viszont két nap alatt akarják megoldani, mert nem jelentkezett elég egészségügyi dolgozó.

A közép-ázsiai országról kínos képet festő Sacha Baron Cohen figuráját megpróbálják javukra fordítani a kazahok. Borat egyik kedvenc mondata lesz a turizmusuk hívó szava.

Medúzát enni sokkal környezetkímélőbb, mint mondjuk tonhalat vagy makrélát, mert medúzából van elég.

A hét kérdése

Egy hét múlva véget ér az amerikai elnökválasztás. Te kinek örülnél, ki győzzön?

Azért ide elnéznénk

Az ELTE Illyés Sándor Szakkollégiuma ebben a hónapban a borderline és a narcisztikus személyiségzavaról tart előadást. Mindezt online november 3-án 18 órakor.

Könnyűzenei konferencia online és koncertek az A38-on. A szokásos három nap helyett ezúttal csak egy napon, november 4-én.

Skandináv filmek egy héten át az Art+ Cinemában. Október 22-28.

Felkavaró, meghökkentő, komfortzónából kimozgató kiállítás november 22-ig, ami garantáltan nyomot hagy és továbbgondolásra sarkall.

Ezt is szerettétek

Sem Kirgizisztán, sem Bolívia nincs a világpolitikai érdeklődés középpontjában, pedig az utóbbi hetekben mindkét országban sorsfordító változások történtek. Ezekről szól az e heti Helyzet!

Léteznek-e valóban Fidesz-árvák, akiket meg tudnak szólítani? Hogy állnak az ellenzéki összefogáshoz? Hallgasd meg, hogy mit mondott erről Pálinkás József és Ábrahám Júlia! Podcast.

Szeptember eleje óta tart a SZFE-s egyetemfoglalás. Mi tartja a lelket az őrt állókban, mennyire zavarodott meg a hatalom a váratlan akciójuktól, és hogyan látják a következő hónapokat? Podcast!

Tudatosan és szolidárisan viselkedtünk: megbíztunk a tudományban és nem engedtünk a csoportnyomásnak, mi több, néha éppen rácáfoltunk minden várakozásra. Járványszocio!

A Helyzetben az abaújkéri Wesley János Iskolába látogattunk, hogy megtudjuk: mit jelent az ott tanulóknak és a pedagógusoknak a kormány megszorítása.

Lesz-e még bármi ugyanolyan, mint a járvány előtt? Jól költi-e el az állam a gazdasági akcióterv támogatásait?

Balogh Ákos Gergely Index-főszerkhelyettes a Mérték Médiaelemző Műhely munkatársával, Urbán Ágnessel vitázott a Helyzetben.

Twitter megosztás Google+ megosztás