Mindezt az úgynevezett mobilitási pontokkal érné el a Soproni Tamás vezette kerület, ahol az e-rollerek és a biciklik mellett motorkerékpárokat is lehetne ingyen tárolni. Az e-rollereket ráadásul majd csak ezeken a pontokon lehet letenni úgy, hogy leálljon a fizetést jelző számláló. Mutatjuk a részleteket!
A BKK-val és a fővárossal való hosszú egyeztetés eredményeképpen augusztus 26-án fogja tárgyalni a terézvárosi képviselő-testület azt a javaslatot, ami egyszer és mindenkorra megoldaná a szanaszéjjel hagyott e-rollerek problémáját – számolt be róla az Azonnalinak Soproni Tamás, a kerület momentumos polgármestere.
Mint azt a javaslatot bemutató, az Azonnalihoz eljutott (és már az önkormányzat honlapján is megtekinthető) prezentációban áll, tesztjelleggel Belső-Terézvárosban (azaz a VI. kerület központi, Nagykörúton belüli városrészén) alakítanának ki
Ezeket vagy a már amúgy is meglévő tárolók helyén létesítenék, vagy teljesen új tárolókat alakítanának ki, azokat részben már meglévő autóparkolók helyén kijelölve.
A projekthez összesen 410 darab kerékpártámaszt (ahova a járműveket be lehet állítani és ha kell, lelakatolni) fognak telepíteni, és a költségeket a főváros és a kerület annak arányában fogja állni, hogy ki mennyi mobilitási pontot fog kezelni. A főváros a 86 mobilitási pontból összesen 48-ért, a VI. kerület pedig 38-ért fog felelni – ez utóbbi tervezése és kivitelezése bruttó 16 millió forintba fog kerülni a testületi előterjesztés szerint. A parkolásért – ahogy egy hagyományos biciklitároló esetében – a közlekedőnek nem kell majd fizetnie.
Miért pont oda akarnak plusz tárolókat rakni, ahova?
„Ez jó találkozása a kerületi és a fővárosi érdeknek, mert mi amúgy is szerettünk volna kerékpártárolókat létesíteni. És ebbe szállt be a főváros azzal az ötlettel, hogy nézzük meg, mennyire működik, ha egy egész városrész területén létesítünk nemcsak biciklik, hanem rollerek és motorkerékpárok tárolására is alkalmas helyeket” – számolt be róla az Azonnalinak a VI. kerületi polgármester.
Soproni hozzátette, a kialakítandó tárolók helyét több szempont alapján választották ki: egyrészt fontos volt az, hogy a jól látható, forgalmas csomópontokon mindenképp létesüljenek mobilitási pontok, hiszen
És ha azt látja a közlekedő, hogy az úticélján belüli száz méteren talál egy szabad tárolót, akkor azon sem fog dilemmázni, hogy megéri-e neki ezt választania az autózással szemben.
Mint Soproni az Azonnalinak elmondta, a Budapesten eddig kialakított, öt hasonló mobilitási ponttal (egy van jelenleg a Gellért téren, és négy a Lágymányoson) is ez leginkább a probléma, hogy nincsenek olyan sűrűn telepítve, hogy ezt az előnyt ki lehessen aknázni.
Van azonban más előnye is a mobilitási pontoknak: a polgármester szerint így lehet csökkenteni a szabálytalanul parkoló autók számát is.
– ecsetelte a polgármester, hozzátéve: ezzel a megoldással az autósok sem fognak rosszul járni, mert parkolóhelyek számottevő mértékben nem fognak megszűnni.
De hogyan fogja ez megoldani az e-rollerek problémáját?
Egyszerűen: aki igénybe veszi ezt a szolgáltatást, csak és kizárólag a kijelölt helyeken (azaz a mobilitási pontokon) teheti le az e-rollerért Terézváros területén.
azaz minden e-rollerhasználó abban lesz érdekelt, hogy valamely mobilitási ponton, ne pedig a járda kellős közepén tegye le a járművet. (Ezt technikailag az e-rollereket üzemeltető cég, a Lime fogja megoldani az e-rollerek GPS-rendszerén keresztül.)
Továbbá a VI. kerület nem tett le arról sem, hogy a Lime továbbra is fizessen az önkormányzatnak azért, hogy a területén bérbe adja a járműveket. Ezt már idén meg is lépte a terézvárosi vezetés: február elejétől közterület-használati díjat kell fizetnie Lime-nak ugyanúgy, mint ahogy bármely közterületet használni akaró cégnek vagy árusnak is meg kell ezt tennie. (Erről Soproni Tamás bővebben is beszélt februárban az Azonnalinak adott interjújában.)
Ez a lépés arra is jó volt a polgármester elmondása szerint, hogy a fizetési kötelezettség „motiváló erő volt a Lime számára, hogy tárgyalóasztalhoz üljenek velünk”. Hogy pontosan milyen feltételek mellett fizessen a Lime a Terézvárosban működtetett e-rollerekért, még nem tudni, de a polgármester elmondása szerint
Hogy ez a díj pontosan mekkora legyen, arról folyik jelenleg is a párbeszéd a felek között.
„Mi mondtunk egy összeget, az nekik sok volt, de annak örülnek a Lime részéről is, hogy amíg az V. kerületben (ahol a fideszes Szentgyörgyvölgyi Péter a polgármester – a szerk.) anno szándékosan mondtak egy olyan magas összeget, amit nem tudtak megfizetni, addig mi valóban a megállapodásra törekszünk” – számolt be Soproni, hozzátéve:
hiszen találtak egy olyan megoldást, ami mindenki érdekét megjeleníti: a Lime továbbra is tud működni a kerületben, úgy, hogy a lakosokat zavaró rollerhasználat megszűnik, és még az önkormányzatnak is keletkezik pluszbevétele.
Budapesti brandet akarnak csinálni az új lerakóhelyekből
Mindenek előtt jövő hét szerdán el kell fogadnia a képviselő-testületnek a mobilitási pontok tervét (erre tekintve, hogy 73 százalékos többségben vannak az autózás visszaszorítását politikai célként megfogalmazó ellenzéki képviselők, elég nagy esély van), ezt követően szeptemberben indulhat a kivitelezés. Soproni szerint ez ősszel befejeződhet, de legkésőbb jövő év elején már használhatják a mobilitási pontokat az emberek.
Hogy ezeket „mobilitási pont” néven lehet-e majd megtalálni, a polgármester szerint még kérdéses, erről is folynak az egyeztetések a BKK-val. A tervek szerint lesz ezeknek a lerakó helyeknek saját arculata és neve, ami nem biztos, hogy mobilitási pont lesz.
Ennek érdekében a jövőben Terézváros kezdeményezni kívánja egy Budapesti Mobilitási Kerekasztal létrehozását, és a Budapesti Közlekedési Központ is tervezi, hogy az appjában első körben láthatóak legyenek a mobilitási pontok, később pedig az is, hogy egy-egy ilyen pontnál hány szabad lerakóhely van.
Hosszú távú cél továbbá, hogy a közösségi autózást is támogassa a kerület a jövőben, így a mobilitási pontok később kiegészülhetnek közösségi autó-parkolóhelyekkel is, ahol az olyan autókat bérbe adó cégek, mint a MOL Limo vagy a GreenGo járműveivel lehetne parkolni.
MONTÁZS: Hutter Marianna (eredeti képek: Soproni Tamás / Facebook, Marco Verch / Flickr)
Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!
Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.