A nagykörúti bringasáv nem vész el, csak átalakul

Szerző: Illés Gergő
2020.08.31. 14:22

Lesz, ahol továbbra is marad az egyszer egy sávosra szűkített nagykörút, máshol viszont a parkolósávokat fogják majd be biciklisávnak Karácsonyék. A főpolgármester a Miniszterelnökség államtitkárának, Fürjes Balázsnak is beszólt.

A nagykörúti bringasáv nem vész el, csak átalakul
Lesz, ahol megmaradnak, és lesz, ahol az elkövetkező hetekben radikálisan átalakulnak a koronavírus-járvány miatt a budapesti Nagykörúton felfestett biciklisávok

– erről számolt be Karácsony Gergely budapesti főpolgármester hétfőn tartott sajtótájékoztatóján.

A Nagykörútra a járvány első hulláma idején a Fővárosi Önkormányzat úgy festetett fel kerékpársávokat, hogy azok az autóforgalomtól vettek el egy sávot, így egyszer egy sávosra szűkítve a Nagykörúton az autós közlekedésre alkalmas területet. És bár a szakasz hamar a főváros második legforgalmasabb kerékpárútjává vált – a Bem rakparti bringaút után –, az intézkedés mégis nagy vitákat váltott ki az autósok és a kerékpárosok között.

Karácsony a hétfői sajtótájékoztatóján úgy fogalmazott: „hasznos társadalmi vita alakult ki” az ügyben, amely volt, hogy néha politikaivá vált és a kelleténél alacsonyabb színvonalon folyt, mégis előremutatóak voltak a Nagykörút jövőjével kapcsolatos javaslatok.

A főpolgármester egyúttal bejelentette: éppen emiatt nem konkrétan egy csoportnak kedveztek, mikor a Nagykörút jövőjével kapcsolatos víziót vázolták fel, hanem próbáltak „minden szereplőt és minden szempontot figyelembe venni”, „mindenkinek adni valamit”, és megkezdték egy „kompromisszumos nagykörúti javaslatcsomag kialakítását”. Ez az ígéretek szerint úgy történik majd, hogy

fenntartják a bebringázható Nagykörutat, de közben visszaadják a gépjárműforgalomnak „a szükséges kapacitás majdnem egészét”.

Karácsony az Azonnalinak a biciklisávok fizikai elválasztásával kapcsolatos kérdésére azt is megígérte: a járványügyi bringasávok nem a jelenlegi, ideiglenes formájukban maradnak fenn, a Magyar Közút javaslatai alapján azokat állandósítják majd.

De hogyan történik majd az átalakítás?

Karácsony, valamint a javaslatokat részletesen is bemutató kabinetfőnöke, Balogh Samu szerint úgy, hogy szakaszokra osztják a Nagykörutat.

+ Dohány utca – Petőfi híd (József és Ferenc körút): itt a főváros forgalomelemzése szerint jelentős az autós forgalom (a közlekedők körülbelül felét az autósok teszik ki), ezzel szemben viszont jóval kisebb a bringások, gyalogosok, és a közösségi közlekedéssel utazók szerepe. Éppen ezért itt Karácsonyék visszaadják mindkét sávot az autóforgalomnak, úgy, hogy közben a biciklisávot sem szüntetik meg:

megszűnik viszont a parkolósáv, ennek a helyére kerül át a bringasáv.

+ Dohány utca – Nyugati pályaudvar (Erzsébet és Teréz körút): itt a „fenntartható közlekedési formáké”, vagyis a gyalogosoké, bringásoké és a villamosé a főszerep, körülbelül a forgalom háromnegyedét ők teszik ki, és csak a fennmaradó negyedet az autósok. Ezért itt megmarad az egyszer egy sávosra szűkített Nagykörút – a csomópontok kivételével, ahol kibővülnek a forgalmi sávok –, cserébe viszont egy autósoknak kedvezőbb lámpaprogramot alakítanak majd ki. Így bíznak abban, hogy ezen a szakaszon sem lesznek óriási dugók.

ÚJONNAN FELFESTETT BRINGASÁV A FERENC KÖRÚTON. FOTÓ: BKK / FACEBOOK

Balogh Samu a sajtótájékoztatón elmondta: 48 ezren töltötték ki a körút jövőjéről szóló nem reprezentatív konzultációt, amelyen az jött ki, hogy a jelenlegi helyzettel inkább elégedetlenek a budapestiek. 27 százaléknak tetszik csak jelen formájában a Nagykörút, habár hozzátette: ahhoz képest, hogy a bringások aránya körülbelül 6 százalék a városban, ez sem rossz szám.

Karácsony: Fürjes Balázs beszélgessen Vitézyvel!

A kabinetfőnök hozzátette: a kutatás alapján a parkolósáv volt az az elem, amelyet az érintettek legszívesebben elengednek, ezzel együtt sem fognak minden parkolóhelyet elvenni. Karácsony Gergely pedig arról beszélt: már 1-2 héten belül értékelhető változást lehet majd látni a Nagykörúton.

A főpolgármester egyébként Fürjes Balázsnak, a Miniszterelnökség Budapest és környékének fejlesztéséért felelős államtitkárának is beszólt. Az Azonnali ugyanis rákérdezett Karácsonynál arra, mit szól Fürjes azon, nemrégiben megjelentetett leveléhez, amelyben arra szólítja fel a budapesti városvezetést, hogy „fejezzék be az autósüldözést” az iskolakezdésig.

Karácsony erre reagálva azt mondta:

„Azt javaslom Fürjes Balázsnak, hogy beszélgessen erről Vitézy Dáviddal. Úgy látom, hogy ők szakmailag a szöges ellentétét képviselik egymásnak ugyanabban az ügyben.”

Fürjes ugyanis együtt dolgozik a Budapest Fejlesztési Központ élére került Vitézyvel is, aki köztudottan támogatja a fővárosban létrehozott bringasávokat.

UPDATE: Cikkünk megjelenése óta több szakmai szervezet is reagált Karácsonyék bejelentésére. A Magyar Kerékpárosklub alapvetően üdvözli a kerékpársávok megtartását, de szerintük a Nagykörúttal kapcsolatban nem az útszakasz átfogó megújulását szolgáló döntés született. A Közlekedő Tömeg állásfoglalása durvábban fogalmaz, szerintük a „Fürjes-DK szolgálatiautó-lobbinak tesz értelmetlen gesztusokat a Főváros".

BORÍTÓKÉP: Szűcs Donát / Azonnali

Illés Gergő
Illés Gergő az Azonnali újságírója

Európai politikáról, Közép-Európáról ír. Magyar belpolitikáról pedig akkor, ha ideges.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek