A Google a felhasználók adatait félti az őket szabályozó ausztrál törvénytervezettől

Szerző: Petróczi Rafael
2020.08.17. 11:14

A kormány szerint a Google-nak is fizetnie kéne az ausztrál médiumok híreiért, a techóriás szerint viszont így az ausztrál emberek adatai kerülhetnek illetéktelen kezekbe.

A Google a felhasználók adatait félti az őket szabályozó ausztrál törvénytervezettől

Ahogy arról az Azonnalin is írtunk, az ausztrál kormány arra akarja rávenni a nagy közösségi médiumokat, első körben a Facebookot és a Google-t, hogy azok fizessenek az ausztrál médiumoknak azokért a hírekért, amiket kiraknak a felületeikre – így hozva helyzetbe és korrekten megfizetve az eredeti tartalmat előállító, helyi médiavállalkozásokat.

Mit tartalmaz a leendő szabályozás, és egyáltalán miért van rá szükség?

A bevezetni kívánt szabályozás összefügg egyúttal a megváltozó médiafogyasztási szokásokkal is: az olvasók egy része megelégszik azzal, hogy például a közösségi platformon látja egy hír címét és a lead első néhány sorát, magára a cikkre azonban már nem kattint rá, mert a lényegi információkat szerinte már megkapta.

Így az adott médium kattintást, közönséget és nem mellesleg bevételt is veszít, hiszen például a cikk oldalán egyébként megjelenő hirdetésekből sem jön be pénz,

arról nem is beszélve, hogy ha a jó minőségű cikkekre nem kattintanak az emberek, az olvasóközönséget is nehéz növelni.

A törvénytervezet szerint – amit augusztus 28-án nyújthatnak be hivatalosan is a parlament elé tárgyalásra, addig nyílt vitát folytatnak róla – a két techóriásnak külön-külön meg kell állapodnia az ausztrál médiacégekkel a nekik fizetendő árban. Amennyiben a Facebook és a Google nem tartja magát az új szabályokhoz, úgy vagy az éves forgalmuk tíz százalékának megfelelő összegre, vagy tízmillió ausztrál dollárra (több, mint kétmilliárd forintra) is büntethetők lennének.

A tisztességes versenyt és kereskedelmet előmozdító ausztrál kormányzati szerv, az Ausztrál Verseny- és Fogyasztói Bizottság (ACCC) elnöke, Rod Sims azt sem tartja kizártnak, hogy a gyakorlatuk a médiapiacot leuraló technológiai óriásokkal szemben példa legyen a jövőben más országok számára is.

Jöhet az ausztrál médiumok véleménydiktatúrája?

Erre érkezett válasz az ausztrál Google vezérigazgatójától, Melanie Silvától, aki a politika legféltettebb kincsén, a választón keresztül próbál hatni a kormányra. A Melanie Silva által írt nyílt levél így formálisan az ausztrál emberekhez szól, elmagyarázva nekik, hogy a mindennapokban mit jelentene számukra a kormányzati akarat.

Mint Silva írja, az ausztrálok mindennapi keresési szokásai kerülnének veszélybe az új gyakorlattal, hiszen az arra kényszerítené őket, hogy a regisztrált felhasználók egy apró szeletét, a médiavállalkozásokat részesítsék előnyben, mindenki más kárára. A Google szerint ugyanis ezek a helyi médiumok fel tudnák használni a törvényt arra, hogy mesterségesen megnöveljék a keresési találataikat (például a techóriástól bejövő plusz forrásból tudnák finanszírozni a hatékonyabb hirdetéseket – a szerk.), így

többé a Google nem tudná garantálni, hogy az ausztráliai fogyasztók a számukra legrelevánsabb tartalmakkal találkozzanak először.

Melanie Silva hozzátette, ők egyébként nyitottak arra, hogy fizessenek a médiavállalkozásoknak (állítása szerint az ausztrál médiumoknak már amúgy is dollármilliókat fizetnek, és még milliárd kattintást is hoznak nekik évente), de a partneri kapcsolat helyett szerinte az ausztrál kormány tervezete arra bátorítja a médiumokat, hogy nagymértékű és észszerűtlen követelésekkel álljanak elő. (Hiszen ebben a felállásban a médiavállalkozásoknál van az előny, ők követelhetnek akár irreálisan sok pénzt a techóriásoktól, akik még ezt is inkább megfizethetik, mint az elmaradó megállapodás utáni büntetést – a szerk.)

A felhasználók adatait is félti a Google

A visszaélésszerű működés azonban Melanie Silva szerint abban is megjelenhet, hogy a törvénytervezet szerint a helyi sajtótermékek olyan információk átadását is kérhetik a techóriástól, amelyeket az adott médium felhasználóiról gyűjtöttek – így segítve azt, hogy a sajtó hatékonyabban érhesse el őket.

A Google szerint nincs garancia arra, hogy ezek a felhasználói adatok biztonságban lesznek a médiumoknál, ahogy azt sem tudni, hogy azokat hogyan használhatják fel.

„Ez a törvény nemcsak a Google és a YouTube működésére hatna a médiavállalkozásokkal kapcsolatosan – hatással lenne minden ausztráliai felhasználóra, szóval akartuk erről értesíteni önöket” – zárja a gondolatmenetet Silva.

A megfogalmazódott kritikákkal kapcsolatban a Reuters megkereste az Ausztrál Verseny- és Fogyasztói Bizottságot, az azonban egyelőre nem kívánt reagálni.

NYITÓKÉP: Stock Catalog / Flickr

Petróczi Rafael
Petróczi Rafael az Azonnali korábbi újságírója

A Budapesti Corvinus Egyetemen végzett politológusként. Az Azonnali gyakornoka, majd belpolitikai újságírója volt 2017-2021 között.

olvass még a szerzőtől

Tetszett a cikk?

Az Azonnali hírlevele

Nem linkgyűjtemény. Olvasmány. A Reggeli fekete hétfőn, szerdán és pénteken jön, még reggel hét előtt – tíz baristából kilenc ezt ajánlja a kávéhoz!

Feliratkozásoddal elfogadod az adatkezelési szabályzatot.

Kommentek