Az Orbán és Matovič által átadott komáromi Duna-hídnak a szlovák oldalon alig van értelme

Szerző: Renczes Ágoston
2020.09.18. 10:34

Csütörtökön a magyar és a szlovák miniszterelnök jelenlétében átadták Komáromnál az új Duna-hidat. A Monostori híd tehermentesíti Komáromot és csatlakozik az M1-es autópályához, szlovák oldalon viszont alig változtat a kritikus közlekedési helyzeten.

Az Orbán és Matovič által átadott komáromi Duna-hídnak a szlovák oldalon alig van értelme

Komáromnál eddig a százharmincéves Erzsébet hídon lehetett átkelni a Dunán és átlépni a magyar-szlovák határt. A hidat – amire mindkét oldalon a belvároson keresztül lehet feljutni – rengetegen használták, hiszen a határ Duna által képezett szakaszán Pozsonyon kívül csak Győrnél, Komáromnál és Esztergomnál lehet átkelni.

A most átadott Monostori híd ezt a régi hidat tehermentesítené, egyúttal gördülékenyebbé tenné az észak-déli irányú tranzitforgalmat: ezentúl nem kellene az autóknak átverekedniük magukat a határ két oldalán fekvő Komárom és Révkomárom belvárosán. Ez a szándék viszont csak a magyarországi oldalon teljesül: itt a hídra vezető út a várost elkerülve csatlakozik az M1-es autópályára kapcsolódó 13-as főúthoz.

Ezzel szemben a szlovák oldalon gyakorlatilag semmilyen fejlesztés nem történt, ami hatékonyan bekapcsolná az új hidat a szlovák úthálózatba.

A hídról levezető út a Komáromot Pozsonnyal összekötő 63-as útba torkollik. A Csallóközből érkezők, illetve a Csallóközbe tartók ezentúl valóban úgy tudnak átkelni a Dunán és a határon, hogy nem kell behajtaniuk egyik oldalon sem a városba, viszont

az új híd pont a legfontosabb funkcióját, az észak-déli irányú tranzitfolyosó tehermentesítését és kiváltását nem tudja ellátni. 

HA ÉSZAK FELÉ MENNÉL TOVÁBB, HIÁBA AZ ÚJ HÍD, KERESZTÜL KELL MENNED RÉVKOMÁROMON (PIROSSAL JELZETT ÚTVONAL). A MONOSTORI HIDAT RÉVKOMÁROMOT MEGKERÜLVE KELLENE RÁKÖTNI AZ ÉSZAK FELÉ VEZETŐ FŐÚTRA EGY ÚJ ELKERÜLŐÚTTAL, ITT VISZONT EGY MÁSIK HIDAT IS KELLENE ÉPÍTENI A VÁG FÖLÉ (KÉKKEL JELÖLVE A HOZZÁVETŐLEGES NYOMVONAL).

Révkomáromot ugyanis észak felé is csak egy másik hídon keresztül lehet elhagyni, ráadásul a Vág fölött átívelő híd évek óta katasztrofális állapotban van. A városnak szüksége lenne egy új Vág-hídra is, ezen vezetne keresztül a szintén évek óta tervezett elkerülő út, ami Révkomáromot nyugatról megkerülve kötné össze a Monostori hidat az északra, Nyitra felé vezető főúttal. 

A Denník N összefoglalója szerint

szlovák szakértők már a Monostori híd tervezésekor felhívták a figyelmet erre a problémára, és azt javasolták, hogy az új híd ne a mostani helyén, hanem a várostól keletre épüljön meg,

hiszen úgy sokkal egyszerűbb lenne összekötni a Nyitra felé vezető úttal. Ez a megoldás viszont a magyar oldalon bonyolította volna a híd összekötését a komáromi ipari parkkal és az M1-es autópályával.

A Nyitra felé vezető főúthoz való közvetlen csatlakozás hiányában viszont a forgalom hiába kerüli ki Komáromot, és vezet át az új hídon, az észak felé továbbhaladóknak ezután is át kell majd hajtani Révkomáromon ugyanúgy, ahogy eddig is. Mivel a híd magát a határon való átkelést valamennyire megkönnyíti, a révkomáromiak az Új szó tudósítása szerint attól tartanak, hogy a városon áthaladó forgalom tovább fog növekedni. Ráadásul a régi hídon 20 tonnás súlykorlátozás volt érvényben; mostantól a várost eddig elkerülő nehezebb gépjárművek is Révkomáromon mennek majd keresztül észak felé.

Eközben szerdán megjelent a szlovák kormány határozata a közúti infrastruktúra-fejlesztés prioritásairól. A jóváhagyott javaslatokat a pénzügyminisztérium szakértői csapata dolgozta ki, és a Dél-Szlovákiát érintő legfontosabb infrastruktúra-fejlesztések mind a lista végére kerültek – írja az Új Szó. Ezek szerint

az évek óta kritikus révkomáromi közlekedési helyzeten javító, és a Monostori-hídnak a szlovákiai oldalon is értelmet adó elkerülőút megvalósítása is legkorábban 2026-ban kezdődhet el.

NYITÓKÉP: Németh Szilárd / Facebook

Renczes Ágoston
Renczes Ágoston az Azonnali egykori újságírója

Közgazdász bölcsész aszcendenssel. Csehszlovákiában született elég régen, ahhoz képest csak 2020 óta újságíró. Gyakran ír a szlovák és a szlovákiai magyar politikáról, gazdaságról, építészetről.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek