A lengyelek állami támogatással állnának neki az elektromosautó-gyártásnak

Szerző: Galavits Patrik
2020.08.17. 16:24

Pár éven belül egymillió elektromos autót vizionál a lengyel kormány az utakon. De reális-e ez, és van-e rá pénz?

A lengyelek állami támogatással állnának neki az elektromosautó-gyártásnak

Július végén mutatta be az Electromobility Poland lengyel állami támogatású cég az általa fejlesztett, cseh-lengyel határnál lévő hegységről és azonos nevű folyóról elnevezett Izera elektromos autók két prototípusát a Varsóhoz közeli Sokołówban. Abban a tudósítások egyetértenek, hogy mind a középkategóriás, ötajtós; mind az SUV-prototípus kifejezetten szép, és a technikai paraméterek sem tűnnek rossznak: a 40 vagy 60 kWh-os akkumulátorral felszerelt autókat az ígéret szerint az utcákon is megtalálható gyorstöltőkkel 30 percen belül 80 százalékra lehet feltölteni, és 400 kilométert lehet majd egy töltéssel megtenni.

Ezzel pedig az Izerák – ha a Teslával nem is –, de több hagyományos gyártó modelljeivel felveszik a versenyt. A BMW i3-asa például alig tud többet futni 300 kilométernél, a legújabb Nissan Leaf és az Audi e-tron 380 kilométert tud megtenni egy töltéssel, a Mercedes EQC pedig 414-et.

Az Izera modelljeivel kapcsolatban azonban bőven maradtak még kérdések. Nem tudni például, mennyibe fognak kerülni a lengyel elektromos autók, hogyan és pontosan kik fogják gyártani, ahogy az akkumulátorok beszállítójának kilétét is homály fedi. Márpedig az első Izerákat már 2023-ban piacra akarják dobni, az addig hátralévő kevesebb mint három év pedig az autógyártásban nagyon rövid időnek számít, így az egyre inkább sürgeti az Electromobility Polandet. 

A PiS-nek komoly tervei vannak

„Egymillió elektromos autó fog közlekedni a lengyel utakon 2025-ben” – jelentette ki magabiztosan 2016-ban Mateusz Morawiecki miniszterelnök, aki szeretné, ha ezek az autók lengyel gyártósorokon készülnének.

„Képesek vagyunk meglovagolni a negyedik ipari forradalom következő hullámát? Eljött a mi időnk!” – mondta magabiztosan a miniszterelnök.
 

Az azóta eltelt négy évben azonban nem sok biztató történt ezen a téren Lengyelországban. Az elektromos mobilitással foglalkozó lengyel szervezet, a PSPA adatai szerint jelenleg 12 ezernél alig több elektromos jármű közlekedik Lengyelországban, és nyilvános töltőállomásokból is mindössze 1194 van szerte az országban. Összehasonlításképp: az elektromos autók piacán úttörőnek számító Németországban a töltőállomások száma átlépte a 27 ezret, de gyakran ezek számát is keveslik.

Morawieckiék abban bíznak, az Izera piacra dobása nagyot fordít majd ezen a trenden. 2023-ban 60 ezer eladott autóban reménykednek, az azt követő években pedig fokozatosan 100 ezer fölé emelnék ezt a számot.

Ez még álomnak is túl szép

„Három év múlva az Izera egy a mainál sokkal telítettebb elektromosautó-piacra fog belépni, amelyen a hagyományos gyártók újabb modellekkel fognak jelentkezni” – mondta a Politicónak a fentebb már említett PSPA piackutató szakértője, Jan Wiśniewski, rávilágítva arra, hogy az Izera megjelenéséhez kitűzött célok elé jelentős akadályok gördülnek. Egy másik lengyel szakértő, Wojciech Drzewiecki szerint emellett az is kérdés, megvalósítható-e egyáltalán az Izerák lengyelországi gyártása ilyen rövid időn belül.

„Tagadhatatlanul szépek az Izerák, de nem reális ennyi nehézségen felülemelkedni ennyire rövid idő alatt.

Az Electromobility Polandnél azt mondják, 2023-ban el akarják kezdeni a gyártást, holott egy új modell piacra dobása még a tapasztalt autógyártóknak is rendszerint öt-hét évébe telik” – mondta Drzewiecki.

AZ IZERA ELEKTROMOS SUV-JE. A DIZÁJN MÁR VERSENYKÉPES FOTÓ: ELEKTROAUTOMOBIL / FACEBOOK

Arról nem is beszélve, hogy a gyártókapacitás sem áll jelenleg rendelkezésre Lengyelországban. Márpedig egy megfelelő gyár megépítése is eurómilliárdokba kerülhet: a koronavírus-járvány miatt egyelőre elhalasztott debreceni BMW-gyár építésére is egymilliárd eurót szántak a bajor cégnél. De a lengyeleknek is első kézből lehet tapasztalatuk arról, hogy egy autógyár felhúzása nem olcsó mulatság. A wrześniai Volkswagen-gyár szintén egymilliárd euróba került.

Van erre pénze Lengyelországnak?

És egyáltalán kell-e, hogy erre pénze legyen? Az Európában sem szokatlan, hogy az egyes államok kisegítik a piacon bajban lévő magáncégeiket – Peter Altmaier német gazdasági miniszter a koronavírus-járvány miatti nehézségekre hivatkozva is erre tett ígéretet nemrégiben –, de éppen Németországban eddig inkább az volt jellemző, hogy a szigorú klímavédelmi követelésekkel maga az állam nem közvetlen támogatással ösztönözte a gyártókat az elektromos autók készítésére. Ennek szakértők szerint az eredménye is megvan: 2021-ben többen is azt várják, hogy jelentősen meg fog nőni a piacra dobott, és így az utakra kerülő elektromos autók száma. 

Magyarországon pedig az állam a fogyasztókat akarja ösztönözni a környezettudatosabb vásárlásra. Az idén az Innovációs és Technológiai Minisztérium által kiírt, hatmilliárd forint összértékű támogatási összeget elektromos autók vásárlására pillanatok alatt elkapkodták az érdeklődők.

Azonban amit a lengyelek csinálnak – nevezetesen, hogy adófizetői pénzt kockáztatnak egy egyáltalán nem biztos megtérülésű államilag támogatott autós projekten – példátlannak számít.

Ezért az is jelentős problémákat okozhat, hogy az elektromos autók versenyképességét garantálni csak iszonyatos pénzekkel lehet. A Morgan Stanley-nél például úgy becsülik, a Teslának 66 milliárd dollárt kell befektetnie 2030-ig, ha Elon Musk szeretné elérni az évente tízmillió eladott autóról szóló álmát. Ugyanígy a Volkswagen is jelentős tervekkel jelentkezett nemrégiben: a wolfsburgi autógyártó 33 milliárd eurót szán az e-mobilitási beruházásaira 2024-ig, amelynek köszönhetően 75 új modellt dobna piacra, és 26 milliót adna el ezekből 2029-ig.

Ehhez képest az Electromobility Poland kezdő tőkéje mindössze 16 millió euró,

amelyet a lengyel állami energetikai cégek dobtak össze: a PGE, a Tauron, az Energa és az Enea. Ezek a cégek jelenleg azzal is megszenvednek, hogy a szénalapú energiatermelésről fokozatosan környezettudatosabb technológiára álljanak át. Az Izerák fejlesztésének költsége pedig egy lengyel autós szaklap szerint egymilliárd euróra rúg majd.

Egyelőre pénz kell

„Jelenleg az a legfontosabb, hogy továbbra is finanszírozzák a projektet, hogy megépülhessen az Izera-gyár” – válaszolta a Politico kérdésre az Electromobility Poland igazgatója, Paweł Tomaszek. Az igazgató azt is elmondta, hogy az Izera-gyár várhatóan Sziléziában fog felépülni, egyelőre pedig „az ingatlannal kapcsolatos jogi kérdések tisztázása folyik”.

Az Izera egyvalamiben nagyon is úttörő lehet: lesznek ugyan hagyományos szalonok, de Tomaszek szerint az autók eladását elsősorban teljes egészében az interneten szeretnék megoldani.

„Szurkolok az Izerának, de egyelőre minden csak papíron létezik, a tervek megvalósítása pedig hihetetlen kihívás.

Ugyanakkor Lengyelország buszgyártásban versenyképes. Miért ne történhetne meg ez az elektromos autókkal is?”

– tette fel a kérdést a fentebb már idézett Drzewiecki. A szakember szerint egyébként az Izera akkor növelhetné meg esélyeit a sikerre, ha valamilyen jelentős innovációt sikerülne kifejlesztenie. Ilyen lehet például egy áttörés a hidrogén üzemanyagcellás autók fejlesztésében.

NYITÓKÉP: Elektroautomobil / Facebook

Galavits Patrik
Galavits Patrik az Azonnali újságírója

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek